Detail modulu Probíjení a provlékání

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Probíjení a provlékání

Kód modulu

82-m-2/AM87

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Umělecký kovář (kód: 82-003-H)

Umělecký zámečník (kód: 82-004-H)

Platnost standardu od

29. 04. 2013

Obory vzdělání - poznámky

82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř

82-51-L/01  Uměleckořemeslné zpracování kovů

Délka modulu (počet hodin)

60

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Žák užívá technologii ohřevu materiálu pro ruční tváření kovů za tepla. Ovládá správný postoj při práci. Uplatňuje základy BOZP při ručním tváření kovů za tepla.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání vědomostí a dovedností při nácviku  technologického postupu tváření kovů za tepla – probíjení a provlékání. Osvojí si základní technologický postup při provlékání materiálu přes probitou díru. 

Naučí se správné volbě pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při probíjení a provlékání materiálu a ochranu zdraví. 

Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti tvarovat materiál dle daných požadavků a svých představ.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení vycházejí z profesní kvalifikace Umělecký kovář (kód: 82-003-H), Umělecký zámečník (kód: 82-004-H)      

Žák:

  • zvolí vhodný postup probíjení a provléknutí materiálu  
  • připraví pracoviště 
  • připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje  
  • vytvoří správný ohřev pro úspěšné probíjení a provléknutí 
  • vyhodnotí případnou chybu při probíjení či provléknutí  
  • řídí případného pomocníka při práci
  • vyhodnotí rizika při práci a dodržuje hygienu práce

Kompetence ve vazbě na NSK

82-003-H Umělecký kovář:

  • Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
  • Obsluha kovářských výhní a pecí

82-004-H Umělecký zámečník:

  • Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého zámečnictví
  • Obsluha kovářských výhní a pecí

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. technologický postup výroby probíjení a provléknutí materiálu
  2. možné způsoby probíjení a provléknutí materiálu
  3. určování kvality a možných nedostatků probíjení a provléknutí materiálu 
  4. pomůcky, přípravky, nářadí 
  5. možná rizika při práci, BOZP

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků:

  • sledují praktickou ukázku
  • reagují na dotazy učitele 
  • stanovují vhodný technologický postup probíjení a provléknutí materiálu
  • volí vhodný materiál na probíjení a provléknutí materiálu
  • používají správné pomůcky, přípravky, nástroje
  • vyhodnocují kvalitu vytvořeného probíjení a provléknutí materiálu
  • dodržují BOZP   

Podle výkresu žáci probijí a provléknou materiál: 

  • probijí kruhový a prostrčí rovněž kruhový materiál
  • probijí čtvercový a prostrčí rovněž čtvercový materiál na koso a pravoúhle
  • aplikují postup u dalších výrobků

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuze)

Metody názorné demonstrace:

  • předvedení technologických postupů
  • pozorování demonstrace

Metody praktické:

  • nácvik praktických dovedností

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktické zkoušení

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace.

  • správnost zvolené technologie probíjení a provléknutí
  • zvolení vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
  • samostatnost
  • organizace pracoviště
  • kvalita provedené práce
  • rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
  • dodržení BOZP a PO

Hodnocení:

  • Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek a koule odpovídá tvarem a rozměry výkresu
  • Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky 
  • Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky 
  • Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
  • Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky   

Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.

Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.

Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

GOŇA, Karel. Technologie pro II. a III. ročník. Praha, 1976.

GOŇA, Karel, HLUCHÝ, Miroslav. Umělecké kovářství a zámečnictví pro I. až IV. ročník umělecko-průmyslových škol. Praha, 1984.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné