Listening with comprehension (Poslech s porozuměním)
CJ-m-4/AL89
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
CJ - Cizí jazyky
48
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti Jazyk a jazyková komunikace, cizí jazyk, poslech s porozuměním (osvojení dovednosti poslechu na úrovní A2 podle SERR).
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Listening with comprehension (Poslech s porozuměním) a je nutno ho využívat ve spojení se vzdělávacími moduly pro ostatní řečové dovednosti – speaking, reading, writing, se kterými je úzce propojen. Žáci se učí porozumět slyšenému textu v různých komunikačních situacích, využívat vhodné strategie pro pochopení hlavní myšlenky i pro získání požadovaných klíčových či specifických informací ze slyšeného textu. V rámci jazykové interakce se učí pochopit záměr mluvčího tak, aby mohli zvolit vhodnou formu odpovědi adekvátní účelu, a to při respektování dané komunikační situace.
V odborném jazyce žáci porozumí slyšeným informacím, instrukcím a pokynům týkajícím se jejich zaměření.
Žák
a) rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskuzím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním tempu;
b) ve slyšeném textu nalezne hlavní i vedlejší myšlenky a požadované informace;
c) v rámci jazykové interakce na téma z oblasti svého zájmu porozumí replikám partnera do té míry, aby mohl zformulovat adekvátní odpověď;
d) porozumí slyšenému odbornému textu z oblasti daného oboru vzdělávání;
e) porozumí slyšeným instrukcím a pokynům týkajícím se jeho oboru vzdělávání.
Předmětem modulu je poslech a porozumění textům jak souvislým, tak i replikám v rámci jazykové interakce, a to v rámci různých komunikačních situací. Poslechové texty se týkají všeobecných témat i odborných témat z oblasti daného oboru vzdělávání.
Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Závěrečné hodnocení na konci studia u výsledků učení a) a b) je ověřováno formou didaktického testu v rámci státní maturitní zkoušky z CJ. Výsledek učení c) je ověřován v rámci ústní části státní maturitní zkoušky z CJ.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení se u všech výsledků učení používá především formativní hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování úrovně daných dovedností.
Závěrečné hodnocení v rámci didaktického testu je prováděno především formou uzavřených úloh (úlohy s výběrem odpovědi, dichotomické úlohy, přiřazování) a otevřených úloh s krátkou odpovědí. Kritériem je správnost odpovědí.
Závěrečné hodnocení poslechu v rámci ústní části zkoušky (správné porozumění otázce) není prováděno samostatně a je spojeno s hodnocením produktivní dovednosti mluvení (na základě porozumění správně formulovat odpověď). Bez správného porozumění otázce však není možné splnit komunikační cíl.
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
Doporučená kritéria pro vyjádření výsledku učení známkou:
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Učebnice, časopis Bridge a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího včetně on-line zdrojů
Nedoporučuje se vyučovat modul samostatně, ale v součinnosti s moduly pro ostatní řečové dovednosti.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Píšová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.