VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Elektrické přístroje
Kód modulu
26-m-4/AM92
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Elektrické přístroje nízkého napětí
Obory vzdělání - poznámky
26-51-H/01 Elektrikář
26- 51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26- 41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-52-H/01 Elektromechanik pro stroje a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvované moduly Elektrotechnické materiály, Elektromagnetická indukce, Střídavý proud, Stejnosměrný proud
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul navazuje na získané poznatky především z modulů Elektrotechnické materiály, Střídavý proud a Stejnosměrný proud a jim předcházejících modulů, a propojuje je s nově nabytými poznatky z oblasti elektrických přístrojů.
Cílem modulu je porozumění principu funkce, možnostem použití, způsobům zapojení a provozu jednotlivých elektrických přístrojů. Jedná se o čistě teoretický modul s množstvím praktických ukázek. Zvládnutí tohoto modulu je nezbytné pro pozdější praktickou činnost v odborném výcviku.
Očekávané výsledky učení
Odborné kompetence dle RVP
- provádí elektroinstalační práce, navrhuje, zapojuje a sestavuje jednoduché elektrické obvody;
- řeší elektrické obvody, navrhuje a realizuje odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volí vhodné součástky;
- provádí montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních a přístrojích;
- provádí elektrotechnická měření a vyhodnocuje naměřené výsledky;
- rozlišuje druhy elektrických přístrojů a na základě diagnostikovaných hodnot provádí jejich opravy;
- čte a tvoří technickou dokumentaci, uplatňuje zásady normalizace a graficky komunikuje;
- dbá na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;
- usiluje o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb;
- jedná ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje.
Žák:
- rozliší jednotlivé druhy el. přístrojů;
- vysvětlí možnosti použití jednotlivých el. přístrojů;
- vysvětlí význam technických parametrů uváděných na el. přístrojích;
- orientuje se v normách a určí, které přístroje jsou pro dané zapojení vhodné;
- popíše značení elektrických strojů, přístrojů a zařízení písmeny;
- nakreslí schématické značky vybraných spínacích přístrojů;
- vysvětlí principy el. přístrojů a jejich důležité technické parametry;
- rozdělí spínací přístroje podle způsobu ovládání, konstrukce a provozního proudu a napětí;
- uvede technické požadavky na spínací kontakty;
- definuje princip vzniku a zhášení elektrického oblouku.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
1. Spínací přístroje
2. Měřicí přístroje
3. Signalizační přístroje
4. Regulační přístroje
5. Rozdělení spínacích přístrojů
6. Hlavní části spínacích přístrojů
7. Vznik a zhášení elektrického oblouku
8. Elektrické přístroje nízkého napětí
- Vypínače, přepínače, tlačítkové spínače
- Elektromagnety
- Jisticí přístroje
- Provedení ochrany proti zkratům a nadproudům
- Ochranné přístroje
- Provedení ochrany proti přepětí
- Elektromagnetické spínací přístroje – stykače, relé
- Elektromagnetické ovládací mechanismy
9. Elektrické přístroje vysokého a velmi vysokého napětí
- Odpojovače
- Uzemňovače
- Úsečníky
- Odpínače
- Výkonové vypínače
- Rychlovypínače
- Vysokonapěťové pojistky
- Přístroje na ochranu proti přepětí
- Měřicí transformátory napětí a proudu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- samostatná práce s výkresovou dokumentací, normami ČSN, EN a učebními texty
Učební činnosti:
- percepce odborného výkladu učitele, který vysvětluje principy fungování a prezentuje jednotlivé střídavé stroje;
- vlastní činnost žáků při studiu oborné literatury a studijních opor;
- studium technické dokumentace a norem;
- studium ovládacích mechanizmů spínacích přístrojů;
- práce s parametry uvedenými na přístrojích;
- práce s katalogy výrobců, vyhledávání technických parametrů;
- rozlišení jednotlivých přístrojů v elektrotechnických schématech, vysvětlení jejich funkce a významu v obvodu;
- rozpoznání přístrojů pro vysoké a nízké napětí – vysvětlení funkčních i technických rozdílů.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci vyučovací oblasti elektrické stroje a přístroje či elektrická zařízení v teoretické výuce. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení rozsahem odpovídající učebnímu textu. Test sleduje především orientaci v jednotlivých druzích elektrických přístrojů, jejich principů funkce a použití:
Kritéria hodnocení
Úloha je hodnocena testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď. Všechny otázky mají stejnou váhu.
Prospěl na výborný:
- minimálně 90 % správných odpovědí v testu
Prospěl na chvalitebný:
- minimálně 80 % správných odpovědí v testu
Prospěl na dobrý:
- minimálně 70 % správných odpovědí v testu
Prospěl na dostatečný:
- minimálně 60 % správných odpovědí v testu
Neprospěl:
- méně než 60 % správných odpovědí v testu
Celý modul je splněn po dosažení stupně alespoň dostatečný.
Doporučená literatura
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
TKOTZ, Klaus a kol[FB1] .: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.