VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Městský rozvod vody
Kód modulu
36-m-3/AL83
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Vodovodní přípojka a vodoměrná sestava
Obory vzdělání - poznámky
36-52-H/01 Instalatér;
39-41-L/02 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení.
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obsahem modulu je teoretický popis rozvodu vody veřejným vodovodem. První část modulu popisuje složení, vlastnosti a zdroje vod, jejich jímání a úpravu. Dále teoretický popis rozdělení veřejných vodovodů podle různých kritérií, objektů na vodovodní síti a armatur. Žák bude po ukončení modulu připraven po teoretické stránce rozlišovat druhy veřejných vodovodů, objektů a armatur na nich.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Popíše složení, vlastnosti vod, jejich zdroje, jímání a úpravu,
- Rozdělí vodovody dle různých kritérií,
- Popíše objekty na vodovodní síti a vysvětlí jejich účel,
- Pojmenuje jednotlivé části vodovodní sítě,
- Vyjmenuje vodovodní armatury a uvede její účel,
- Popíše objekt vodovodní sítě, uvede jeho jednotlivé části a vysvětlí jeho účel,
- Charakterizuje vodojem,
- Rozdělí vodojemy dle účelu, umístění a konstrukce,
- Vyjmenuje materiály pro potrubí veřejných vodovodů a uvede jejich vlastnosti,
- Popíše jednotlivé druhů armatur na vodovodní síti a uvede jejich účel,
- Uvede zásady pro vedení potrubí ve městech a obcích.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Voda – složení a vlastnosti, druhy vod, zdroje, jímání a úprava
- Rozdělení vodovodů
- Podle územní působnosti
- Podle výškového uspořádání
- Podle délky vedení
- Podle místa vedení
- Podle plošného uspořádání.
- Objekty na vodovodní síti
- Čerpací stanice
- Armaturní šachty
- Myčky a mycí centra
- Podchody pod dráhou a pozemními komunikacemi
- Přechod přes řeku
- Vodojemy (rozdělení dle funkce, umístění)
- Materiály potrubí
- Druhy armatur na rozvodu
- Zásady pro vedení potrubí ve městech a obcích.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody názorně demonstrační:
- předvádění,
- demonstrace obrazů statických,
- projekce statická a dynamická.
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
- pracují s katalogy výrobců a další odbornou literaturou a prohlížejí si fotografie jednotlivých druhů vodovodních sítí, materiálů potrubí, armatur a objektů na vodovodních sítích,
- učí se charakterizovat jednotlivé druhy vod, vodovodních sítí, materiálů potrubí, armatur a objektů na vodovodních sítích,
- pracují s platnou právní úpravou ČSN750150 (Názvosloví vodárenství), ČSN 755401 (Navrhování vodovodních potrubí), ČSN 755402 (Výstavba vodovodních potrubí), ČSN 736615 Jímání podzemní vody.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Instalace vody a kanalizace. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Instalace vody a kanalizace. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí.
Počet získaných bodů určí zkoušející na základě standardní klasifikační stupnice školy. Ke splnění zkoušky musí žák získat z každé části zkoušky (písemná a ústní část) alespoň 45 % celkového počtu bodů.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z RVP oboru instalatér
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci teoretické výuky:
- Popíše složení, vlastnosti vod, zdroje vod, jejich jímání a úpravu,
- Rozdělí vodovody dle různých kritérií,
- Popíše objekty na vodovodní síti a vysvětlí jejich účel,
- Rozdělí vodojemy dle účelu, umístění a konstrukce,
- Popíše materiály pro potrubí veřejných vodovodů a uvede jejich vlastnosti,
- Popíše jednotlivé druhy armatur na vodovodní síti a vysvětlí jejich účel,
- Uvede správné zásady pro vedení potrubí ve městech a obcích.
Doporučená literatura
ADÁMEK, Miroslav a Aleš JUREČKA. Instalace vody a kanalizace III: pro obor vzdělávání Instalatér. 2., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2012. ISBN 978-80-7333-093-4.
CHEJNOVSKÝ, Pavel. Zdravotní vodohospodářské stavby: pro 3. ročník SOŠ stavebních. Praha: Sobotáles, 2010. ISBN 978-80-86817-40-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Pazdera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.