VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pohledávky a jejich účtování
Kód modulu
63-m-4/AM48
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
- 65-42-M/02 Cestovní ruch
- 65-42-M/01 Hotelnictví
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o možných pohledávkách, jejich evidenci a bude je schopen samostatně zaúčtovat.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- účtuje pohledávky a jejich úhradu
Žák:
- charakterizuje jednotlivé druhy pohledávek
- účtuje pohledávky a jejich úhradu
- popíše způsob účtování poskytnutých provozních záloh
- popíše způsob účtování pohledávek v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
- charakterizuje pohledávky ke společníkům
- charakterizuje zúčtování dotací
- charakterizuje neuhrazené pohledávky v účetnictví
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Provozní zálohy
- Pohledávky
- Daně a dotace
- Neuhrazené pohledávky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
-
Charakterizuje jednotlivé druhy pohledávek
- Účtuje pohledávky a jejich úhradu
- ve spolupráci s učitelem definuje pojem zúčtovací vztahy a popíše 3. účtovou třídu
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje účtovou skupinu 31 – Pohledávky
- samostatně účtuje na účtech účtové skupiny 31 – Pohledávky, 35 – Pohledávky za společníky, 37 – Jiné pohledávky a závazky
- Popíše způsob účtování poskytnutých provozních záloh
- samostatně popíše pojem poskytnuté provozní zálohy
- samostatně účtuje poskytnuté provozní zálohy u neplátce DPH a u plátce DPH
- Popíše způsob účtování pohledávek v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
- samostatně popíše způsob účtování pohledávek v cizí měně
- ve spolupráci s učitelem popíše způsoby přepočtu cizí měny na českou měnu
- samostatně účtuje kurzové rozdíly u neuhrazených faktur při uzavírání účetních knih
- Charakterizuje pohledávky ke společníkům
- samostatně charakterizuje pohledávky za společníky
- samostatně účtuje na účtech 353 – Pohledávky za upsaný základní kapitál a 355 – Ostatní pohledávky za společníky obchodní korporace
- Charakterizuje zúčtování dotací
- samostatně charakterizuje pojem dotace a vysvětlí základní druhy dotací
- ve spolupráci s učitelem popíše proces účtování dotací
- Charakterizuje neuhrazené pohledávky v účetnictví
- samostatně vysvětlí pojem nedobytná pohledávka
- ve spolupráci s učitelem popíše odepisování pohledávek do nákladů
- ve spolupráci s učitelem popíše proces přecenění pohledávek na nižší cenu pomocí opravné položky
- samostatně popíše účet 391 – Opravná položka k pohledávkám a účtování na tomto účtu
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
- 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3, 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se bude skládat ze souhrnné úlohy na účtování účetních operací spojenými s účtováním pohledávek.
- Ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě ilustrace schématu účtování.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení se skládá z 20 účetních případů, každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při dosažení minimálně 20 bodů.
- Ústní zkoušení se skládá ze čtyř otázek, přičemž dvě otázky sledují osvojení si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Další dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů. Žák uspěl při zodpovězení 2 otázek.
- U obor typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.
ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 140 s. ISBN 978-80-88221-17-3
ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 168 s. ISBN 978-80-88221-18-0
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 184 s. ISBN 978-80-88221-14-2
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 216 s. ISBN 978-80-88221-15-9
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.