Počítač a jeho ovládání (M)
IN-m-4/AM69
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
IN - Informatické vzdělávání
40
30. 04. 2020
Základní práce s IT nástroji pro vytvoření prezentace, vyhledávání informací na internetu.
Cílem modulu je seznámit žáky s počítačem, jeho základními komponentami, operačním systémem, aplikační nástavbou; dále se síťovým propojením, ale také s bezpečnostním nastavením a bezpečným chováním obecně. Žáci navrhnou počítačovou sestavu z komponent, které samostatně vyhledají na internetu. Na základě výkladu, diskuse a vlastních rešerší na internetu navrhnou propojení počítačů do sítě. Podstatná část modulu je zaměřena na bezpečnost jak z technického, tak sociálně-právního pohledu. Poslední část se věnuje historii a trendům v IT; na základě poznatků a diskuse žáci sepíšou krátkou esej (či jiný útvar) na téma historie/budoucnosti digitálních technologií. Modul vede k osvojení kompetencí nejen z informatiky (okruh Počítač a jeho ovládání), ale i z oblastí právní a etické (jednání na internetu) a z komunikace v českém jazyce (písemná vyjádření). Proto se v příslušných částech doporučuje součinnost s učiteli společenskovědního vzdělávání a českého jazyka.
Žák:
Vazba na RVP:
Vzdělávání a komunikace v českém jazyce
Hardware
Software
Sítě
Bezpečnost
(Pozn.: Téma bezpečnosti je součástí také modulu Informační systémy (M); bližší informace viz níže, sekce Učební činnosti.)
Vývoj technologií
Pozn.: požadavky na OS / kritéria pro návrh sítě apod. mohou reflektovat úroveň/ročník žáků; je vždy na učiteli, jak připraví konkrétní zadání, aby odpovídalo znalostem a schopnostem žáků.
1. Hardware (8 hodin)
2. Software (6 hodin)
3. Sítě (8 hodin)
4. Bezpečnost (12 hodin)
(Je podstatné, aby technický rozměr bezpečnosti významem nezastínil rozměr sociálně-právní. Obojí je v této části modulu stejně důležité. Aktivitu je vhodné vést v součinnosti s učitelem společenskovědního vzdělávání.)
Pozn.: Téma bezpečnosti je součástí také modulu Informační systémy (M). V něm však proběhne jen základní seznámení při konkrétních činnostech. Zde je záměrem probrat téma do větší hloubky a také různé aspekty bezpečnosti prodiskutovat.
5. Vývoj technologií (6 hodin)
(Aktivita je vedena ve spolupráci s učitelem českého jazyka kvůli vysvětlení a následnému posouzení písemného útvaru.)
Doporučuje se zařazení do třetího ročníku (lze však zařadit i jinak).
Vzdělávací modul je koncipován na 40 hodin, z toho část spadá pod jiné vzdělávací oblasti než Informatické vzdělávání. Doporučené rozložení je následující, ale při konkrétní realizaci je lze upravit:
V teoretických částech se ověřuje ústním či písemným vysvětlením, případně grafickým znázorněním řešení problému.
Výsledky praktické činnosti se hodnotí s ohledem na správnost a vhodnost řešení.
V hodnocení je nutné brát v potaz i aktivitu žáků při samostatném řešení úkolů (vyhledávání, návrhy).
1. Hardware
Pro plný počet bodů je nutné odevzdat soupis příslušných komponent nutných k sestavení a oživení počítače (tzn. může chybět např. myš, ale nemůže chybět paměť), včetně základních parametrů.
Žák tuto část nesplní ani dostatečně, pokud nedodal většinu ze seznamu nutných komponent a zároveň neprojevil snahu o vyhledání komponent na internetu.
2. Software
Pro plný počet bodů je nutné odevzdat nejen název, verzi (příp. distribuci apod.) vybraného OS, ale především soupis jeho vlastností dle zadaných požadavků a vysvětlení, v čem je výběr vhodnější než u jiných systémů.
Žák tuto část nesplní ani dostatečně, pokud nedodal příslušné charakteristiky vybraného OS ani vysvětlení k většině zadaných vlastností.
3. Sítě
V sekci sítí je nutná znalost aktivních prvků a popis komunikace mezi nimi. Pro plný počet bodů je nutné:
Žák tuto část nesplní ani dostatečně, pokud nedodal ani jeden ze tří uvedených výstupů aktivity a zároveň neprokázal snahu o jejich vypracování.
4. Bezpečnost
Pro plný počet bodů je nutné dodat soupis příkladů nebezpečného, neetického nebo nezákonného chování na síti; nutná je také znalost zabezpečujících postupů (ověřovaná při diskusích nebo písemně). Přihlíží se také k dovednosti vyhledávání na internetu – v tomto případě zákonů, soudních sporů, jejich výsledků apod.
Žák splnil tuto část alespoň dostatečně, pokud sepsal alespoň některé příklady nebezpečného jednání (technického charakteru) i neetického jednání na síti a zároveň zná základní zabezpečující postupy.
5. Vývoj technologií
Hodnotí se odevzdaný esej (nebo jiný útvar dle zadání) na základě pravidel příslušného útvaru a zároveň věcné správnosti uvedených tezí (přihlíží se ke kritické práci se zdroji).
Konkrétní bodové (resp. procentuální) hodnocení této části se skládá ze všech těchto okruhů:
dovednost písemné komunikace;
věcná správnost;
práce se zdroji.
Žák splnil celý modul alespoň na známku 4, pokud splnil alespoň tři z jeho pěti částí. Pro klasifikaci je možné vycházet z procentuálních výsledků žáka po pětinách (na rozhraní známek se přihlíží k aktivnímu přístupu žáka):
Servery Jak na počítač a Živě:
JNP.cz – Jak na počítač – Web plný tipů a triků. JNP.cz – Jak na počítač – Web plný tipů a triků [online]. Copyright © 2019 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu. [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://jnp.zive.cz/
Živě.cz – O počítačích, IT a internetu. Živě.cz – O počítačích, IT a internetu [online]. Copyright © 2019 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu. [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://www.zive.cz/
Existují i některé knižní tituly (Grada: Hardware pro začátečníky, Nastavení domácího počítače; CPress: Bios a setup, Hardware pro úplné začátečníky), ale tato oblast poměrně rychle zastarává, proto se spíše doporučuje využít internetové servery.
Část 3. Sítě může mít např. takovouto komplexní úlohu:
Žáci se rozdělí do skupin po 3–4, přičemž každá skupina reprezentuje „počítačovou firmu“. Dostanou zadání zasíťovat školu nebo byt. Jednotlivé skupiny mají určit možnosti připojení, rychlosti, celkovou cenu atd.; jednotlivé síťové komponenty (routery, kabely, konektory apod.) a jejich parametry (rychlost, cena apod.) lze vyhledávat např. na stránkách elektronických obchodů; žáci mají odevzdat buď sepsané podklady včetně grafického znázornění sítě (z čeho se síť skládá a proč), nebo mají sestavu ostatním prezentovat. Prezentace nebo písemné podklady lze pojmout jako výběrové řízení, „účastníci“ řízení tak mohou navrhnout např. slevu při určitých podmínkách apod. Úlohu (i modul) lze obohatit o kompetence z ekonomického vzdělávání nebo přírodovědného vzdělávání (Fyzika).
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Milan Martínek, Jana Navrátilová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.