Transformátory
26-m-4/AM93
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Základní principy transformátorů
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26-41 -L/01 Mechanik elektrotechnik
24
30. 04. 2020
absolvované moduly Elektrotechnické kreslení a předmět Základy elektrotechniky a Elektrické přístroje
Modul navazuje na získané poznatky především z modulů Elektrotechnické materiály, Střídavý proud, Elektrické přístroje a jim předcházejících modulů, propojuje je s nově nabytými poznatky z oblasti transformátorů.
Cílem modulu je porozumění principu funkce, možnostem použití, způsobům zapojení a provozu jednotlivých transformátorů. Jedná se o čistě teoretický modul s množstvím praktických ukázek. Zvládnutí tohoto modulu je nezbytné pro pozdější praktickou činnost v odborném výcviku.
Odborné kompetence dle RVP
Žák:
Obsahové okruhy:
1. Definice, význam a použití transformátorů
2. Popis transformátoru
3. Princip činnosti transformátoru
4. Indukované napětí a převod transformátoru
5. Návrh jednofázového transformátoru
6. Ztráty v transformátoru
7. Konstrukce transformátorů
8. Trojfázové transformátory
9. Transformátor naprázdno a nakrátko
10. Paralelní chod transformátorů
11. Autotransformátor
12. Regulační transformátor
13. Natáčivý transformátor
14. Svařovací transformátory
15. Přístrojové transformátory
16. Tlumivky
Strategie učení:
Učební činnosti:
Výuka probíhá v rámci vyučovací oblasti elektrické stroje a přístroje či elektrická zařízení v teoretické výuce. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.
Písemné zkoušení rozsahem odpovídající učebnímu textu. Test sleduje především orientaci v jednotlivých druzích transformátorů, jejich principů funkce a použití.
Úloha je hodnocena testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď. Všechny otázky mají stejné bodové ohodnocení.
Prospěl na výborný:
- minimálně 90 % správných odpovědí v testu.
Prospěl na chvalitebný:
- minimálně 80 % správných odpovědí v testu.
Prospěl na dobrý:
- minimálně 70 % správných odpovědí v testu.
Prospěl na dostatečný:
- minimálně 60 % správných odpovědí v testu.
Neprospěl:
- méně než 60 % správných odpovědí v testu
Celý modul je splněn po dosažení stupně alespoň dostatečný.
BASTIAN, Peter a kol.: Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán: Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
TKOTZ, Klaus a kol.: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.