Detail modulu Díl zámku

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Díl zámku

Kód modulu

82-m-3/AM90

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Umělecký kovář (kód: 82-003-H)

Umělecký zámečník (kód: 82-004-H)

Platnost standardu od

29. 04. 2013

Obory vzdělání - poznámky

82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř

82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Žák používá ruční zpracování kovů, ovládá správný postoj při práci s uplatňováním zásad BOZP při ručním zpracování kovů. 

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání vědomostí a dovedností při nácviku technologického postupu výroby dílů zámků. Osvojí si základní technologické postupy. 

Naučí se postupy včetně správné volby pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při výrobě dílu zámku a ochranu zdraví. 

Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti tvarovat materiál dle daných požadavků a svých představ.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení vycházejí z profesní kvalifikace Umělecký kovář (kód: 82-003-H), Umělecký zámečník (kód: 82-004-H)      

Žák:

  • zvolí vhodný postup výroby jednoduchého dílu zámku
  • připraví pracoviště k výrobě
  • připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje 
  • využívá technologický postup při výrobě
  • vyhodnotí případnou chybu při výrobě
  • řídí případného pomocníka 
  • vyhodnocuje rizika při práci a dodržuje hygienu práce

Kompetence ve vazbě na NSK

82-003-H Umělecký kovář

82-004-H Umělecký zámečník

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. technologický postup výroby dílu zámku  
  2. možné způsoby konstrukce zámků
  3. určování kvality a možných nedostatků dílu zámku
  4. pomůcky, přípravky, nářadí 
  5. možná rizika při práci, BOZP

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků:

  • sledují praktickou ukázku
  • reagují na dotazy učitele 
  • stanovují vhodný technologický postup výroby dílu zámku
  • volí vhodný materiál na daný díl zámku dle výkresu
  • používají správné pomůcky, přípravky, nástroje
  • vyhodnocují kvalitu vytvořeného dílu zámku
  • dodržují BOZP   

Podle výkresu žáci zhotoví jednoduchý díl zámku:

  • přenese tvary na výkresu na materiál
  • opracuje materiál dle požadavků

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuze)

Metody názorné demonstrace:

  • předvedení technologických postupů
  • pozorování demonstrace

Metody praktické:

  • nácvik praktických dovedností

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktické zkoušení

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace.

  • správnost zvolené technologie výroby
  • zvolení vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
  • samostatnost
  • organizace pracoviště
  • kvalita provedené práce
  • rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
  • dodržení BOZP a PO

Hodnocení:

  • Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek
  • Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky 
  • Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky 
  • Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
  • Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky   

Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.

Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.

Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

Karel Goňa, Miroslav Hluchý. Umělecké kovářství a zámečnictví. SPN – Státní pedagogické nakladatelství, 1984.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné