Systematická práce se zbožím (E)
66-m-2/AM61
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací průpravný
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
66 - Obchod
IN - Informatické vzdělávání
66-51-E/01 Prodavačské práce
16
30. 04. 2020
Nejsou stanoveny
Cílem modulu je zapojit vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích do výuky odborných předmětů tak, aby informatické myšlení podporovalo osvojení některých odborných kompetencí. Modul je využitelný všemi obory kategorie E (nebo případně H). Pro inspiraci je sice zaměřený na obor 66-51-E/01 Prodavačské práce, ale při vhodné modifikaci ho lze aplikovat na libovolný jiný obor. Ze vzdělávací oblasti Informatické myšlení by si žák měl osvojit kompetence z okruhu „Informační systémy“. Z odborných znalostí a dovedností modul pracuje s obsahovým okruhem „Obchodně provozní činnosti“.
(Očekávané výsledky učení lze pro realizaci přizpůsobit možnostem žáků.)
Žák:
Vazba na RVP
Obchodní operace v prodejně
a) provede základní činnosti spojené s odběrem, přejímkou, kontrolou zboží, ověření záruční doby, doby použitelnosti, minimální trvanlivosti;
b) uloží zboží do regálů a volných stohů v souladu s charakterem zboží;
c) uplatňuje zásady správného skladování a dodržování bezpečnostních, protipožárních a hygienických předpisů;
d) zná pravidla pro označování obalů;
e) vysvětlí důsledky používání nevhodných, poškozených, špatně či nedostatečně označených obalů;
f) rozliší základní druhy obalových materiálů podle vlastností a použití;
g) ovládá a v praxi aplikuje optimální skladovací podmínky pro konkrétní sortiment zboží;
h) upraví a připraví vybrané skupiny zboží k prodeji;
i) ovládá základní problematiku vybraných zbožových skupin.
Informační systémy
(Učivo lze pro realizaci přizpůsobit možnostem žáků.)
Obchodní operace v prodejně
Informační systémy
(Učební činnosti lze pro realizaci přizpůsobit možnostem žáků. Navrhované rozložení: 2 části po 5–6 hodinách, případně déle dle potřeby.)
Část 1 (5–6 hodin)
Žák
Učitel vede žáky k přemýšlení o významových rysech, podle kterých je zboží z dané prodejny možné klasifikovat (typ výrobku, účel, cena, značka, specifické zacházení při manipulaci, délka záruční doby, ale také identifikace potenciálních bezpečnostních, hygienických nebo požárních rizik apod.); je možné se zamyslet nad tím, zda některé relevantní rysy zboží v klíči k označování nebo v systému skladování nechybí.
Část 2 (5–6 hodin)
Seznámení s tabulkovým procesorem a jeho základními možnostmi, které se následně využijí při práci.
Učitel připraví data podle diskutovaných kritérií a žáci je vloží do tabulky tak, aby jejich organizace dávala smysl.
Žák vysvětlí učiteli, proč zařadil data právě takto.
Učitel vede žáky k využití některých funkcí tabulkového procesoru: např. vyhledávání, filtrování, řazení položek. Ve vytvořené tabulce lze odhalit chyby, a ty pak opravit.
Doporučuje se zařazení do druhého ročníku (lze však zařadit i jinak).
Vzdělávací modul je koncipován na 16 hodin, z toho část spadá pod odbornou výuku. Doporučené rozložení je následující, ale při konkrétní realizaci je lze upravit:
Část 1
První bod je hodnocen standardně v rámci OV.
Další body hodnotí učitel průběžně a formativně především na základě jeho ústních odpovědí. Hodnocení také ovlivní žákův aktivní přístup.
Část 2
Hodnotí se schopnost vložit údaje do tabulky podle nějakého (libovolného) řádu.
Následně se hodnotí, zda žák dokáže právě takovou organizaci dat v tabulce vysvětlit.
Dále se hodnotí, zda žák dokáže podle pokynů učitele využít vybrané funkce.
Při hodnocení je také podstatné, zda žák dokáže odhalit vlastní chyby (nebo nedostatky v organizaci dat v tabulce, slabiny jako zbytečnou složitost apod.) a opravit je.
(Kritéria hodnocení lze přizpůsobit možnostem žáků, např. je možné hodnotit snahu.)
Část 1
V prvním bodě je modul splněn, pokud žák zvládá všechny činnosti na pracovišti uložené instruktorem.
V ostatních bodech je modul splněn, pokud žák správně popíše systém skladování a značení zboží. Při následné diskusi je podstatné, zda žák komunikuje a aktivně se zapojuje do diskuse.
Část není splněna, pokud žák zcela špatně popisuje systém skladování a pokud je pasivní a nekomunikuje.
Část 2
Modul je splněn, pokud
a) navržená tabulka obsahuje všechny zadané položky a organizace údajů v tabulce dává logický smysl;
b) dokáže vysvětlit základní princip řazení dat v tabulce;
c) dokáže vyhledat zadané položky, umí řadit data v tabulce a filtrovat je;
d) obsahuje-li tabulka chyby nebo nedostatky, po nápovědě učitelem je odhalí a opraví.
Část není splněna, pokud žák nesplní ani jeden ze 4 bodů.
Aby byl modul splněn na známku dostatečně, je potřeba splnit alespoň jednu ze dvou částí.
Informatické myšlení. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/
Vzdělávací materiály. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice
Základy informatiky pro střední školy. Informatické myšlení [online]. Copyright © Copyright 2018 [cit. 28.11.2019]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-stredni-skoly
Vzhledem k provázání teoretických a praktických hodin se může stát, že při konkrétní realizaci v rámci komplexní úlohy dojde k časovému skluzu. Záleží ovšem na nastavení dané komplexní úlohy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radek Hylmar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.