VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zkoušky materiálu
Kód modulu
82-m-3/AM24
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
41-56-H/01 Lesní mechanizátor
41-45-M/01 Mechanizace a služby
41-56-H/02 Opravář lesnických strojů
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář
23-55-H/02 Karosář
23-55-H/01 Klempíř
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
23-51-H/01 Strojní mechanik
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák objasní základní technologické postupy a techniky ručního zpracování kovů, vlastnosti materiálů, stavbu kovů a slitin, měření a orýsování, kalibry.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání se zaměřením na zpracování kovů a bude realizován na teoretickém základu. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke znalostem kovových materiálů ve své odborné profesní kariéře. Žáci se budou po absolvování tohoto modulu orientovat ve vlastnostech kovů a v jejich zkouškách. Modul prohloubí vědomí o vlastnostech materiálů a následných možnostech jejich využití.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- objasní vlastnosti materiálů, převážně kovů
- vysvětlí technické zkoušky materiálů
Žák:
- objasní mechanické zkoušky
- objasní zkoušky dynamické
- vysvětlí podmínky zkoušek, jejich význam a uplatnění
- vysvětlí průběh zkoušky bez porušení materiálu
- popíše technologie provádění zkoušek
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Zkoušení mechanických vlastností
Statické zkoušky
- Zkouška pevnosti
- zkouška tahem
- trhací stroj
- tahový diagram
- Zkouška tvrdosti
- Brinellova zkouška
- Rockwellova zkouška
- Vickersova zkouška
Dynamické zkoušky
- Zkoušky rázové
- Zkoušky cyklické – únavové
Technologické zkoušky
- Slévárenské zkoušky
- Svařitelnost
- odolnost svaru proti vzniku trhlin
- náchylnost ke zkřehnutí
- Tvářitelnost
- tvárnost za studena
- ohybová zkouška
- zkouška hlubokotažnosti
- zkoušky trubek
- zkoušky drátů
- Tvářitelnost za tepla
Zkoušky nedestruktivní
- Povrchové vady
- vizuální zkouška
- kapilární zkouška
- elektromagnetická zkouška
- Vnitřní vady
- elektromagnetické zkoušky
- ultrazvukové zkoušky
- radiologické zkoušky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace (ukázka) příkladu zkoušek na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti využívá práci s odborným textem
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- objasní a provádí zkoušky dle základního rozdělení dle mechanických vlastností materiálu
- určí statické a dynamické zkoušky materiálu
- charakterizuje rozdělení technologických zkoušek materiálu a správně je zařadí a popíše
- správně rozdělí a popíše nedestruktivní zkoušky materiálu
- popíše postup zkoušek pevnosti, tvrdosti a rázové zkoušky
- vyhodnotí a využívá výsledky zkoušek
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Objasní statické zkoušky
- Zkouška pevnosti – zkouška tahem
- Zkouška tvrdosti – Brinellova zkouška, Rockwellova zkouška, Vickersova zkouška
- Provádí a vysvětlí dynamické zkoušky
- Zkoušky rázové
- Zkoušky cyklické – únavové
- Vysvětlí podmínky zkoušek a jejich význam a uplatnění
- Objasní technologické zkoušky
- Slévárenské zkoušky – zabíhavost, smrštění
- Svařitelnost – odolnost svaru proti vzniku trhlin, zkřehnutí
- Tvářitelnost – tvárnost za studena, ohybová zkouška, zkouška hlubokotažnosti, zkoušky trubek, zkoušky drátů
- Tvářitelnost za tepla
- Vysvětlí zkoušky nedestruktivní
- Povrchové vady – vizuální zkouška, kapilární zkouška, elektromagnetická zkouška
- Vnitřní vady – elektromagnetické zkoušky, ultrazvukové zkoušky, radiologické zkoušky
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v prvním ročníku v předmětu materiály.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné a ústní zkoušení
- Písemný test z každé části modulu – destruktivní zkoušky, nedestruktivní zkoušky, technologické zkoušky
- Žákovský projekt – žáci zpracují samostatný projekt, ve kterém podrobně popíší jednu z destruktivních zkoušek materiálu, její průběh a hodnocení výsledků zkoušky (nepovinné)
U hodnocení otevřených otázek zkoušení se hodnotí využívání odborné terminologie, odborná správnost, využití správné zkoušky pro dosažení požadovaných výsledků.
Kritéria hodnocení
Vycházejí z klasifikační stupnice klasifikačního řádu školy a dále zohledňujeme slovní hodnocení.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými obsahovými okruhy, srozumitelnost, plynulost projevu.
Ústní zkoušeni 1x, test 1x za období výuky modulu.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědí.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
- správně je méně než 35 % – známka 5
- správně je alespoň 35 a méně než 50 % – známka 4
- správně je alespoň 50 a méně než 70 % – známka 3
- správně je alespoň 70 a méně než 85 % – známka 2
- správně je alespoň 85 % – známka 1
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 100 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- pracovněprávní vztahy – maximálně 40 bodů
- pracovní podmínky – 40 bodů
- péče o zaměstnance, inspektoráty práce, odbory – 20 bodů
Žák uspěl při dosažení alespoň 50 bodů.
U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Podmínkou splnění modulu je účast alespoň v 10 hodinách.
Doporučená literatura
Jaroslav Nevoral. Strojnictví. Státní zemědělské nakladatelství v Praze, 1987.
Otakar Bothe. Strojírenská technologie. Nakladatelství technické literatury n.p., 1981.
M. Hluchý, J. Beneš. Strojírenská technologie. Nakladatelství technické literatury n.p., 1986.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jindřich Pelaj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.