Informační systémy (M)
IN-m-4/AM68
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
IN - Informatické vzdělávání
Půjčovna knih – vytvoření a práce s databází (M)
36
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Modul má tři části:
V první části se žáci seznámí s různými druhy informačních systémů, které se běžně používají, s různými veřejnými databázemi a se vztahem mezi uživatelem, IS a databází. Mají za úkol provést rešerši a vytipovat ve svém městě veřejné informační systémy. Jeden z nich si vyberou, popíšou funkce, které daný systém poskytuje, a uživatele, kteří je mohou využít. Do vybraného IS se mohou registrovat a prostřednictvím práce v něm poznat vlastnosti IS a DB (výklad pojmů spojených s DB může probíhat na konkrétních příkladech); hodnotí IS a DB z uživatelského pohledu a graficky znázorní vztahy mezi typy dat ve vybraném informačním systému.
V druhé části modulu pro vybraný IS žáci vytvoří infografiku (tj. plakát, upoutávku, reklamu k jeho použití). Využijí k tomu grafické nástroje.
Ve třetí části žáci navrhnou a vytvoří zjednodušený informační systém. Své řešení otestují a odstraní případné chyby. Z oblasti Informatické vzdělávání by si měl žák osvojit kompetence především z okruhu „Informační systémy“.
Žák
Vazba na RVP
Informační systémy
Počítač a jeho ovládání – Bezpečnost
(Pozn.: Téma bezpečnosti je součástí také modulu Počítač a jeho ovládání (M); bližší informace viz níže, sekce Učební činnosti.)
Informační systémy
Počítač a jeho ovládání – Bezpečnost
(Pozn.: Téma bezpečnosti je součástí také modulu Počítač a jeho ovládání (M); bližší informace viz níže, sekce Učební činnosti.)
Ostatní
1. část (8 hodin)
a) přehled o běžných informačních systémech a veřejných databázích (výklad, ukázky);
(Součástí 1. části je i seznámení s pojmy informační systém a databáze ve smyslu vztahů různých prvků a procesů, kterými prvky procházejí.)
b) rešerše různých systémů ve městě, zpracování jejich přehledu (názvy, jejich hlavní účel a instituce, které je provozují) a výběr jednoho z nich;
c) možnost registrace a přihlášení do systému a hodnocení vybraného IS z uživatelského pohledu: popis funkcí, které daný systém poskytuje, a uživatelů, kteří je mohou využít, tzn. na jakou skupinu uživatelů je IS zacílen a jak jejich potřeby funkčně zajišťuje;
d) grafické znázornění vztahů mezi různými typy dat ve vybraném IS.
2. část (4 hodiny)
a) výklad učitele - základní seznámení s možnostmi grafického editoru (je možné hovořit o pojmech počítačové grafiky, např. barevných modelech, teorii barev, přípravy před tiskem apod., ale záleží na učiteli, na jeho míře znalostí a ochotě věnovat čas těmto záležitostem);
b) vytvoření plakátu/upoutávky o vybraném IS; využití grafických nástrojů; realizaci upoutávky předchází promyšlení jejího účelu – jakým způsobem by měla být zaměřena vzhledem k funkcím systému; jaké efekty by měla vyvolat u diváka (sdělení informací / připoutání pozornoasti / vyvolání emocí apod.).
3. část (24 hodin)
a) učitel zadá konkrétní jednoduchý problém (dle komplexní úlohy), který je třeba řešit evidencí dat a informačním systémem;
b) žáci graficky navrhnou databázové řešení k zadanému problému;
c) žáci realizují databázi / informační systém dle svého návrhu;
d) testování a odstranění chyb; je možné vrátit se k návrhu a také ten opravit.
Příkladem realizace pro část 3 může být komplexní úloha Půjčovna knih – vytvoření a práce s databází.
Doporučuje se zařazení do prvního ročníku (lze však zařadit i jinak).
1. část a–c, 2. část: podstatná je snaha a aktivní přístup; z toho vychází i způsob hodnocení; práci v systému může provázet dílčí testování znalostí.
1. část d, 3. část b: hodnotí se přesnost a úplnost grafického znázornění.
3. část c–d: hodnotí se především funkčnost databáze/IS, ale také schopnost na základě realizace vyčíst případné chyby v návrhu a opravit je; dále se můžou dle zadání konkrétní komplexní úlohy hodnotit další funkce: dotazování nad databází, tisk sestav apod.
1. část a–c; 2. část:
1. část d, 3. část b: podstatná je přesnost, proto pro plný počet bodů je potřeba bezchybnost zakreslených vztahů mezi prvky. Žák je hodnocen v těchto částech nedostatečně, pokud zachycené prvky systému (typy dat) ani zakreslené vztahy naprosto neodpovídají podobě sledovaného systému nebo řešenému problému.
3. část c–d: plný počet bodů je za fungující databázi/IS dle zadání, a to i přes chybný graf návrhu z předchozí části; tato část není splněna ani na známku 4, pokud DB/IS vůbec nevznikne a žák neprojeví snahu.
Známkování vychází z celkového plnění všech částí a je možné klasifikovat zhruba podle procentuálních výsledků žáka po pětinách (na rozhraní známek se přihlíží k aktivnímu přístupu žáka):
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Waldhauser. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.