VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Propagace a její využití v marketingové praxi
Kód modulu
63-m-4/AM53
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Propagace a její využití v marketingové praxi
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání
- 63-41-M/04 – Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá obecný přehled o marketingovém mixu, jeho využití v ekonomickém prostředí a komplexní charakteristiku propagace, jakožto jednu ze složek marketingového mixu. Samostatně bude žák schopen definovat pojem propagační mix a jeho charakteristiku, marketingovou komunikaci, podporu prodeje, osobní prodej, public relations, přímý marketing a reklamu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje propagaci v rámci marketingového mixu
- vyhodnotí vhodnou propagační strategii
- popíše podporu prodeje a PR a jejich využití v praxi
- vysvětlí funkci reklamy a její druhy
- charakterizuje složky marketingové komunikace
- vysvětlí přímý marketing a osobní prodej
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Marketing
- Marketingový mix
- Propagace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, případovou studií
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktické příklady s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky na praktické příklady
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje propagaci v rámci marketingového mixu
- samostatně definuje a vysvětlí pojem propagace
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé nástroje propagace
- ve skupině žáků na příkladech definuje hlavní cíle propagace
- samostatně navrhne vhodný komunikační mix pro předem zadaný produkt
- spolupracuje se spolužáky při výběru vhodných propagačních nástrojů u zvolených produktů
- Vyhodnotí vhodnou propagační strategii
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje strategii business to business
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje strategii business to consumer
- samostatně popíše výhody a nevýhody strategií B2B a B2C
- na příkladu konkrétní firmy navrhne vhodnou propagační strategii a svůj výběr zdůvodní
- ve spolupráci s učitelem rozliší různé propagační strategie
- Popíše podporu prodeje a PR a jejich využití v praxi
- popíše motivační nástroje pro stimulaci k nákupu
- na příkladu výrobků zvolí vhodné nástroje podpory prodeje
- ve spolupráci s vyučujícím na praktických příkladech jmenuje různé motivy koupě
- v součinnosti se spolužáky na konkrétních příkladech popíše nástroje podpory prodeje
- vyjmenuje aktivity a podstatu public relation
- charakterizuje prostředky a metody PR
- ve skupině žáků diskutuje obsah využití a cíle PR
- ve skupině žáků napíše PR článek pro konkrétní firmu či výrobek
- Vysvětlí funkci reklamy a její druhy
- samostatně vysvětlí pojem reklama a charakterizuje její druhy
- na příkladu vysvětlí základní teorie reklamy
- charakterizuje funkce a styly reklamy
- samostatně nebo ve skupině žáků naformuluje reklamní sdělení, jakožto základ úspěšné reklamy
- ve skupině žáků diskutuje vhodnost reklamních médií pro jednotlivé produkty
- Charakterizuje složky marketingové komunikace
- samostatně vysvětlí podstatu marketingové komunikace
- dokáže vyjmenovat a popsat komunikační modely
- rozumí jednotlivým fázím modelu AIDA
- použije model AIDA na konkrétní příklad výrobku
- umí načrtnout a popsat schéma komunikačního modelu
- Vysvětlí přímý marketing a osobní prodej
- charakterizuje přímý marketing včetně jeho formy
- vysvětlí úlohu direct marketingu
- na příkladech vysvětlí využití jednotlivých forem přímého marketingu
- popíše přímou komunikaci se zákazníkem
- vyjmenuje, pro které typy výrobků je osobní prodej vhodný
- charakterizuje předpoklady a vlastnosti prodejce
- samostatně nebo ve skupině žáků diskutuje důležitost vhodné osobní prezentace obchodního zástupce
Zařazení do učebního plánu, ročník
63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání, 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se skládá z teoretické a praktické části a je celohodinové.
- Teoretická část obsahuje testové, otevřené, uzavřené a výběrové otázky zejména s těmito tématy:
- charakteristika propagace
- propagační strategie
- komunikační model AIDA
- podpora prodeje
- osobní prodej
- public relations
- přímý marketing
- reklama
- Praktická část obsahuje příklad, zaměřený na propagační komunikační mix, marketingovou komunikaci, fáze komunikačního modelu a jednotlivé druhy propagace a skládá se z 5 úloh. Pro zpracování praktické části jsou vyžadovány znalosti a dovednosti z těchto oblastí:
- marketingový mix
- charakteristika propagace
- klasifikace marketingové komunikace
- Ústní zkoušení: je založeno na interakci učitele a žáka při hodnocení. Důraz je kladen na zjištění, zda žák učivo pochopil a zda získané poznatky aplikuje v praktických situacích a nalézá řešení problémů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení:
- teoretická část: žák získá maximálně 40 bodů, z toho musí získat alespoň 15 bodů, aby uspěl.
- praktická část: žák získá maximálně 60 bodů, z toho musí získat alespoň 35 bodů, aby uspěl.
- Při hodnocení se zohledňuje:
- vysvětlení úlohy propagace a její využití v praxi
- sestavení vhodného komunikačního mixu pro vybraný výrobek
- příklady jednotlivých druhů propagace
- vlastní návrh reklamy
- rozpoznání vhodné propagační strategie
- obhajoba řešeného zadání
- Ústní zkoušení: žák dostane 5 otázek, z toho musí zodpovědět alespoň 3, aby uspěl.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost, aplikace z teoretických poznatků na praktických příkladech, prezentace výsledku a jeho obhajoba. Pro splnění modulu je potřeba získat 50% celkových bodů. Hodnocení má za cíl posoudit úroveň vědomostí a dovedností. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.
BOUČKOVÁ, Jana a kol. Marketing. 1. vydání. Nakladatelství C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-577-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.