Detail modulu Propagace a její využití v marketingové praxi

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Propagace a její využití v marketingové praxi

Kód modulu

63-m-4/AM53

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

Komplexní úloha

Propagace a její využití v marketingové praxi

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání
  • 63-41-M/04 – Obchodní akademie

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá obecný přehled o marketingovém mixu, jeho využití v ekonomickém prostředí a komplexní charakteristiku propagace, jakožto jednu ze složek marketingového mixu. Samostatně bude žák schopen definovat pojem propagační mix a jeho charakteristiku, marketingovou komunikaci, podporu prodeje, osobní prodej, public relations, přímý marketing a reklamu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. charakterizuje propagaci v rámci marketingového mixu
  2. vyhodnotí vhodnou propagační strategii
  3. popíše podporu prodeje a PR a jejich využití v praxi
  4. vysvětlí funkci reklamy a její druhy
  5. charakterizuje složky marketingové komunikace
  6. vysvětlí přímý marketing a osobní prodej

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Marketing
  • Marketingový mix
  • Propagace

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, případovou studií

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktické příklady s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky na praktické příklady
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Charakterizuje propagaci v rámci marketingového mixu
    • samostatně definuje a vysvětlí pojem propagace
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje jednotlivé nástroje propagace
    • ve skupině žáků na příkladech definuje hlavní cíle propagace
    • samostatně navrhne vhodný komunikační mix pro předem zadaný produkt
    • spolupracuje se spolužáky při výběru vhodných propagačních nástrojů u zvolených produktů
  2. Vyhodnotí vhodnou propagační strategii
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje strategii business to business
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje strategii business to consumer
    • samostatně popíše výhody a nevýhody strategií B2B a B2C
    • na příkladu konkrétní firmy navrhne vhodnou propagační strategii a svůj výběr zdůvodní
    • ve spolupráci s učitelem rozliší různé propagační strategie
  3. Popíše podporu prodeje a PR a jejich využití v praxi
    • popíše motivační nástroje pro stimulaci k nákupu
    • na příkladu výrobků zvolí vhodné nástroje podpory prodeje
    • ve spolupráci s vyučujícím na praktických příkladech jmenuje různé motivy koupě
    • v součinnosti se spolužáky na konkrétních příkladech popíše nástroje podpory prodeje
    • vyjmenuje aktivity a podstatu public relation
    • charakterizuje prostředky a metody PR
    • ve skupině žáků diskutuje obsah využití a cíle PR
    • ve skupině žáků napíše PR článek pro konkrétní firmu či výrobek
  4. Vysvětlí funkci reklamy a její druhy
    • samostatně vysvětlí pojem reklama a charakterizuje její druhy
    • na příkladu vysvětlí základní teorie reklamy
    • charakterizuje funkce a styly reklamy
    • samostatně nebo ve skupině žáků naformuluje reklamní sdělení, jakožto základ úspěšné reklamy
    • ve skupině žáků diskutuje vhodnost reklamních médií pro jednotlivé produkty
  5. Charakterizuje složky marketingové komunikace
    • samostatně vysvětlí podstatu marketingové komunikace
    • dokáže vyjmenovat a popsat komunikační modely
    • rozumí jednotlivým fázím modelu AIDA
    • použije model AIDA na konkrétní příklad výrobku
    • umí načrtnout a popsat schéma komunikačního modelu
  6. Vysvětlí přímý marketing a osobní prodej
    • charakterizuje přímý marketing včetně jeho formy
    • vysvětlí úlohu direct marketingu
    • na příkladech vysvětlí využití jednotlivých forem přímého marketingu
    • popíše přímou komunikaci se zákazníkem
    • vyjmenuje, pro které typy výrobků je osobní prodej vhodný
    • charakterizuje předpoklady a vlastnosti prodejce
    • samostatně nebo ve skupině žáků diskutuje důležitost vhodné osobní prezentace obchodního zástupce

Zařazení do učebního plánu, ročník

63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání, 3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemné zkoušení: se skládá z teoretické a praktické části a je celohodinové.
  • Teoretická část obsahuje testové, otevřené, uzavřené a výběrové otázky zejména s těmito tématy:
    • charakteristika propagace
    • propagační strategie
    • komunikační model AIDA
    • podpora prodeje
    • osobní prodej
    • public relations
    • přímý marketing
    • reklama
  • Praktická část obsahuje příklad, zaměřený na propagační komunikační mix, marketingovou komunikaci, fáze komunikačního modelu a jednotlivé druhy propagace a skládá se z 5 úloh. Pro zpracování praktické části jsou vyžadovány znalosti a dovednosti z těchto oblastí:
    • marketingový mix
    • charakteristika propagace
    • klasifikace marketingové komunikace
  • Ústní zkoušení: je založeno na interakci učitele a žáka při hodnocení. Důraz je kladen na zjištění, zda žák učivo pochopil a zda získané poznatky aplikuje v praktických situacích a nalézá řešení problémů.

Kritéria hodnocení

  • Písemné zkoušení:
    • teoretická část: žák získá maximálně 40 bodů, z toho musí získat alespoň 15 bodů, aby uspěl.
    • praktická část: žák získá maximálně 60 bodů, z toho musí získat alespoň 35 bodů, aby uspěl.
      • Při hodnocení se zohledňuje:
        • vysvětlení úlohy propagace a její využití v praxi
        • sestavení vhodného komunikačního mixu pro vybraný výrobek
        • příklady jednotlivých druhů propagace
        • vlastní návrh reklamy
        • rozpoznání vhodné propagační strategie
        • obhajoba řešeného zadání
  • Ústní zkoušení: žák dostane 5 otázek, z toho musí zodpovědět alespoň 3, aby uspěl.
  • U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost, aplikace z teoretických poznatků na praktických příkladech, prezentace výsledku a jeho obhajoba. Pro splnění modulu je potřeba získat 50% celkových bodů. Hodnocení má za cíl posoudit úroveň vědomostí a dovedností.  Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.

Doporučená literatura

MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.

BOUČKOVÁ, Jana a kol. Marketing. 1. vydání. Nakladatelství C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-577-1

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné