VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Mříže
Kód modulu
82-m-2/AM86
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Umělecký kovář
(kód: 82-003-H)
Umělecký zámečník
(kód: 82-004-H)
Platnost standardu od
29. 04. 2013
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák používá ohřev materiálu pro ruční tváření kovů za tepla. Ovládá správný postoj při práci. Uplatňuje základy BOZP při ručním tváření kovů za tepla.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání vědomostí a dovedností při nácviku technologického postupu zhotovení dílu mříže. Osvojí si základní technologický postup při zhotovení mříží.
Naučí se postupy a správné volby pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při výrobě a ochranu zdraví.
Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti tvarovat materiál dle daných požadavků a svých představ.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z profesní kvalifikace Umělecký kovář (kód: 82-003-H), Umělecký zámečník (kód: 82-004-H)
Žák:
- zvolí vhodný postup výroby
- připraví pracoviště
- připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje
- využívá technologický postup tváření
- vyhodnotí případnou chybu ve spojích
- řídí případného pomocníka
- vyhodnocuje rizika při práci a dodržuje BOZP
Kompetence ve vazbě na NSK
82-003-H Umělecký kovář:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
- Obsluha kovářských výhní a pecí
82-004-H Umělecký zámečník:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého zámečnictví
- Obsluha kovářských výhní a pecí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- technologický postup výroby dílu mříže
- možné způsoby konstrukce mříží
- určování kvality a možných nedostatků mříží
- pomůcky, přípravky, nářadí
- možná rizika při práci, BOZP
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáků:
- sledují praktickou ukázku
- reagují na dotazy učitele
- stanovují vhodný technologický postup výroby dílu mříže
- volí vhodný materiál na daný díl dle výkresu
- používají správné pomůcky, přípravky, nástroje
- vyhodnocují kvalitu vytvořeného dílu mříže
- dodržují BOZP
Podle výkresu žáci tvoří:
- jednoduchý díl mříže
- řeší spojení zhotoveného dílu v kompozici mříže
- získané znalosti a dovednosti aplikují u dalších výrobků
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metody názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace.
- správnost zvolené technologie výroby
- zvolení vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
- samostatnost
- organizace pracoviště
- kvalita provedené práce
- rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
- dodržení BOZP a PO
Hodnocení:
- Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek – tvar a rozměry odpovídají výkresové dokumentaci
- Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
- Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky
Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.
Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.
Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
JÍCHA, Antonín. Volné ruční kování: učební text pro 1. a 2. ročník středních odborných učilišť – učební obor 53-72-2 strojní kovář. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1986.
FROLEC, Ivo. Kovářství. Praha: Grada, 2003. Řemesla, tradice, technika. ISBN 80-247-0611-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.