Detail modulu Národní hospodářství

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Národní hospodářství

Kód modulu

63-m-4/AM50

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o fungování hospodářství na území našeho státu včetně jednotlivých subjektů podnikání a občanů.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP:

  • vysvětlí hodnotu ukazatelů národního hospodářství
  • objasní příčiny a druhy nezaměstnanosti
  • vysvětlí podstatu inflace a její důsledky

Žák:

  1. definuje národní hospodářství a jeho členění
  2. specifikuje typy hospodářské politiky státu
  3. charakterizuje nástroje hospodářské politiky státu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Národní hospodářství a jeho členění
  • Ukazatelé národního hospodářství
  • Typy hospodářské politiky státu
  • Nástroje hospodářské politiky státu
  • Inflace
  • Nezaměstnanost

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Definuje národní hospodářství a jeho členění
    • samostatně definuje národní hospodářství a jasně vymezí rozdíl mezi hospodařením státu a tržním hospodářstvím
    • ve skupině žáků na příkladech ilustruje členění národního hospodářství dle sektorů
    • na příkladech, ve spolupráci s učitelem, definuje členění národního hospodářství dle způsobu financování
  2. Vysvětlí hodnotu ukazatelů národního hospodářství
    • samostatně vysvětlí hrubý domácí produkt a hrubý národní produkt a na základě vlastních příkladů vymezí rozdíl mezi těmito faktory
    • samostatně definuje a popíše rozdíl mezi dvěma základními metodami měření výkonností národního hospodářství dané země
    • za pomocí výdajové a příjmové metody ve skupině žáků vypočítá jednoduché příklady měření výkonnosti národního hospodářství
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí pojem „černé“ a „šedé“ ekonomiky
    • samostatně popíše čtvrtý makroukazatel národního hospodářství – platební bilanci a jeho úlohu v magickém čtyřúhelníku
  3. Specifikuje typy hospodářské politiky státu
    • ve spolupráci se spolužáky popíše úlohu státu při regulaci tržního hospodářství
    • na základě osvojených teoretických znalostí samostatně definuje expanzivní a restriktivní hospodářskou politiku státu
    • ve spolupráci se spolužáky vysvětlí na příkladech expanzivní a restriktivní politiku státu
    • ve spolupráci s učitelem graficky znázorní expanzi a restrikci v hospodářské politice státu a svá tvrzení podpoří, ve spolupráci se spolužáky a vlastními příklady
    • na základě získaných teoretických znalostí definuje přístupy státu k hospodářské politice z historického hlediska, z pohledu dvou základních směrů monetarismu a keynesiánství
  4. Charakterizuje nástroje hospodářské politiky státu
    • samostatně charakterizuje monetární politiku státu
    • ve spolupráci s učitelem graficky znázorní restriktivní a expanzivní monetární politiku
    • ve spolupráci se spolužáky definuje a na příkladech ilustruje úkoly a nástroje Centrální banky
    • samostatně charakterizuje fiskální politiku státu
    • samostatně definuje pojem veřejné finance a jeho úlohu v hospodaření státu
    • samostatně charakterizuje důchodovou a cenovou politiku státu
    •  ve spolupráci se spolužáky popíše rozdíl mezi nominální a reálnou mzdou
    • ve spolupráci s učitelem graficky znázorní vliv cen na jednotlivé fáze hospodářského cyklu
    • se spolužáky popíše na příkladech důležitost regulace mezd a cen včetně jejich vlivu na národní hospodaření státu
    • samostatně charakterizuje vnější obchodní a měnovou politiku státu
    • na základě získaných teoretických znalostí, žák samostatně, specifikuje základní cíle vnější měnové a obchodní politiky státu
    • ve spolupráci se spolužáky na příkladech ilustruje nástroje vnější obchodní a měnové politiky státu
  5. Objasní příčiny a druhy nezaměstnanosti
    • samostatně definuje pojem nezaměstnanost a jeho důsledky
    • samostatně specifikuje a rozliší nezaměstnanost dobrovolnou a nedobrovolnou, typy nezaměstnanosti, její příčiny a úlohu státu v oblasti nezaměstnanosti
  6. Vysvětlí podstatu inflace a její důsledky
    • samostatně vymezí pojem míra inflace a popíše jednotlivé druhy inflace
    • ve spolupráci se spolužáky a na vlastních příkladech vymezí pojem a ilustruje spotřebitelský koš
    • ve spolupráci s učitelem graficky vyjádří inflaci taženou poptávkou a inflaci tlačenou nabídkou
    • ve skupině se spolužáky aplikuje získané teoretické znalosti na vytvoření příkladů subjektů, jež inflací trpí a subjektů, jimž inflace prospívá
    • na příkladech a pomocí grafického znázornění, ve spolupráci s učitelem, aplikuje teoretické znalosti o dopadech inflace a dále pojmů deflace a inflační spirála

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemné zkoušení: se bude skládat z pěti otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě ilustrace pomocí grafického zobrazení s tématy:
    • národní hospodářství, jeho členění a subjekty
    • makroekonomické ukazatele (HDP - HNP, inflace, nezaměstnanost, platební bilance)
    • výkonnost NH a jeho metody měření
    • typy hospodářské politiky státu
    • nástroje hospodářské politiky
  • Ústní zkoušení: se skládá ze dvou otázek, přičemž jedna otázka sleduje osvojení si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci Druhá otázka sleduje transformaci teoretických poznatků do grafů, případně vlastních příkladů.

Kritéria hodnocení

  • Písemné zkoušení:  každá otázka je hodnocena 20 body; celkové maximální hodnocení je 100 bodů, uspěl při dosažení minimálně 35 bodů.
  • Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň jednu otázku, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
  • U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.

Doporučená literatura

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2019. ISBN 978-80-87301-24-1.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Krejzová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné