Detail modulu Elektrické přístroje

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Elektrické přístroje

Kód modulu

26-m-4/AM92

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Komplexní úloha

Elektrické přístroje nízkého napětí

Obory vzdělání - poznámky

26-51-H/01 Elektrikář

26- 51-H/02 Elektrikář – silnoproud

26- 41-L/01 Mechanik elektrotechnik

26-52-H/01 Elektromechanik pro stroje a zařízení

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvované moduly Elektrotechnické materiály, Elektromagnetická indukce, Střídavý proud, Stejnosměrný proud

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul navazuje na získané poznatky především z modulů Elektrotechnické materiály, Střídavý proud a Stejnosměrný proud a jim předcházejících modulů, a propojuje je s nově nabytými poznatky z oblasti elektrických přístrojů.

Cílem modulu je porozumění principu funkce, možnostem použití, způsobům zapojení a provozu jednotlivých elektrických přístrojů. Jedná se o čistě teoretický modul s množstvím praktických ukázek. Zvládnutí tohoto modulu je nezbytné pro pozdější praktickou činnost v odborném výcviku.

Očekávané výsledky učení

Odborné kompetence dle RVP

  • provádí elektroinstalační práce, navrhuje, zapojuje a sestavuje jednoduché elektrické obvody;
  • řeší elektrické obvody, navrhuje a realizuje odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volí vhodné součástky;
  • provádí montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních a přístrojích;
  • provádí elektrotechnická měření a vyhodnocuje naměřené výsledky;
  • rozlišuje druhy elektrických přístrojů a na základě diagnostikovaných hodnot provádí jejich opravy;
  • čte a tvoří technickou dokumentaci, uplatňuje zásady normalizace a graficky komunikuje;
  • dbá na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;
  • usiluje o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb;
  • jedná ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje.

Žák:

  • rozliší jednotlivé druhy el. přístrojů;
  • vysvětlí možnosti použití jednotlivých el. přístrojů;
  • vysvětlí význam technických parametrů uváděných na el. přístrojích;
  • orientuje se v normách a určí, které přístroje jsou pro dané zapojení vhodné;
  • popíše značení elektrických strojů, přístrojů a zařízení písmeny;
  • nakreslí schématické značky vybraných spínacích přístrojů;
  • vysvětlí principy el. přístrojů a jejich důležité technické parametry;
  • rozdělí spínací přístroje podle způsobu ovládání, konstrukce a provozního proudu a napětí;
  • uvede technické požadavky na spínací kontakty;
  • definuje princip vzniku a zhášení elektrického oblouku.

 

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy:

1. Spínací přístroje

2. Měřicí přístroje

3. Signalizační přístroje

4. Regulační přístroje

5. Rozdělení spínacích přístrojů

6. Hlavní části spínacích přístrojů

7. Vznik a zhášení elektrického oblouku

8. Elektrické přístroje nízkého napětí

  • Vypínače, přepínače, tlačítkové spínače
  • Elektromagnety
  • Jisticí přístroje
  • Provedení ochrany proti zkratům a nadproudům
  • Ochranné přístroje
  • Provedení ochrany proti přepětí
  • Elektromagnetické spínací přístroje – stykače, relé
  • Elektromagnetické ovládací mechanismy

9. Elektrické přístroje vysokého a velmi vysokého napětí

  • Odpojovače
  • Uzemňovače
  • Úsečníky
  • Odpínače
  • Výkonové vypínače
  • Rychlovypínače
  • Vysokonapěťové pojistky
  • Přístroje na ochranu proti přepětí
  • Měřicí transformátory napětí a proudu

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení:

  • frontální vyučování
  • samostatná práce s výkresovou dokumentací, normami ČSN, EN a učebními texty

Učební činnosti:

  • percepce odborného výkladu učitele, který vysvětluje principy fungování a prezentuje jednotlivé střídavé stroje;
  • vlastní činnost žáků při studiu oborné literatury a studijních opor;
  • studium technické dokumentace a norem;
  • studium ovládacích mechanizmů spínacích přístrojů;
  • práce s parametry uvedenými na přístrojích;
  • práce s katalogy výrobců, vyhledávání technických parametrů;
  • rozlišení jednotlivých přístrojů v elektrotechnických schématech, vysvětlení jejich funkce a významu v obvodu;
  • rozpoznání přístrojů pro vysoké a nízké napětí – vysvětlení funkčních i technických rozdílů.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá v rámci vyučovací oblasti elektrické stroje a přístroje či elektrická zařízení v teoretické výuce. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení rozsahem odpovídající učebnímu textu. Test sleduje především orientaci v jednotlivých druzích elektrických přístrojů, jejich principů funkce a použití:

  • test

 

Kritéria hodnocení

Úloha je hodnocena testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď. Všechny otázky mají stejnou váhu.

Prospěl na výborný:

- minimálně 90 % správných odpovědí v testu

Prospěl na chvalitebný:

- minimálně 80 % správných odpovědí v testu

Prospěl na dobrý:

- minimálně 70 % správných odpovědí v testu

Prospěl na dostatečný:

- minimálně 60 % správných odpovědí v testu

Neprospěl:

- méně než 60 % správných odpovědí v testu

Celý modul je splněn po dosažení stupně alespoň dostatečný.

Doporučená literatura

BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.

BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.

TKOTZ, Klaus a kol[FB1] .: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné