VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kalení a popouštění sekáčů
Kód modulu
82-m-3/AM72
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Kovář ruční
(kód: 21-016-H)
Kovář strojní
(kód: 21-015-H)
Opravář strojů a zařízení
(kód: 23-001-H)
Stavební zámečník
(kód: 36-059-H)
Umělecký kovář
(kód: 82-003-H)
Umělecký zámečník
(kód: 82-004-H)
Zemědělský kovář
(kód: 41-030-H)
Platnost standardu od
05. 09. 2018
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
41-56-H/01 Lesní mechanizátor
41-45-M/01 Mechanizace a služby
41-56-H/02 Opravář lesnických strojů
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář
23-55-H/02 Karosář
23-55-H/01 Klempíř
23-57-H/01 Kovář
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
23-51-H/01 Strojní mechanik
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák používá technologii ohřevu materiálu pro ruční tváření kovů za tepla. Ovládá správný postoj při práci. Uplatňuje základy BOZP při ručním tváření kovů za tepla.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání základních vědomostí a dovedností při nácviku technologického postupu tepelného zpracování kovů – KALENÍ a POPOUŠTĚNÍ. Osvojí si základní technologický postup kalení a popouštění.
Žák se naučí postupy kalení a popouštění včetně správné volby pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při kalení a popouštění a zásady ochrany zdraví při práci.
Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti vyrobit si potřebné nástroje, nářadí a pomůcky dle daných požadavků a svých potřeb. Naučí se opravovat poškozené, otupené nástroje, pomůcky a nářadí.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z profesní kvalifikace Umělecký kovář (kód: 82-003-H), Umělecký zámečník (kód: 82-004-H).
Žák:
- zvolí vhodný postup kalení a popouštění
- připraví pracoviště ke kalení a popouštění
- připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje na kalení a popouštění
- zvolí správnou kalicí a popouštěcí teplotu pro úspěšné zakalení a popouštění daného materiálu
- zvolí správný technologický postup kalení a popouštění s využitím jednoho ohřevu
- vyhodnotí případnou chybu kalení a popouštění
- řídí případného pomocníka při kalení a popouštění
- vyhodnotí rizika při práci a dodržuje hygienu práce
Kompetence ve vazbě na NSK
82-003-H Umělecký kovář:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
- Obsluha kovářských výhní a pecí
82-004-H Umělecký zámečník:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého zámečnictví
- Obsluha kovářských výhní a pecí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- technologický postup kalení a popouštění
- způsoby kalení a popouštění
- určování kvality a závad kalení a popouštění
- pomůcky, přípravky, nářadí
- rizika při práci
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáka:
- aplikuje technologický postup kalení a popouštění
- používá různé způsoby kalení a popouštění
- určuje kvalitu a možné závady kalení a popouštění
- vhodně používá pomůcky, přípravky, nářadí
- předchází možným rizikům při práci
- sleduje ukázku vyučujícího
- reaguje na dotazy učitele odborného výcviku
- stanovuje vhodný technologický postup kalení a popouštění
- zvolí vhodný materiál na daný výkovek dle výkresu
- aplikuje vhodný postup zvoleného druhu kalení a popouštění u daného výrobku
- vyhodnocuje kvalitu vytvořeného kalení a popouštění
- dodržuje BOZP
Podle výkresu žák:
- zhotoví nástroj - sekáč
- renovuje ostří sekáče, sekery
- ohřeje ostří na kalicí teplotu a ochladí – zakalí
- využije ohřáté tělo sekáče a břitu
- popouští na stanovenou barvu
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metody názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Zařazení do učebního plánu, ročník
V případě předmětového uspořádání výuka probíhá ve vyučovacím předmětu odborný výcvik, odborná praxe, praktické vyučování.
Doporučuje se vyučovat v prvním ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
Kritéria hodnocení
Žáci jsou hodnoceni podle následujících kritérií:
- správnost zvolené technologie kalení a popouštění
- volba vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
- samostatnost
- organizace pracoviště
- kvalita provedené práce
- rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
- dodržení BOZP a PO
Hodnocení:
- Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek
- Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
- Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky
Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.
Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.
Doporučená literatura
JÍCHA, Antonín. Volné ruční kování: učební text pro 1. a 2. ročník středních odborných učilišť – učební obor 53-72-2 strojní kovář. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1986.
FROLEC, Ivo. Kovářství. Praha: Grada, 2003. Řemesla, tradice, technika. ISBN 80-247-0611-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.