Detail modulu Náklady a výnosy a jejich účtování

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Náklady a výnosy a jejich účtování

Kód modulu

63-m-4/AM47

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
  • 65-42-M/02 Cestovní ruch
  • 65-42-M/01 Hotelnictví

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o členění nákladů a výnosů, časovém rozlišování nákladů a výnosů a finančním leasingu. Žák bude samostatně účtovat na nákladových a výnosových účtech.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • účtuje náklady ve finančním účetnictví, časové rozlišení nákladů včetně daňových
  • objasní podstatu časového rozlišování nákladů a výnosů
  • provede uzávěrku nákladových účtů
  • účtuje výnosy, výnosy příštích období a příjmy příštích období
  • provede roční uzávěrku výnosových účtů

Žák:

  1. účtuje náklady ve finančním účetnictví, časové rozlišení nákladů včetně daňových
  2. účtuje výnosy, výnosy příštích období a příjmy příštích období
  3. objasní podstatu časového rozlišování nákladů a výnosů
  4. provede uzávěrku nákladových účtů
  5. provede roční uzávěrku výnosových účtů
  6. vypočítá výsledek hospodaření

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Náklady - charakteristika, členění, účtování, časové rozlišování
  • Výnosy - charakteristika, členění, účtování, časové rozlišování
  • Výsledek hospodaření – pojem, výpočet
  • Finanční leasing - charakteristika, druhy, daňová uznatelnost nákladů

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Účtuje náklady ve finančním účetnictví, časové rozlišení nákladů včetně daňových
    • samostatně charakterizuje náklady
    • samostatně rozčlení náklady podle nákladových druhů
    • samostatně rozčlení náklady na účetní a daňové
    • samostatně člení náklady na provozní a finanční v návaznosti na vykazování výsledku hospodaření
    • ve spolupráci s učitelem člení náklady dle dalších hledisek (členění na hospodářská střediska, přímé a nepřímé náklady, fixní a variabilní náklady)
    • ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe jednotlivé druhy nákladů
    • ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe časové rozlišení nákladů včetně daňových
  2. Účtuje výnosy, výnosy příštích období a příjmy příštích období
    • samostatně charakterizuje výnosy
    • samostatně člení výnosy na provozní a finanční v návaznosti na vykazování výsledku hospodaření
    • ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe jednotlivé druhy výnosů
    • samostatně popíše výnosy příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
    • samostatně popíše příjmy příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
  3. Objasní podstatu časového rozlišování nákladů a výnosů
    • samostatně popíše časové rozlišování nákladů a výnosů
    • samostatně popíše náklady příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
    • samostatně popíše komplexní náklady příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
    • samostatně popíše výdaje příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí účtování na dohadných účtech
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí účtování zákonných a ostatních rezerv
  4. Provede uzávěrku nákladových účtů
    • samostatně popíše uzávěrkové operace na nákladových účtech
    • samostatně vypočítá konečný zůstatek  na nákladových účtech
    • ve spolupráci s učitelem vypočítá celkové provozní a finanční náklady
  5. Provede roční uzávěrku výnosových účtů
    • samostatně popíše uzávěrkové operace na výnosových účtech
    • samostatně vypočítá konečný zůstatek  na výnosových účtech
    • ve spolupráci s učitelem vypočítá celkové provozní a finanční výnosy
    • samostatně popíše účet 710 (Účet zisků a ztrát) ve vazbě na výnosy
  6. Vypočítá výsledek hospodaření
    • samostatně popíše účet 710 (Účet zisků a ztrát)
    • samostatně vypočítá výsledek hospodaření z výsledkových účtů
    • ve spolupráci s učitelem vypočítá  účetní výsledek hospodaření

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
  • 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3, 4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemné zkoušení: souhrnná úloha na účtování nákladů a výnosů, skládá se z 20 účetních případů.
  • Ústní zkoušení: se skládá ze 4 otázek, přičemž dvě otázky sledují znalost si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Druhé dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů.

Kritéria hodnocení

  • Písemné zkoušení: každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 20 bodů.
  • Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí.
  • U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.

Doporučená literatura

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné