VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Dlouhodobý majetek a jeho účtování
Kód modulu
63-m-4/AM45
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
- 65-42-M/02 Cestovní ruch
- 65-42-M/01 Hotelnictví
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá znalosti o členění, evidenci, oceňování a pořízení dlouhodobého majetku. Žák bude samostatně účtovat o dlouhodobém majetku a vypočítávat odpisy dlouhodobého majetku.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- účtuje o dlouhodobém majetku
- účtuje o pořízení a prodeji dlouhodobého finančního majetku
- orientuje se v zařazení majetku podle odpisové skupiny a v odpisovém plánu
Žák:
- charakterizuje způsob pořízení a ocenění jednotlivých druhů dlouhodobého majetku
- charakterizuje způsoby vyřazení dlouhodobého majetku
- charakterizuje způsob evidence a inventarizace dlouhodobého majetku
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Dlouhodobý hmotný majetek (charakteristika, pořízení, ocenění, evidence, inventarizace, vyřazení, odepisování a účtování)
- Dlouhodobý nehmotný majetek (charakteristika, pořízení, ocenění, evidence, inventarizace, vyřazení, odepisování a účtování)
- Dlouhodobý finanční majetek (charakteristika, pořízení, ocenění, evidence, inventarizace, vyřazení, odepisování a účtování)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje způsob pořízení a ocenění jednotlivých druhů dlouhodobého majetku
- samostatně popíše pořízení DHM a DNM dodavatelským způsobem
- samostatně popíše pořízení DHM a DNM vlastní činností
- samostatně popíše ostatní způsoby pořízení dlouhodobého majetku (finanční leasing, darování, převod z osobního užívání do podnikání u fyzické osoby, vklad od jiné osoby)
- samostatně popíše způsoby oceňování dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku (pořizovací cena, vlastní náklady, reprodukční pořizovací cena)
- Charakterizuje způsoby vyřazení dlouhodobého majetku
- samostatně popíše vyřazení dlouhodobého majetku prodejem
- samostatně popíše vyřazení dlouhodobého majetku likvidací v důsledku opotřebení
- samostatně popíše vyřazení dlouhodobého majetku v důsledku škody nebo manka
- samostatně popíše vyřazení dlouhodobého majetku přeřazením z podnikání do osobního užívání u individuálního podnikatele
- samostatně popíše vyřazení dlouhodobého majetku bezúplatným převodem (darováním)
- samostatně popíše vyřazení dlouhodobého majetku vkladem do základního kapitálu jiného subjektu
- Účtuje o dlouhodobém majetku
- účtuje základní účetní operace spojené s dlouhodobým majetkem
- samostatně účtuje na účtech účtové třídy 0 (01 DNM, 02 DHM, 03 DHM neodepisovaný, 06 DFM, 07 - Oprávky k dlouhodobému nehmotnému majetku a 08 - Oprávky k dlouhodobému hmotnému majetku)
- samostatně rozčlení dlouhodobý majetek do základních kategorií
- samostatně charakterizuje jednotlivé druhy dlouhodobého majetku
- ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe jednotlivé druhy dlouhodobého majetku
- Účtuje o pořízení a prodeji dlouhodobého finančního majetku
- samostatně popíše způsoby pořízení dlouhodobého finančního majetku
- samostatně účtuje o pořízení dlouhodobého finančního majetku
- samostatně účtuje o prodeji dlouhodobého finančního majetku
- Orientuje se v zařazení majetku podle Standardní klasifikace produkce (SKP) a v odpisovém plánu
- samostatně vyhledává zařazení majetku podle odpisových skupin
- popíše způsoby odepisování dlouhodobého majetku a počítá odpisy
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi účetními a daňovými odpisy
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl v metodách výpočtu odpisů
- samostatně vypočítává a účtuje daňové odpisy
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí pojem technické zhodnocení dlouhodobého majetku
- samostatně vypočítává odpisy ze zvýšené vstupní ceny
- samostatně vypočítává daňové odpisy nehmotného majetku
- Charakterizuje způsob evidence a inventarizace dlouhodobého majetku
- samostatně charakterizuje rozdíly v evidenci jednotlivých druhů dlouhodobého majetku
- samostatně popíše proces evidence dlouhodobého majetku
- samostatně popíše a vystaví inventární kartu
- samostatně popíše proces inventarizace dlouhodobého majetku
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí inventarizační rozdíly a způsob jejich zaúčtování
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
- 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3., 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: souhrnná úloha na účtování dlouhodobého majetku. Bude se skládat z 20 účetních případů.
- Ústní zkoušení: se skládá ze 4 otevřených otázek, přičemž dvě otázky sledují ověření teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Druhé dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení: každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 20 bodů.
- Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN isbn978-80-88221-17-3.
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.
ŠTOHL, Pavel. Sbírka příkladů k Učebnici účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 168 s. ISBN 978-80-88221-18-0
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 184 s. ISBN 978-80-88221-14-2
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 2. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 216 s. ISBN 978-80-88221-15-9
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.