Detail modulu Pohledávky a jejich účtování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Pohledávky a jejich účtování

Kód modulu

63-m-4/AM48

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
  • 65-42-M/02 Cestovní ruch
  • 65-42-M/01 Hotelnictví

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o možných pohledávkách, jejich evidenci a bude je schopen samostatně  zaúčtovat.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • účtuje pohledávky a jejich úhradu  

Žák:

  1. charakterizuje jednotlivé druhy pohledávek
  2. účtuje pohledávky a jejich úhradu 
  3. popíše způsob účtování poskytnutých provozních záloh
  4. popíše způsob účtování pohledávek v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
  5. charakterizuje pohledávky ke společníkům
  6. charakterizuje zúčtování dotací
  7. charakterizuje neuhrazené pohledávky v účetnictví

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Provozní zálohy
  • Pohledávky
  • Daně a dotace
  • Neuhrazené pohledávky

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Charakterizuje jednotlivé druhy pohledávek

    • ve skupině žáků vyhledá na internetu členění poledávek a uvede příklady

  2. Účtuje pohledávky a jejich úhradu 
    • ve spolupráci s učitelem definuje pojem zúčtovací vztahy a popíše 3. účtovou třídu
    • ve spolupráci s učitelem charakterizuje účtovou skupinu 31 – Pohledávky
    • samostatně účtuje na účtech účtové skupiny 31 – Pohledávky, 35 – Pohledávky za společníky, 37 – Jiné pohledávky a závazky
  3. Popíše způsob účtování poskytnutých provozních záloh
    • samostatně popíše pojem poskytnuté provozní zálohy
    • samostatně účtuje poskytnuté provozní zálohy u neplátce DPH a u plátce DPH
  4. Popíše způsob účtování pohledávek v cizí měně a zaúčtuje kurzové rozdíly
    • samostatně popíše způsob účtování pohledávek  v cizí měně
    • ve spolupráci s učitelem popíše způsoby přepočtu cizí měny na českou měnu
    • samostatně účtuje kurzové rozdíly u neuhrazených faktur při uzavírání účetních knih
  5. Charakterizuje pohledávky ke společníkům
    • samostatně charakterizuje pohledávky za společníky
    • samostatně účtuje na účtech 353 – Pohledávky za upsaný základní kapitál a 355 – Ostatní pohledávky za společníky obchodní korporace
  6. Charakterizuje zúčtování dotací
    • samostatně charakterizuje pojem dotace a vysvětlí základní druhy dotací
    • ve spolupráci s učitelem popíše proces účtování dotací
  7. Charakterizuje neuhrazené pohledávky v účetnictví
    • samostatně vysvětlí pojem nedobytná pohledávka
    • ve spolupráci s učitelem popíše odepisování pohledávek do nákladů
    • ve spolupráci s učitelem popíše proces přecenění pohledávek na nižší cenu pomocí opravné položky
    • samostatně popíše účet 391 – Opravná položka k pohledávkám a účtování na tomto účtu

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
  • 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3, 4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemné zkoušení: se bude skládat ze souhrnné úlohy na účtování účetních operací spojenými s účtováním pohledávek.
  • Ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě ilustrace schématu účtování.

Kritéria hodnocení

  • Písemné zkoušení se skládá z 20 účetních případů, každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při dosažení minimálně 20 bodů.
  • Ústní zkoušení se skládá ze čtyř otázek, přičemž dvě otázky sledují osvojení si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Další dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů. Žák uspěl při zodpovězení 2 otázek.
  • U obor typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci  a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.

Doporučená literatura

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.

ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 140 s. ISBN 978-80-88221-17-3

ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 168 s. ISBN 978-80-88221-18-0

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 184 s. ISBN 978-80-88221-14-2

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 216 s. ISBN 978-80-88221-15-9

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné