VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Komutátorové stroje
Kód modulu
26-m-4/AM94
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Základní principy komutátorových strojů
Obory vzdělání - poznámky
26-51-H/01 Elektrikář
26- 51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26- 41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-52-H/01 Elektromechanik pro stroje a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
absolvované moduly Elektrotechnické materiály, Elektromagnetická indukce, Střídavý proud, Stejnosměrný proud
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul navazuje na získané poznatky především z modulů Elektrotechnické materiály, Střídavý proud a Stejnosměrný proud a jim předcházejících modulů, propojuje je s nově nabytými poznatky z oblasti komutátorových strojů.
Cílem modulu je porozumění principu funkce, možnostem použití, způsobům zapojení a provozu jednotlivých komutátorových strojů. Jedná se o čistě teoretický modul s množstvím praktických ukázek. Zvládnutí tohoto modulu je nezbytné pro pozdější praktickou činnost v odborném výcviku.
Očekávané výsledky učení
Odborné kompetence dle RVP
- provádí elektroinstalační práce, navrhuje, zapojuje a sestavuje jednoduché elektrické obvody;
- řeší elektrické obvody, navrhuje a realizuje odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volí vhodné součástky;
- provádí montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních a přístrojích;
- provádí elektrotechnická měření a vyhodnocuje naměřené výsledky;
- rozlišuje druhy elektrických přístrojů a na základě diagnostikovaných hodnot provádí jejich opravy;
- čte a tvoří technickou dokumentaci, uplatňuje zásady normalizace a graficky komunikuje;
- dbá na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;
- usiluje o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb;
- jedná ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje.
Žák:
- rozliší jednotlivé druhy komutátorových strojů;
- vysvětlí možnosti použití jednotlivých komutátorových strojů;
- vysvětlí význam technických parametrů uváděných na komutátorových strojích;
- orientuje se v normách a určí, které stroje jsou pro dané zapojení vhodné;
- porozumí značení elektrických strojů;
- vysvětlí principy elektrických strojů a jejich důležité technické parametry;
- rozdělí komutátorové stroje podle způsobu rozběhu, konstrukce a provozního proudu a napětí;
- uvede technické požadavky na komutátor;
- porozumí principu vzniku točivého pole;
- prezentuje na praktických řešeních pochopení principu činnosti elektrické stroje.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Stejnosměrné stroje
- Porovnání asynchronních, synchronních a stejnosměrných strojů
- Konstrukce stejnosměrných strojů
- Princip činnosti stejnosměrného generátoru – dynama
- Princip činnosti stejnosměrného motoru
- Vinutí stejnosměrných strojů
- Princip komutace
- Zpětné působení kotvy
- Komutace a pomocné póly
- Druhy stejnosměrných strojů a jejich řízení
- Zapojení stejnosměrných generátorů
- Řízení otáček stejnosměrných motorů
- Zapojení stejnosměrných motorů
- Označení svorek stejnosměrných motorů
- Komutátorové motory na střídavý proud
- Měniče
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování;
- samostatná práce s výkresovou dokumentací, normami ČSN, EN a učebními texty.
Učební činnosti:
- percepce odborného výkladu učitele - vysvětlení principů fungování a prezentace jednotlivých komutátorových strojů;
- vlastní činnost žáků při studiu odborné literatury a studijních opor;
- studium technické dokumentace a norem;
- práce s parametry uvedenými na strojích;
- práce s katalogy výrobců, vyhledávání technických parametrů;
- rozlišení jednotlivých strojů, vysvětlení jejich funkce.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci vyučovací oblasti elektrické stroje a přístroje či elektrická zařízení v teoretické výuce. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení rozsahem odpovídající učebnímu textu. Test sleduje především orientaci v jednotlivých druzích komutátorových strojů, jejich principů funkce a použití.
Kritéria hodnocení
Úloha je hodnocena testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď. Všechny otázky mají stejné bodové ohodnocení.
Prospěl na výborný:
- minimálně 90 % správných odpovědí v testu
Prospěl na chvalitebný:
- minimálně 80 % správných odpovědí v testu
Prospěl na dobrý:
- minimálně 70 % správných odpovědí v testu
Prospěl na dostatečný:
- minimálně 60 % správných odpovědí v testu
Neprospěl:
- méně než 60 % správných odpovědí v testu
Celý modul je splněn po dosažení stupně alespoň dostatečný.
Doporučená literatura
BASTIAN, Peter a kol.: Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán: Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
TKOTZ, Klaus a kol.: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.