VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Nákup a zásobování v logistice
Kód modulu
63-m-4/AJ20
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
37 - Doprava a spoje
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obor (ŠVP) logistika, který vychází z RVP ekonomika a podnikání. Modul je možné použít rovněž v rámci jiných ekonomických či technických RVP. Žák získá základní přehled o problematice nákupu, dělení zásob, metodách řízení zásob a způsobů kalkulace.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- definuje pojem zásoby a zásobování
- vysvětlí faktory působící na nakupování
- popíše fáze zásobovacího procesu
- charakterizuje základní členění zásob
- popíše základní metody řízení zásob
- charakterizuje způsoby posuzování zásob
- vyplní nejčastěji používané formuláře
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Základní charakteristiky nákupu
- Faktory působící na nakupování
- Zásoby, zásobování
- Fáze zásobovacího procesu
- Dělení zásob
- Řízení zásob a metody pro řízení zásob (systém tahu, systém tlaku, ABC analýza, MRP systém, prognózování, Just in time, Kanban)
- Kalkulace zásob
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
- brainstorming (různé podoby), brainwriting
Metody praktické:
- samostatné práce individuální a ve skupině
- vyplňování příslušné dokumentace
- vytváření prezentací, myšlenkových map, časových os, psaní článků, vytváření plakátů, letáků
- prezentování své práce
- domácí příprava – referáty, aktuality a novinky z oblasti logistiky
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracovává zadaný úkol samostatně nebo v týmu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení
- Definuje pojem zásoby a zásobování
- po řízené diskuzi, např. brainstormingu a dalších debatě žák definuje a vysvětlí pojmy zásoby a zásobování
- Vysvětlí faktory působící na nakupování
- ve spolupráci s učitelem identifikuje faktory působící na nakupování
- ve skupině s ostatními žáky tyto faktory vysvětlí a uvede praktickou situaci, kdy nastanou
- Popíše fáze zásobovacího procesu
- samostatně nebo ve skupině vyhledá na internetu fáze zásobovacího procesu
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé fáze zásobovacího procesu
- Charakterizuje základní členění zásob
- samostatně nebo ve skupině vyhledá na internetu členění zásob
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé skupiny zásob
- Popíše základní metody řízení zásob
- samostatně nebo ve skupině vyhledá na internetu základní metody řízení zásob
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé metody řízení zásob
- ve skupině s ostatními žáky popíše použití některé metody v praxi
- Charakterizuje způsoby posuzování zásob
- sleduje výklad učitele na téma posuzování zásob
- ve skupině s ostatními žáky popíše použití posuzování zásob v praxi
- Vyplní nejčastěji používané formuláře
- samostatně vyplní nejčastěji používané formuláře a tiskopisy
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení sestává z dvou písemných zkoušení, samostatné práce a ústního zkoušení
Písemné zkoušení:
Každý písemný test se skládá z odpovědí na 10 otázek se třemi variantami odpovědí zaměřených na nákup a zásobování.
Samostatná práce sestává z vyplnění dodacího listu, příjemky, výdejky a skladovací karty.
Ústní zkoušení:
Skládá se ze 4 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
2 písemné testy:
Žák uspěl, pokud získá alespoň 50 % možných bodů za oba testy dohromady.
Váha písemného testu v celkovém hodnocení modulu je 30 %.
Samostatná práce:
Učitel hodnotí používání správné vyplnění formulářů. Žák uspěl, pokud úspěšně vyplní alespoň dva dokumenty
Váha samostatné práce v celkovém hodnocení modulu je 40 %.
Ústní zkoušení:
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí.
Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 30 %.
Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 50 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.
Doporučená literatura
OUDOVÁ, Alena. Logistika: základy logistiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. ISBN 978-80-7402-149-7
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Richard Červený. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.