VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zdravotně-technická zařízení, montáž a opravy zařizovacích předmětů
Kód modulu
36-m-3/AM12
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Zařízení koupelen – umyvadlové, vanové a sprchové sestavy
Montáž umyvadlové a sprchové sestavy
Obory vzdělání - poznámky
36-52-H/01 Instalatér
39-41-L/02 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení
Délka modulu (počet hodin)
64
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování modulů Domovní vodovod a Montáž rozvodů domovního vodovodu.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obsahem modulu je teoretický popis nejpoužívanějších zdravotně technických zařízení a jejich rozdělení. Dále teoretický popis postupu pro jejich správnou volbu, umísťování, montáž a praktický technologický postup provádění montáže nejpoužívanějších zdravotně technických zařízení. Žák bude po ukončení modulu připraven po teoretické i praktické stránce vykonávat správným technologickým postupem montáž nejpoužívanějších zdravotně technických zařízení, včetně správné volby nářadí a pomůcek potřebných pro montáž.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Uvede požadavky na zdravotně-technická zařízení.
- Rozdělí jednotlivých zdravotně-technických zařízení podle základních kritérií.
- Volí správně konkrétní typ zařizovacího předmětu.
- Popíše pravidla pro umísťování a montáž jednotlivých zdravotně-technických zařízení.
- Popíše pravidla pro zajištění bezbariérového provozu v hygienických místnostech.
- Umísťuje zařizovací předměty.
- Montuje zařizovací předměty.
- Opravuje nejčastější závady na zdravotně technických zařízeních.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Zdravotně-technická zařízení- rozdělení, rozmístění, požadavky, materiál
- Záchody a pisoáry
- Sestava záchodové mísy a splachovacího zařízení
- Sestava pisoárového zařízení - urinály
- Koupelny
- Umyvadlová sestava
- Vanová sestava
- Bidetová sestava
- Sestava vaničky na nohy
- Sprchová sestava
- Relaxační systémy
- Kuchyně
- Dřezová sestava
- Výlevková sestava
- Myčky a mycí centra
- Pračky
- Hygienická zařízení v budovách
- Bezbariérové sanitární prostory
- WC kabiny
- Klozetová mísa
- Umyvadlo
- Vana
- Sprcha
- Praktická montáž vybraných zařizovacích předmětů (osazení a kompletace).
- Praktické provádění nejčastějších oprav na zařizovacích předmětech.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody názorně demonstrační:
- předvádění (zdravotně technických zařízení a jejich montáže),
- demonstrace obrazů statických,
- projekce statická a dynamická.
Metody praktické:
- nácvik pracovních dovedností,
- žákovské laborování,
- pracovní činnosti (v dílnách a stavbách),
- grafické činnosti.
Žáci v rámci teoretické výuky:
- pracují s katalogy výrobců a další odbornou literaturou a prohlížejí si fotografie jednotlivých zdravotně technických zařízení,
- charakterizují jednotlivé druhy zdravotně technických zařízení,
- na fotografii a na vzoru zdravotně technického zařízení pojmenují jednotlivé jeho části,
- seznamují se s technologickými postupy umístění a montáže zdravotně technických zařízení na základě výkladu učitele, schémat a fotografií a po získaní znalostí je uplatňují při praktických činnostech
Žáci v rámci praktické výuky:
- seznamují se správným umístěním jednotlivých druhů zařizovacích předmětů v dílně a na stavbě,
- seznamují se s technologiemi osazení a kompletace jednotlivých druhů zařizovacích předmětů v dílně a na stavbě,
- seznamují se správným umístěním jednotlivých druhů předstěnových systémů v dílně a na stavbě,
- seznamují se s technologiemi osazení a kompletace jednotlivých druhů předstěnových systémů v dílně a na stavbě,
- seznámí se s základními povinnostmi pracovníka a zaměstnavatele v případě pracovního úrazu,
-
- a po upevnění a procvičení výše uvedených znalostí je procvičují při praktických zadáních prací
- provádějí postupy první pomoci při způsobení úrazu nebo ohrožení zdraví.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Instalace vody a kanalizace a Odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné a ústní zkoušení
- Praktické zkoušení zvládnutí činností v instalacích zdravotně technických zařízení
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Instalace vody a kanalizace. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků ze vzdělávacího modulu.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost a samostatnost při montáži zdravotně technických zařízení.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci teoretické výuky:
- Uvedení požadavkú na zdravotně-technická zařízení.
- Rozdělení jednotlivých zdravotně-technických zařízení podle základních kritérií.
- Volba konkrétního typu zařizovacího předmětu.
- Vysvětlení pravidla pro umísťování a montáž jednotlivých zdravotně-technických zařízení.
- Vysvětlení pravidla pro zajištění bezbariérového provozu v hygienických místnostech.
Kritéria hodnocení pro ověřování v rámci praktické výuky:
- Správné umístění zařizovacích předmětů.
- Montáž jednotlivých zařizovacích předmětů
- Opravy nejčastějších závad na zdravotně technických zařízeních.
Doporučená literatura
1.ADÁMEK, Miroslav a Aleš JUREČKA. Instalace vody a kanalizace II: pro obor vzdělávání Instalatér. 2., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2011. ISBN 978-80-7333-086-6
2. LUPTÁK Ladislav. Učební text pro obor Instalatér, 2. ročník [online]. Brno: Střední škola polytechnická, Brno, Jílová 36g, 2016, ISBN 978-80-88058-29-8. Dostupné z: https://ejilova.publi.cz/.
3. Žabička, Z. – Vrána, J.: Zdravotně technické instalace. Brno ERA group spol. s r. o. 2009, ISBN 978-80-7366-139-7.
4. Technické materiály jednotlivých výrobců zařizovacích předmětů.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Petr Pazdera, Karel Kovářík. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.