VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Stavební konstrukce
Kód modulu
36-m-3/AL97
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-55-H/01 Klempíř – stavební
36-52-H/01 Instalatér
36-52-H/02 Mechanik plynových zařízení
36-54-H/01 Kameník
36-56-H/01 Kominík
36-58-H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení
36-59-H/01 Podlahář
36-62-H/01 Sklenář
36-63-H/01 Štukatér
36-64-H/01 Tesař
36-65-H/01 Vodař
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-67-H/01 Zedník
36-67-H/02 Kamnář
36-69-H/01 Pokrývač
39-41-H/01 Malíř a lakýrník
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci získají základní odborné vědomosti potřebné pro další studium stavebních učebních oborů. Jedná se o modul, který žáky seznámí s konstrukčním a materiálovým provedením staveb, případně stavebními pracemi, se zaměřením na technologie běžně používané v ČR.
Modul směřuje k formování základních vědomostí, které budou nadále rozvíjeny a využívány v ostatních modulech. Na modul Stavební konstrukce navazuje modul „Stavební úpravy“, který doplňuje modul a jeho výsledky učení o praktické dovednosti.
Oba moduly (Stavební konstrukce a Stavební úpravy) směřují k formování zodpovědného a bezpečného přístupu k zásahům do stavebních konstrukcí.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyjmenuje druhy technických norem (ISO, EN, ČSN, PN, popř. TPG apod.)
- vysvětlí význam, přínos, platnost a závaznost norem
- vysvětlí princip a přínos modulové koordinace a uvede základní modulové rozměry
- vyjmenuje a charakterizuje druhy staveb (pozemní, inženýrské apod.)
- vyjmenuje jednotlivé konstrukční části pozemních staveb
- vyjmenuje a charakterizuje funkce stavebních konstrukcí
- vyjmenuje a charakterizuje technologie provádění staveb (zděné, monolitické, montované)
- vyjmenuje a popíše provedení konstrukčních systémů pozemních staveb
- vysvětlí postup a definuje podmínky předání staveniště
- vysvětlí způsob vytyčení stavby
Při zemních pracích uplatňuje znalosti o základech stavby, zemních pracích a způsobech zajišťování výkopů;
- vyjmenuje a charakterizuje druhy základových konstrukcí
- popíše provedení plošných základů, vysvětlí principy jejich funkce, uvede materiál(y) základů, vysvětlí pojem základová spára
- popíše provedení hlubinných základů, vysvětlí principy jejich funkce, uvede materiál(y) základů, vysvětlí pojem pilota a vyjmenuje jejich druhy
- vysvětlí zásady provádění výkopových prací
- vysvětlí důvody zajištění výkopů proti sesutí, popíše jednotlivé možnosti jeho provedení
- vysvětlí funkci hydroizolace, vyjmenuje nejpoužívanější materiály, nakreslí její umístění na styku základů a svislé obvodové konstrukce včetně navazujících konstrukcí
Další v RVP výslovně neuvedené výsledky učení;
- rozliší svislé nosné a nenosné konstrukce, vyjmenuje jejich funkce
- popíše provedení a vyjmenuje materiály svislých nosných konstrukcí
- popíše provedení a vyjmenuje materiály svislých nenosných konstrukcí
- vyjmenuje a popíše jednotlivé části komínového tělesa, uvede funkci jednotlivých částí, vysvětlí pojmy stavební, účinná a neúčinná výška
- rozliší druhy komínů dle různých hledisek a popíše konstrukční provedení nejběžnějších komínů
- rozliší a stručně charakterizuje pojmy otvor (ve zdivu), prostup, drážka, výklenky
- vysvětlí pojem strop (stropní konstrukce), uvede jeho funkce a vyjmenuje jednotlivé druhy stropních konstrukcí
- popíše konstrukční provedení jednotlivých druhů stropních konstrukcí
- definuje pojem klenba, vysvětlí princip statického působení, uvede materiály kleneb
- definuje pojem podhled, popíše konstrukční provedení podhledů
- definuje pojem převislé konstrukce, vyjmenuje druhy převislých konstrukcí, uvede jejich funkce a jednotlivé druhy popíše
- definuje pojem schodiště, vysvětlí jeho funkci, vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé části schodišť a schodišťového prostoru
- rozliší druhy schodišť dle různých hledisek a stručně je charakterizuje
- vysvětlí pojem rampa a její funkce
- vyjmenuje druhy střech a jednotlivé druhy charakterizuje
- vyjmenuje a popíše nosné konstrukce střech
- vysvětlí pojem střešní plášť a popíše jeho konstrukční provedení
- vysvětlí pojem podlaha, definuje její funkce a popíše příklady konstrukčního provedení včetně popisu jednotlivých vrstev
- vysvětlí funkci, provedení a postup zhotovování povrchových úprav stavebních konstrukcí (omítky, obklady, malby, nátěry)
- vyjmenuje nejčastější stavebně truhlářské výrobky, popíše jejich funkci, účel a provedení
- vyjmenuje druhy instalací v budovách, vysvětlí jejich funkci a účel (elektroinstalace, vodovod, kanalizace, plynovod, vytápění, vzduchotechnika, klimatizace)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- technická normalizace
- názvosloví, pojmy a funkce pozemních staveb
- konstrukční uspořádání a části pozemních staveb
- staveniště a vytýčení stavby
- zemní práce a jejich provádění
- základové konstrukce
- svislé konstrukce
- komíny
- vodorovné konstrukce
- schodiště a rampy
- zastřešení staveb
- stavební práce dokončovací
- stavebně truhlářské výrobky
- instalace v budovách
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Realizuje učitel:
- frontální výklad spojený s projekcí probíraného učiva,
- názorné ukázky jednotlivých materiálů a modely konstrukcí.
Realizují žáci společně s učitelem:
- diskuze nad principiálním obsahem výuky a možností využití probíraného učiva.
Realizují žáci:
- práce ve skupinách, jednotlivé týmy vyhodnotí nejvhodnější postup, technologii, uspořádání nebo materiál pro zadaný účel, poté prezentují před třídou výsledky své práce,
- práce s textem (žáci na základě dodaných materiálů písemně vypracují zadané úkoly).
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu „Stavební konstrukce“. Doporučuje se vyučovat v prvním ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení – náhodně vylosované nebo vyučujícím zadané 3 otázky (jedna otázka odpovídá jednomu výsledku učení). Žák zodpoví všechny zadané otázky a případné doplňující otázky vyučujícího.
Písemná zkouška – průřezový test ze všech výsledků učení, 30 uzavřených otázek. Žák zvolí v každé otázce jednu odpověď.
Kritéria hodnocení
Pro ústní zkoušku:
každá otázka je hodnocena 5 body (celkem 15 bodů za zkoušku). Hodnotí se úplnost a věcná správnost odpovědi. Počet získaných bodů určí zkoušející na základě standardní klasifikační stupnice školy. Ke splnění ústní zkoušky musí žák získat alespoň 45 % bodů (tj. 7 bodů).
Pro písemnou zkoušku:
Každá otázka je hodnocena 1 bodem (celkem 30 bodů za zkoušku). Za každou správně zodpovězenou otázku získá žák 1 bod. Ke splnění písemné zkoušky musí žák získat alespoň 45 % bodů (tj. 14 bodů).
Doporučená literatura
DOSEDĚL, Antonín. Stavební konstrukce: pro 2. a 3. ročníky SOU. Praha: Sobotáles, 1995. ISBN 80-85920-06-9.
LUPTÁK, Ladislav. Učební text pro obor Instalatér, 1. ročník [online]. Brno: Střední škola polytechnická, Brno, Jílová 36g, 2015, ISBN 978-80-88058-26-7. Dostupné z: https://ejilova.publi.cz/.
MĚŘÍNSKÝ, Zdeněk. Instalatér 1. ročník, elektronická učebnice pro střední školy, obor vzdělání 36-52-H/01 Instalatér [online]. Brno: Střední škola stavebních řemesel, Brno-Bosonohy, Pražská 38b, 2015, ISBN: 978-80-88105-06-0. Dostupné z: http://www.el-ucebnice.cz/bosonohy.html.
Poznámky
Délka modulu je udána jako minimální (28 h) a ideální (36 h) hodinová dotace. Skutečnou délku lze volit i mezi tímto rozsahem.
Modul je navržen jako společný stavební základ pro všechny obory vzdělání ve skupině oborů 36. Ve výčtu oborů jsou uveny všechny obory skupiny, je ale možno u některých oborů, které nemají přímou sousislost se stavbou výsledky vzdělávání upravit. Navíc byly přidány 2 obory, které jsou v jiných skupinách a to ve skupině 23 a 39, ale původně patřily do skupiny oborů vzdělávání 36.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Kovářík. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.