Reading with comprehension (M)
CJ-m-4/AL91
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
CJ - Cizí jazyky
20
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení dovednosti čtení na úrovní A2 podle RVP ZV, která vychází z úrovní definovaných v SERR (CEFR), modul představující jazykovou dovednost reading patří do skupiny vzdělávacích modulů ostatních dovedností: speaking, writing, listening.
Vzdělávací modul Reading patří do okruhu jazykových dovedností, jejichž znalost je nutná ke zvládnutí cizího jazyka na určité úrovni. Tento vzdělávací modul se soustředí na čtecí dovednosti s porozuměním textu. V průběhu modulu si žáci prohlubují znalosti slovní zásoby, správnou výslovnost, schopnost reakce na dané informace v textu a směřují k celkovému pochopení a vyjádření hlavních myšlenek daného textu a vlastní reprodukci textu. Studijní texty jsou již orientovány k přesně danému tématu a v návaznosti k interakci. Žák si tak rozšiřuje nejen čtecí, ale i řečové dovednosti v určitých přesně daných oblastech. Výběr textů závisí na odborném zaměření vzdělávací instituce.
Žák
a) si osvojí nové lexikální prostředky včetně vybrané frazeologie v rozsahu tematických okruhů, receptivně si osvojí další lexikální jednotky tak, aby byl schopen porozumět psaným textům obsahujícím určité procento neznámých výrazů
b) čte s porozuměním informativní texty na dané téma, jednoduché texty odborné literatury a firemní literatury (prospekty, pracovní návody)
c) je schopen rozlišit základní a rozšiřující informace v textech na dané téma a dále v jednoduchých odborných a firemních textech rozezná záměr a postoj autora
d) umí využívat ilustrací, tabulek, schémat, které jsou součástí textů, a vyjádřit uceleně hlavní myšlenku textu
Obsahem vzdělávacího modulu je čtení s porozuměním se zaměřením na daná témata – odborné texty. Pozornost je věnována užití vhodné strategie čtení v závislosti na záměru a obtížnosti textu (scanning, skimming), čtení se správnou výslovností. Žák umí postihnout logickou strukturu jazykově i věcně náročnějšího textu, pochopí téma, záměr autora a formuluje hlavní myšlenku daného textu.
Hodnocení je prováděno průběžně, závěrečné hodnocení je složeným výsledkem různých způsobů ověřování jednotlivých výsledků učení.
a) osvojí si nové lexikální prostředky včetně vybrané frazeologie v rozsahu tematických okruhů, receptivně si osvojí další lexikální jednotky tak, aby byl schopen porozumět psaným textům obsahujícím nízké procento neznámých výrazů
Výsledek učení lze ověřovat souborem úloh / pracovních listů.
b) čte s porozuměním informativní texty na dané téma, jednoduché texty odborné literatury a firemní literatury (prospekty, pracovní návody)
Výsledek učení lze ověřovat analýzou reálného projevu žáka.
c) je schopen rozlišit základní a rozšiřující informace v textech na dané téma a dále v jednoduchých odborných a firemních textech rozezná záměr a postoj autora
Výsledek učení lze ověřovat souborem úloh / pracovních listů.
d) umí využívat ilustrací, tabulek, schémat, které jsou součástí textů, a vyjádřit uceleně hlavní myšlenku textu
Výsledek učení lze ověřovat analýzou reálného projevu žáka.
Průběžné hodnocení výsledků učení a) a c) je realizováno na základě souboru úloh / pracovních listů. Stanovená mezní hranice úspěšnosti a výše bodové škály je v kompetenci vyučujícího. Doporučená mezní hranice úspěšnosti je 45 %. Podle úrovně obtížnosti textů a v návaznosti na tuto úroveň zvyšující se náročnost souboru úloh (pracovních listů) lze sledovat pokrok každého žáka. K hodnocení výsledku učení bodu b) a d) je užito formativního hodnocení, rozlišuje se pouze škála uspěl – neuspěl.
Celkové hodnocení modulu:
V modulu uspěl každý žák, který splnil a) a c) na 45 % a v bodě b) a d) uspěl.
Doporučená kritéria pro vyjádření výsledku učení známkou:
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 45 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 45 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb
výkladové a překladové slovníky, např. Lingea, Lexicon 5 internetové slovníky
tematické texty z učebnic a anglických časopisů pro školy (Bridge, Friendship)
Doporučuji vhodný výběr textů vzhledem k danému oboru a ročníku vzdělávání.
Jazyková dovednost reading úzce souvisí s ostatními jazykovými dovednostmi – speaking, writing, listening. Doporučuji absolvování ostatních modulů těchto jazykových dovedností.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zina Omelková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.