VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Náklady a výnosy a jejich účtování
Kód modulu
63-m-4/AM47
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
- 65-42-M/02 Cestovní ruch
- 65-42-M/01 Hotelnictví
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o členění nákladů a výnosů, časovém rozlišování nákladů a výnosů a finančním leasingu. Žák bude samostatně účtovat na nákladových a výnosových účtech.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- účtuje náklady ve finančním účetnictví, časové rozlišení nákladů včetně daňových
- objasní podstatu časového rozlišování nákladů a výnosů
- provede uzávěrku nákladových účtů
- účtuje výnosy, výnosy příštích období a příjmy příštích období
- provede roční uzávěrku výnosových účtů
Žák:
- účtuje náklady ve finančním účetnictví, časové rozlišení nákladů včetně daňových
- účtuje výnosy, výnosy příštích období a příjmy příštích období
- objasní podstatu časového rozlišování nákladů a výnosů
- provede uzávěrku nákladových účtů
- provede roční uzávěrku výnosových účtů
- vypočítá výsledek hospodaření
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Náklady - charakteristika, členění, účtování, časové rozlišování
- Výnosy - charakteristika, členění, účtování, časové rozlišování
- Výsledek hospodaření – pojem, výpočet
- Finanční leasing - charakteristika, druhy, daňová uznatelnost nákladů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Účtuje náklady ve finančním účetnictví, časové rozlišení nákladů včetně daňových
- samostatně charakterizuje náklady
- samostatně rozčlení náklady podle nákladových druhů
- samostatně rozčlení náklady na účetní a daňové
- samostatně člení náklady na provozní a finanční v návaznosti na vykazování výsledku hospodaření
- ve spolupráci s učitelem člení náklady dle dalších hledisek (členění na hospodářská střediska, přímé a nepřímé náklady, fixní a variabilní náklady)
- ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe jednotlivé druhy nákladů
- ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe časové rozlišení nákladů včetně daňových
- Účtuje výnosy, výnosy příštích období a příjmy příštích období
- samostatně charakterizuje výnosy
- samostatně člení výnosy na provozní a finanční v návaznosti na vykazování výsledku hospodaření
- ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe jednotlivé druhy výnosů
- samostatně popíše výnosy příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
- samostatně popíše příjmy příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
- Objasní podstatu časového rozlišování nákladů a výnosů
- samostatně popíše časové rozlišování nákladů a výnosů
- samostatně popíše náklady příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
- samostatně popíše komplexní náklady příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
- samostatně popíše výdaje příštích období a vysvětlí způsob zaúčtování
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí účtování na dohadných účtech
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí účtování zákonných a ostatních rezerv
- Provede uzávěrku nákladových účtů
- samostatně popíše uzávěrkové operace na nákladových účtech
- samostatně vypočítá konečný zůstatek na nákladových účtech
- ve spolupráci s učitelem vypočítá celkové provozní a finanční náklady
- Provede roční uzávěrku výnosových účtů
- samostatně popíše uzávěrkové operace na výnosových účtech
- samostatně vypočítá konečný zůstatek na výnosových účtech
- ve spolupráci s učitelem vypočítá celkové provozní a finanční výnosy
- samostatně popíše účet 710 (Účet zisků a ztrát) ve vazbě na výnosy
- Vypočítá výsledek hospodaření
- samostatně popíše účet 710 (Účet zisků a ztrát)
- samostatně vypočítá výsledek hospodaření z výsledkových účtů
- ve spolupráci s učitelem vypočítá účetní výsledek hospodaření
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
- 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3, 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: souhrnná úloha na účtování nákladů a výnosů, skládá se z 20 účetních případů.
- Ústní zkoušení: se skládá ze 4 otázek, přičemž dvě otázky sledují znalost si teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Druhé dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení: každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 20 bodů.
- Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.