Odborný cizí jazyk
CJ-m-4/AL90
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
CJ - Cizí jazyky
64
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti Jazyk a jazyková komunikace, cizí jazyk na úrovní A2 podle SERR.
Vzdělávací modul je součástí vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace pokrývá obsahový okruh Odborný cizí jazyk. Doplňuje vzdělávací moduly pro základní řečové dovednosti reading, writing, listening, speaking a je vhodné ho využívat v úzké součinnosti s těmito moduly.
Žáci si osvojí jazyk, který potřebují k dosažení profesních cílů. Učí se využívat vhodné komunikační strategie v odborných komunikačních situacích, naučí se volit formu mluveného i písemného projevu adekvátní účelu textu. Využívají přitom znalosti základních řečových dovedností (čtení, psaní, poslech, mluvení), které vhodně uplatní v odborném kontextu podle oboru svého vzdělávání. Modul zahrnuje mluvení, poslech, čtení, psaní a slovní zásobu ve vztahu k odbornému jazyku příslušného oboru vzdělávání.
Žák
a) komunikuje v běžných situacích s kolegy, nadřízenými, případně zákazníky o problematice týkající se oboru jeho studia (mluvení);
b) pronese krátký mluvený projev popisující problém týkající se oboru jeho studia (mluvení);
c) porozumí slyšeným informacím, instrukcím a pokynům týkajícím se jejich zaměření, a to jak v přímém, tak i v telefonickém styku (poslech);
d) porozumí cizojazyčným instrukcím a návodům týkajícím se oboru jeho studia (čtení);
e) orientuje se v novinkách ve svém oboru pomocí vyhledávání informací a článků na internetu (čtení);
f) napíše jasný a srozumitelný souvislý text, který je očekáván v daném profesionálním kontextu, s důrazem na splnění komunikačního cíle (psaní);
g) napíše e-mail se zachováním vhodného stupně formality, který odpovídá komunikační situaci v oboru jeho studia (psaní);
h) osvojí si odbornou slovní zásobu v míře nezbytné pro účelnou komunikaci v oboru jeho studia.
Předmětem modulu je úspěšné zvládnutí komunikace pro různé komunikační situace v oboru jeho studia, v psané i mluvené podobě.
Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení. Závěrečné hodnocení u výsledků učení f) a g) má podobu žákem vytvořeného písemného projevu podle zadaných kritérií. U výsledku učení a) – e) a h) je žák hodnocen na škále uspěl – neuspěl, a to na základě průběžného hodnocení. Předmětem hodnocení je zde především dosažený pokrok v dovednostech potřebných k uplatnění cizího jazyka v profesním životě.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení u se všech výsledků učení používá formativní hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování úrovně daných dovedností.
Závěrečné hodnocení žákova písemného projevu /výsledky učení f) a g)/ se provádí podle kritérií hodnocení, která zahrnují:
Každé kritérium má v celkovém hodnocení písemného projevu váhu 25 %. Všechna kritéria jsou hodnocena na škále uspěl – neuspěl. Případné bodové hodnocení v rámci jednotlivých kritérií je v kompetenci vyučujícího v závislosti na podmínkách konkrétní školy. Žák v této části uspěl, pokud uspěl ve všech kritériích.
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
Učebnice jazykové i odborné, internet a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se modul zařadit nejdříve po absolvování 1. ročníku studia a v součinnosti s odbornými předměty tak, aby žák mohl využívat poznatků ze své odbornosti.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Píšová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.