Detail modulu Nákup a zásobování v logistice

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Nákup a zásobování v logistice

Kód modulu

63-m-4/AJ20

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

37 - Doprava a spoje

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obor (ŠVP) logistika, který vychází z RVP ekonomika a podnikání. Modul je možné použít rovněž v rámci jiných ekonomických či technických RVP. Žák získá základní přehled o problematice nákupu, dělení zásob, metodách řízení zásob a způsobů kalkulace.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. definuje pojem zásoby a zásobování
  2. vysvětlí faktory působící na nakupování
  3. popíše fáze zásobovacího procesu
  4. charakterizuje základní členění zásob
  5. popíše základní metody řízení zásob
  6. charakterizuje způsoby posuzování zásob
  7. vyplní nejčastěji používané formuláře

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Základní charakteristiky nákupu
  • Faktory působící na nakupování
  • Zásoby, zásobování
  • Fáze zásobovacího procesu
  • Dělení zásob
  • Řízení zásob a metody pro řízení zásob (systém tahu, systém tlaku, ABC analýza, MRP systém, prognózování, Just in time, Kanban)
  • Kalkulace zásob

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
  • brainstorming (různé podoby), brainwriting

Metody praktické:

  • samostatné práce individuální a ve skupině
  • vyplňování příslušné dokumentace
  • vytváření prezentací, myšlenkových map, časových os, psaní článků, vytváření plakátů, letáků
  • prezentování své práce
  • domácí příprava – referáty, aktuality a novinky z oblasti logistiky
  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracovává zadaný úkol samostatně nebo v týmu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení

  1. Definuje pojem zásoby a zásobování
    • po řízené diskuzi, např. brainstormingu a dalších debatě žák definuje a vysvětlí pojmy zásoby a zásobování
  2. Vysvětlí faktory působící na nakupování
    • ve spolupráci s učitelem identifikuje faktory působící na nakupování
    • ve skupině s ostatními žáky tyto faktory vysvětlí a uvede praktickou situaci, kdy nastanou
  3. Popíše fáze zásobovacího procesu
    • samostatně nebo ve skupině vyhledá na internetu fáze zásobovacího procesu
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé fáze zásobovacího procesu
  4. Charakterizuje základní členění zásob
    • samostatně nebo ve skupině vyhledá na internetu členění zásob
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé skupiny zásob
  5. Popíše základní metody řízení zásob
    • samostatně nebo ve skupině vyhledá na internetu základní metody řízení zásob
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé metody řízení zásob
    • ve skupině s ostatními žáky popíše použití některé metody v praxi
  6. Charakterizuje způsoby posuzování zásob
    • sleduje výklad učitele na téma posuzování zásob
    • ve skupině s ostatními žáky popíše použití posuzování zásob v praxi
  7. Vyplní nejčastěji používané formuláře
    • samostatně vyplní nejčastěji používané formuláře a tiskopisy

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení sestává z dvou písemných zkoušení, samostatné práce a ústního zkoušení

Písemné zkoušení:

Každý písemný test se skládá z odpovědí na 10 otázek se třemi variantami odpovědí zaměřených na nákup a zásobování.

Samostatná práce sestává z vyplnění dodacího listu, příjemky, výdejky a skladovací karty.

Ústní zkoušení:

Skládá se ze 4 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.

Kritéria hodnocení

2 písemné testy:

Žák uspěl, pokud získá alespoň 50 % možných bodů za oba testy dohromady.

Váha písemného testu v celkovém hodnocení modulu je 30 %.

Samostatná práce:

Učitel hodnotí používání správné vyplnění formulářů. Žák uspěl, pokud úspěšně vyplní alespoň dva dokumenty

Váha samostatné práce v celkovém hodnocení modulu je 40 %.

Ústní zkoušení:

Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí.

Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 30 %.

Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 50 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.

Doporučená literatura

OUDOVÁ, Alena. Logistika: základy logistiky. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. ISBN 978-80-7402-149-7

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Richard Červený. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné