Speaking (Mluvení)
CJ-m-4/AL92
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
CJ - Cizí jazyky
48
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekávaných výstupů RVP ZV v oblasti Jazyk a jazyková komunikace, cizí jazyk, mluvení (osvojení dovednosti mluvení na úrovni A2 podle SERR).
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Speaking (Mluvení) a je nutno ho využívat ve spojení se vzdělávacími moduly pro ostatní řečové dovednosti – listening, reading, writing, se kterými je úzce propojen. Žáci se učí v mluvených projevech komunikovat v cizím jazyce v různých komunikačních situacích, a to jak v samostatném ústním projevu, tak i v rámci jazykové interakce, zvolit vhodnou formu promluvy adekvátní účelu a volit odpovídající komunikační strategie a jazykové prostředky.
V odborném jazyce žáci pronesou jasný a srozumitelný souvislý text, který je očekáván v daném profesionálním kontextu, s důrazem na splnění komunikačního cíle a zachování vhodného stupně formality.
Žák
a) souvisle a srozumitelně komunikuje v rámci samostatného ústního projevu i jazykové interakce, přiměřeně účelu a komunikační situaci;
b) vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity, sdělí a zdůvodní svůj názor;
c) pronese jednoduše zformulovaný monolog před publikem;
d) přednese připravenou prezentaci ze svého oboru a reaguje na jednoduché dotazy publika;
e) vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí;
f) v rámci jazykové interakce se účastní aktivně rozhovoru na všeobecná témata nebo na známé téma z oblasti jeho zájmu;
g) volí adekvátní komunikační strategie a jazykové prostředky.
Předmětem modulu je jak samostatný ústní projev, tak i mluvení v rámci jazykové interakce, a to v rámci různých komunikačních situacích. Ústní komunikace se týká všeobecných témat i odborných témat z oblasti daného oboru vzdělávání.
Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Závěrečné hodnocení na konci studia u výsledků učení a) až c) a e) až g) je ověřováno v rámci státní maturitní zkoušky z CJ. Výsledek učení d) může být ověřován jak v rámci maturitní zkoušky, tak i v rámci samostatné odborné práce.
Výsledky učení jsou ověřovány formou samostatného ústního projevu na požadované téma a rozhovorem se zkoušejícím v rámci řešení modelové situace.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení se u všech výsledků učení používá především formativní hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování úrovně daných dovedností.
Závěrečné hodnocení je prováděno především formou samostatného ústního projevu a rozhovoru na dané téma.
V ústním projevu se hodnotí:
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
Doporučená kritéria pro vyjádření výsledku učení známkou:
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
Učebnice, jazykové časopisy a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího včetně on-line zdrojů.
Nedoporučuje se vyučovat modul samostatně, ale v součinnosti s moduly pro ostatní řečové dovednosti.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Klára Kunešová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.