Detail modulu Svařování elektrickým obloukem

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Svařování elektrickým obloukem

Kód modulu

82-m-3/AM21

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř

82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů

41-56-H/01 Lesní mechanizátor

41-45-M/01 Mechanizace a služby

41-56-H/02 Opravář lesnických strojů

41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů

41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář

23-51-H/01 Strojní mechanik

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Žák doloží lékařskou prohlídku zdravotní způsobilosti pro svařování elektrickým obloukem

Rozdělí a charakterizuje materiály ke svařování elektrickým obloukem, objasní jejich funkci a použití při konkrétních technologických postupech.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Úkolem modulu je připravit žáky pro složení zkoušky základního kurzu svařování a získání svářečského průkazu.

V průběhu teoretického a následně praktického modulu se žáci připraví k získání Základního svářečského osvědčení pro svařování elektrickým obloukem.

Žáci se naučí používat svářecí zařízení pro svařování el. obloukem, správně zvolí přídavný materiál pro svařování, stanoví základní parametry svařování a zvolit správnou polohu svařování. Seznámí se se zásadami bezpečnosti práce při svařování.  

Seznámí se s normami a předpisy souvisejícími se spojováním materiálu svařováním el. obloukem.

Očekávané výsledky učení

Žák

  • Objasní základní principy svařování elektrickým obloukem
  • Vysvětlí normy a předpisy
  • Rozliší a popíše druhy svářeček (zařízení) podle hodnoty maximálního svařovacího proudu, zatěžovatele a výkonové využitelnosti
  • Zvolí správný postup svařování
    • polohu svařování
    • vhodný přídavný materiál
    • správné parametry svařování
    • vysvětlí postupy technologie svařování plynem
  • Objasní minimalizaci napětí a deformace při svařování, popíše volbu vhodných pracovních postupů pro minimalizaci následků deformací
  • Objasní zásady BOZP při svařování
  • Je připraven ke složení zkoušky ZK 111 1.1

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Svařování el. proudem – význam, využití

2. Přídavné materiály

3. Druhy elektrod

  • druhy obalu elektrod
  • funkce obalu

4. Základy elektrotechniky – základní pojmy U, I, R

  • transformátory
  • generátory
  • el. oblouky

5. Zařízení pro svařování

  • točivé stroje
  • transformátory
  • usměrňovače
  • invertory

6. Technologie svařování

  • volba základního materiálu
  • příprava materiálu pro svařování
  • svařování, technika a postupy

7. Normy a předpisy

8. Napětí a deformace při svařování

9. Vady a zkoušky svarových spojů

  • vnější vady
  • vnitřní vady

10. Zásady BOZP při svařování

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Učební činnosti žáků se odehrávají v odborné učebně (svařovně) či učebně teorie za přítomnosti odborného pedagoga, který na žáky soustavně dohlíží.

Výuka probíhá formou výkladu s využitím prezentací a názorných ukázek k jednotlivým tématům. Využívá se např. dataprojektor, TV či PC, reálný inventář a další pomůcky.

Žáci se aktivně zapojují do nácviku dovedností pro práci s přípravou materiálu na svařování, přípravou svařovacího zařízení a vlastního svařování.

Žák:

  1. sleduje odborný výklad učitele
  2. při své činnosti uplatňuje práci s teoretickými znalostmi
  3. pracuje se získanými informacemi a vybírá si vhodné metody a postupy
  4. aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
  5. při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
  6. objasní postupy svařování
  • vysvětlí pojem svařování, jeho využití v podmínkách praxe
  • vysvětlí význam a využití svařování el. proudem
  • objasní význam hygieny a BOZP při práci ve svařovně
  • vysvětlí možnosti svařování
  • popíše zařízení na svařování
  • popíše druhy elektrod, druhy obalů elektrod a jejich význam
  • objasní využití technologie svařování
  • popíše péči o zařízení
  • objasní předcházení vadám, napětí a deformaci
  • vysvětlí dodržování norem a předpisů

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá ve druhém ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením, praktickým předvedením a ústní obhajobou zadaných úkolů.

Testování teoretických znalostí – písemné/elektronické s využitím uzavřených i otevřených otázek.

Praktické předvedení zadaných úkolů – úroveň kvality provedení a obhajoby. Hodnocení je provedeno ústně po dokončení úkolu nebo v jeho průběhu.

Ústní a písemné zkoušení z témat (obsahových okruhů):

  • Svařování el. proudem – význam, využití
  • Zařízení pro svařování
  • Přídavné materiály
  • Druhy obalu elektrod
  • Napětí a deformace při svařování
  • Normy a předpisy
  • Vady a zkoušky svarových spojů
  • Zásady BOZP při svařování

Praktické předvedení zadaného úkolu z témat (obsahových okruhů):

  • Zapojení elektrického zařízení
  • Výběr vhodné elektrody
  • Technologie svařování
  • Příprava materiálu
  • Normy a předpisy
  • BOZP při svařování

Průběžné sledování úrovně plnění zadaných úkolů a dodržování zásad hygieny a BOZP, přístup k zadaným úkolům, vlastní aktivita žáka.

Kritéria hodnocení

Vycházejí z klasifikační stupnice klasifikačního řádu školy a dále zohledňujeme hodnocení vykonané svářečské zkoušky, dosahované úrovně průběžného plnění zadaných úkolů a dodržování zásad hygieny a BOZP, přístup k zadaným úkolům, vlastní aktivity žáka.

Výsledné hodnocení vychází z kombinace výše uvedených forem ověřování znalostí a dovedností žáka při plnění zadaných úkolů.

U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými obsahovými okruhy, srozumitelnost, plynulost projevu.

Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědí.

Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:

  • správně je méně než 35 % – známka 5
  • správně je alespoň 35 a méně než 50 % – známka 4
  • správně je alespoň 50 a méně než 70 % – známka 3
  • správně je alespoň 70 a méně než 85 % – známka 2
  • správně je alespoň 85 % – známka 1

Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:

  • žák je povinen splnit min. 75 % hodin docházky do výuky
  • min. 1x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace modulu
  • min. 1x písemné ověření znalostí a dovedností z navržených obsahových okruhů

Hodnocení slovní + známkou.

Doporučená literatura

Jaroslav Bartoš. Základní kurz svařování metodou 111. ZEROSS, Výstavní 30, Ostrava

Kolektiv autorů. Technologie svařování a zařízení. ZEROSS, Výstavní 30, Ostrava

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jindřich Pelaj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné