VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Baroko
Kód modulu
82-m-3/AM15
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák rozlišuje druhy výtvarného umění, charakterizuje umění pravěku, přírodních národů, starověkého umění blízkého východu, evropských oblastí; rozpozná umění dálného východu, umění středověku, charakterizuje základní prvky renesance.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Úkolem modulu je seznámit žáky s podstatou barokního umění, jeho základními znaky v architektuře, sochařství, malířství i uměleckých lidových řemeslech.
Objasnit žákům základní přehled evropského barokního umění, jeho vývojová období a význačná barokní díla českého a slovenského barokního umění.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř a 82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Žák
- charakterizuje umělecký sloh baroko
- popíše základní charakteristické znaky barokního umění a určí barokní sloh dle základních znaků
- vysvětlí společensko-ekonomické, historické a geografické podmínky vzniku barokního umění
- určí a charakterizuje barokní architekturu, sochařství i malířství
- vyjmenuje, zařadí a popíše významná česká a slovenská barokní díla uvede základní barokní památky Čech a Slovenska
- vyjmenuje a charakterizuje významné evropské barokní umění – stavby, obrazy, památky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Baroko
2. Charakteristika
- základní, slohové a charakteristické znaky uměleckého slohu
3. Doba
- vznik, vývojová období, geografické, společensko-ekonomické, historické a ideové podmínky
4. Umění doby baroka
- barokní sochařství, malířství a architektura
- umělecká řemesla a lidová architektura v období baroka (kámen, malba, keramika, sklo)
5. České baroko
- umění v Čechách a na Slovensku v období baroka
- lidová tvorba v baroku, selské baroko
6. Evropské baroko
- umění, řemesla, stavby a významná díla
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody demonstrační:
- exkurze, muzea, příklady, ukázky, internet s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává ukázky, fotografie, příklady z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Baroko
- charakterizuje umělecký sloh baroko
- Charakteristika
- v literatuře vyhledá fotografie barokních staveb a popíše základní charakteristické znaky barokního umění a určí barokní sloh dle základních znaků
- Doba
- vysvětlí společensko-ekonomické, historické a geografické podmínky vzniku barokního umění
- Umění doby baroka
- na internetu vyhledá ukázky barokní architektury, sochařství a malířství a charakterizuje je
- České baroko
- v literatuře vyhledá a vyjmenuje, zařadí a popíše významná česká a slovenská barokní díla
- uvede základní barokní památky Čech a Slovenska
- Evropské baroko
- na internetu vyhledá významné evropské barokní umění – obrazy, památky a důležité evropské barokní stavby
- vyjmenuje a charakterizuje významné evropské stavby, obrazy, památky
- Žák zpracuje referát k danému historickému období, např. na téma významný barokní umělec, významné barokní dílo
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve třetím ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné a ústní hodnocení
V rámci hodnocení tohoto modulu probíhá nejméně 1x písemné zkoušení a 1x ústní zkoušení.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné vědomosti a dovednosti, vztahy mezi probranými obsahovými okruhy, srozumitelnost, plynulost projevu.
V rámci ústního zkoušení žák zařadí fotografie do příslušného historického slohu.
U písemného zkoušení jsou hodnoceny především odborné vědomosti a dovednosti.
Vypracuje referát k danému historickému období, např. na téma významný barokní umělec, významné barokní dílo – nepovinné hodnocení.
Kritéria hodnocení
Pro splnění modulu nesmí absence žáka přesahovat 20 %.
Hodnocení žáka probíhá podle následující klasifikační stupnice:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, zákonitosti uceleně, přesně a úplně, chápe vztahy mezi nimi a umí je samostatně objasnit.
- Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně, a chápe vztahy mezi nimi a umí je téměř samostatně objasnit.
- Stupeň 3 (dobrý): Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků, pojmů a zákonitostí nepodstatné mezery, projevuje nedostatky; podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat.
- Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků závažné mezery. V uplatňování osvojených poznatků se vyskytují závažné chyby.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. V uplatňování osvojených vědomostí se vyskytují velmi závažné chyby.
Pro úspěšné zvládnutí modulu musí být žák hodnocen alespoň známkou dostatečný.
Doporučená literatura
Borngässer, B. Baroko. Nakladatelství Slovart, Bratislava 2013. 615 s.
Sváček, L. Česko barokní. Nakladatelství MCU, Vídeň 2006. 480 s.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jindřich Pelaj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.