VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Národní hospodářství
Kód modulu
63-m-4/AM50
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
78 - Obecně odborná příprava
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o fungování hospodářství na území našeho státu včetně jednotlivých subjektů podnikání a občanů.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP:
- vysvětlí hodnotu ukazatelů národního hospodářství
- objasní příčiny a druhy nezaměstnanosti
- vysvětlí podstatu inflace a její důsledky
Žák:
- definuje národní hospodářství a jeho členění
- specifikuje typy hospodářské politiky státu
- charakterizuje nástroje hospodářské politiky státu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Národní hospodářství a jeho členění
- Ukazatelé národního hospodářství
- Typy hospodářské politiky státu
- Nástroje hospodářské politiky státu
- Inflace
- Nezaměstnanost
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Definuje národní hospodářství a jeho členění
- samostatně definuje národní hospodářství a jasně vymezí rozdíl mezi hospodařením státu a tržním hospodářstvím
- ve skupině žáků na příkladech ilustruje členění národního hospodářství dle sektorů
- na příkladech, ve spolupráci s učitelem, definuje členění národního hospodářství dle způsobu financování
- Vysvětlí hodnotu ukazatelů národního hospodářství
- samostatně vysvětlí hrubý domácí produkt a hrubý národní produkt a na základě vlastních příkladů vymezí rozdíl mezi těmito faktory
- samostatně definuje a popíše rozdíl mezi dvěma základními metodami měření výkonností národního hospodářství dané země
- za pomocí výdajové a příjmové metody ve skupině žáků vypočítá jednoduché příklady měření výkonnosti národního hospodářství
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí pojem „černé“ a „šedé“ ekonomiky
- samostatně popíše čtvrtý makroukazatel národního hospodářství – platební bilanci a jeho úlohu v magickém čtyřúhelníku
- Specifikuje typy hospodářské politiky státu
- ve spolupráci se spolužáky popíše úlohu státu při regulaci tržního hospodářství
- na základě osvojených teoretických znalostí samostatně definuje expanzivní a restriktivní hospodářskou politiku státu
- ve spolupráci se spolužáky vysvětlí na příkladech expanzivní a restriktivní politiku státu
- ve spolupráci s učitelem graficky znázorní expanzi a restrikci v hospodářské politice státu a svá tvrzení podpoří, ve spolupráci se spolužáky a vlastními příklady
- na základě získaných teoretických znalostí definuje přístupy státu k hospodářské politice z historického hlediska, z pohledu dvou základních směrů monetarismu a keynesiánství
- Charakterizuje nástroje hospodářské politiky státu
- samostatně charakterizuje monetární politiku státu
- ve spolupráci s učitelem graficky znázorní restriktivní a expanzivní monetární politiku
- ve spolupráci se spolužáky definuje a na příkladech ilustruje úkoly a nástroje Centrální banky
- samostatně charakterizuje fiskální politiku státu
- samostatně definuje pojem veřejné finance a jeho úlohu v hospodaření státu
- samostatně charakterizuje důchodovou a cenovou politiku státu
- ve spolupráci se spolužáky popíše rozdíl mezi nominální a reálnou mzdou
- ve spolupráci s učitelem graficky znázorní vliv cen na jednotlivé fáze hospodářského cyklu
- se spolužáky popíše na příkladech důležitost regulace mezd a cen včetně jejich vlivu na národní hospodaření státu
- samostatně charakterizuje vnější obchodní a měnovou politiku státu
- na základě získaných teoretických znalostí, žák samostatně, specifikuje základní cíle vnější měnové a obchodní politiky státu
- ve spolupráci se spolužáky na příkladech ilustruje nástroje vnější obchodní a měnové politiky státu
- Objasní příčiny a druhy nezaměstnanosti
- samostatně definuje pojem nezaměstnanost a jeho důsledky
- samostatně specifikuje a rozliší nezaměstnanost dobrovolnou a nedobrovolnou, typy nezaměstnanosti, její příčiny a úlohu státu v oblasti nezaměstnanosti
- Vysvětlí podstatu inflace a její důsledky
- samostatně vymezí pojem míra inflace a popíše jednotlivé druhy inflace
- ve spolupráci se spolužáky a na vlastních příkladech vymezí pojem a ilustruje spotřebitelský koš
- ve spolupráci s učitelem graficky vyjádří inflaci taženou poptávkou a inflaci tlačenou nabídkou
- ve skupině se spolužáky aplikuje získané teoretické znalosti na vytvoření příkladů subjektů, jež inflací trpí a subjektů, jimž inflace prospívá
- na příkladech a pomocí grafického znázornění, ve spolupráci s učitelem, aplikuje teoretické znalosti o dopadech inflace a dále pojmů deflace a inflační spirála
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se bude skládat z pěti otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě ilustrace pomocí grafického zobrazení s tématy:
- národní hospodářství, jeho členění a subjekty
- makroekonomické ukazatele (HDP - HNP, inflace, nezaměstnanost, platební bilance)
- výkonnost NH a jeho metody měření
- typy hospodářské politiky státu
- nástroje hospodářské politiky
- Ústní zkoušení: se skládá ze dvou otázek, přičemž jedna otázka sleduje osvojení si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci Druhá otázka sleduje transformaci teoretických poznatků do grafů, případně vlastních příkladů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení: každá otázka je hodnocena 20 body; celkové maximální hodnocení je 100 bodů, uspěl při dosažení minimálně 35 bodů.
- Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň jednu otázku, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2019. ISBN 978-80-87301-24-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Krejzová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.