VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Výrobek a jeho využití v marketingové praxi
Kód modulu
63-m-4/AM51
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Komplexní úloha
Výrobek a jeho využití v marketingové praxi
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání
- 63-41-M/04 – Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá obecný přehled o marketingovém mixu, jeho využití v ekonomickém prostředí a komplexní charakteristiku výrobku, jakožto jednu ze složek marketingového mixu. Samostatně bude schopen definovat pojem výrobek, kategorizovat ho a určit jeho fázi ve vývoji výrobku.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje výrobek v rámci marketingového mixu
- identifikuje fázi životního cyklu, ve které se výrobek nachází
- rozčlení výrobek podle různých kritérií
- vysvětlí komplexní pojetí výrobku
- na příkladu demonstruje úlohu obalu pro nákupní rozhodování
- vysvětlí základní problematiku ochranných známek
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Marketing
- Marketingový mix
- Výrobek
- Ochranná známka
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, případovou studií
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje výrobek v rámci marketingového mixu
- ve spolupráci s učitelem rozčlení výrobky do základních skupin
- samostatně nebo ve skupině žáků rozliší výrobní a obchodní sortiment
- zvolí výrobek, který začlení do konkrétní skupiny podle stanovených kritérií
- Identifikuje fázi životního cyklu, ve které se výrobek nachází
- popíše životní cyklus výrobku, včetně jeho jednotlivých fází
- na příkladu samostatně určí, ve které fázi se výrobek nachází
- Rozčlení výrobek podle různých kritérií
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje výrobky krátkodobé spotřeby
- na příkladu samostatně definuje výrobky dlouhodobé spotřeby
- popíše kapitálové statky a konkretizuje je na příkladu
- samostatně vysvětlí spotřební zboží a jeho další členění
- učitel sleduje žáka a případně opraví jeho chybovost
- Vysvětlí komplexní pojetí výrobku
- vyjmenuje a popíše úrovně komplexního výrobku
- vysvětlí, jak výrobek vnímá zákazník
- ve spolupráci s učitelem popíše komplexní výrobek a vše, co s výrobkem souvisí na praktickém příkladu
- v součinnosti se žáky sestaví komplexní výrobek, který v pracovních skupinách vymyslí
- Na příkladu demonstruje úlohu obalu pro nákupní rozhodování
- zvolí si jeden výrobek a vysvětlí základní funkce obalu
- samostatně nebo ve skupině žáků zkusí navrhnout obal pro existující výrobek
- na příkladech ukáže, které obaly a proč dokáží zaujmout zákazníka
- ve spolupráci s učitelem popíše vliv šetrného přístupu k životnímu prostředí z hlediska marketingu
- Vysvětlí základní problematiku ochranných známek
- ve spolupráci s učitelem popíše, co je ochranná známka a k čemu slouží
- samostatně nebo ve skupině žáků vysvětlí postup při registraci ochranné známky v ČR
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 63-41-M/01 – Ekonomika a podnikání, 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se bude skládat z teoretické a praktické části a je celohodinové.
- Teoretická část obsahuje testové, otevřené, uzavřené a výběrové otázky zejména s těmito tématy:
- výrobek a jeho charakteristika
- životní cyklu výrobku
- ochranná známka
- komplexní pojetí výrobku
- Praktická část obsahuje příklad, zaměřený na výrobek a skládá se ze 3 úloh. Pro zpracování praktické části jsou vyžadovány znalosti a dovednosti z těchto oblastí:
- marketingový mix
- charakteristika a členění výrobků
- klasifikace kapitálových statků a spotřebního zboží
- komplexní výrobek
- Ústní zkoušení: je založeno na interakci učitele a žáka při hodnocení. Důraz je kladen na zjištění, zda žák učivo pochopil a zda je získané poznatky aplikuje v praktických situacích a nalézá řešení problémů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení:
- teoretická část: žák získá maximálně 40 bodů, z toho musí získat alespoň 15 bodů, aby uspěl.
- praktická část: žák získá maximálně 60 bodů, z toho musí získat alespoň 30 bodů, aby uspěl.
- Při hodnocení se zohledňuje:
- schopnost, na základě vybraného reálného výrobku, rozčlenit ho podle kritérií, definovat jednotlivé části komplexního výrobku a definovat druh značky výrobku.
- vlastní návrh na efektivní řešení zadaného příkladu včetně načrtnutí obalu
- obhajoba řešeného zadání
- Ústní zkoušení: žák dostane 5 otázek, z toho musí zodpovědět alespoň 2, aby uspěl.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost, aplikace z teoretických poznatků na praktických příkladech, prezentace výsledku a jeho obhajoba. Hodnocení má za cíl posoudit úroveň vědomostí a dovedností. Pro splnění modulu je potřeba získat 50 % celkových bodů. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70 %.
Doporučená literatura
MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.
BOUČKOVÁ, Jana a kol. Marketing. 1. vydání. Nakladatelství C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-577-1
VYSEKALOVÁ, Jitka. Marketing pro střední školy, vyšší odborné školy a veřejnost. Praha: Eduko, 2016. ISBN 978-80-88057-17-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.