VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zásoby a jejich účtování
Kód modulu
63-m-4/AM42
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
- 65-42-M/02 Cestovní ruch
- 65-42-M/01 Hotelnictví
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá přehled o členění, evidenci, oceňování a způsobech pořízení jednotlivých druhů zásob. Žák bude samostatně účtovat o zásobách způsobem A i B.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP:
- účtuje způsobem A i B podle dokladů
- vyhotoví příjemku, výdejku
- účtuje o nedokončené výrobě a výrobcích
- účtuje o nákupu a prodeji zboží
Žák:
- charakterizuje jednotlivé druhy zásob
- účtuje způsobem A i B
- vyhotoví příjemku, výdejku
- účtuje o nedokončené výrobě a výrobcích
- účtuje o nákupu a prodeji zboží
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Materiál – pojem, evidence, oceňování, pořízení, inventarizace, účtování
- Nedokončená výroba - pojem, evidence, oceňování, pořízení, inventarizace, účtování
- Polotovary - pojem, evidence, oceňování, pořízení, inventarizace, účtování
- Výrobky - pojem, evidence, oceňování, pořízení, inventarizace, účtování
- Zboží - pojem, evidence, oceňování, pořízení, inventarizace, účtování
- Zvířata - pojem, evidence, oceňování, pořízení, inventarizace, účtování
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje jednotlivé druhy zásob
- ve spolupráci s učitelem rozčlení zásoby do základních kategorií
- samostatně charakterizuje jednotlivé druhy zásob
- ve spolupráci s učitelem ilustruje na příkladech z praxe jednotlivé druhy zásob
- Účtuje způsobem A i B
- samostatně vysvětlí podstatu účtování způsobem A
- samostatně účtuje dodavatelské faktury, poskytnuté zálohy, náklady související s pořízením, příjemky a výdejky vyhotovené ve skladech, úhrady dodavatelských faktur
- samostatně popíše účty aktivace (585,586) a vysvětlí jejich účtování
- samostatně vysvětlí podstatu účtování způsobem B
- samostatně vysvětlí proces účtování způsobem B v průběhu roku a na konci roku
- Vyhotoví příjemku, výdejku
- popíše způsob evidence a inventarizace zásob
- samostatně charakterizuje rozdíly v evidenci jednotlivých druhů zásob
- samostatně popíše proces evidence jednotlivých druhů zásob
- samostatně popíše dodací list a fakturu
- samostatně popíše výdejku, příjemku, skladovou kartu
- na základě předložených podkladů vystaví ve skupině žáků základní doklady spojené s evidencí zásob
- samostatně popíše proces inventarizace zásob
- samostatně vysvětlí inventarizační rozdíly – manka, přebytky a způsob jejich zaúčtování
- samostatně popíše oceňování zásob při inventarizaci
- samostatně popíše škody na zásobách materiálu
- Účtuje o nedokončené výrobě a výrobcích
- samostatně účtuje na účtech 121 Nedokončená výroba a 122 Polotovary
- samostatně účtuje na účtu 123 Výrobky
- samostatně eviduje a účtuje průběžné přírůstky a úbytky
- samostatně účtuje inventarizační rozdíly
- ve spolupráci s učitelem popíše způsob sestavení jednoduché předběžné kalkulace
- ve skupině žáků sestaví jednoduchou předběžnou kalkulaci na základě předložených podkladů
- Účtuje o nákupu a prodeji zboží
- samostatně popíše způsoby pořízení zásob zboží z tuzemska i ze zahraničí
- samostatně popíše rozdíly pořízení zásob zboží ze členských a nečlenských států EU, účtuje na účtu 349 (Spojovací účet k DPH) a clo
- samostatně popíše rozdíly v oceňování zásob zboží při pořízení a při vyskladnění
- samostatně definuje pojmy pořizovací cena, vlastní náklady, ocenění v cenách zjištěných aritmetickým průměrem a metodu FIFO
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 65-42-M/02 Management cestovního ruchu, 2. ročník
- 65-42-M/01 Hotelnictví, 2. ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 2., 3, 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se skládá z 20 účetních případů na účtování zásob způsobem A i B
- Ústní zkoušení: se skládá ze 4 otevřených otázek, přičemž dvě otázky sledují znalost teoretických poznatků a jejich samostatnou prezentaci. Druhé dvě otázky sledují transformaci teoretických poznatků do praktického účtování, případně uvedení vlastních příkladů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení: každý účetní případ je hodnocen 2 body; celkové maximální hodnocení je 40 bodů. Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 20 bodů.
- Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 2 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
- Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018: pro střední školy a pro veřejnost. Devatenácté, upravené vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. ISBN 978-80-88221-17-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.