Výsadba a ošetřování okrasných dřevin na stanovišti
41-m-3/AB06
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Výsadba a ošetřování okrasných keřů na stanovišti
Krajinář (kód: 41-038-H)
Sadovník (kód: 41-007-H)
01. 12. 2015
41-52-E /01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
41-52-H/01 Zahradník Krajinář
24
30. 04. 2020
Účastník disponuje základními kompetencemi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, půdy a zahradnické zeminy, zpracování půdy, znalost základních zahradnických řezů
Cílem modulu je připravit uchazeče tak, aby byl schopen vysazovat okrasné stromy a keře s balem nebo bez balu. Modul je koncipován tak, že v jeho úvodní části se uchazeč seznámí s teoretickými předpoklady pro úspěšné zvládnutí této významné pracovní činnosti v realizaci zahradních a krajinářských úprav, v části praktické získá a osvojí si praktické dovednosti nezbytné pro úspěšnou výsadbu okrasných dřevin. Vzhledem k tomu, že samotnou výsadbou není proces ukončen, je součástí modulu i komplex kompetencí uchazeče v oblasti povýsadbové péče a to v rovině teoretické i praktické.
Po ukončení modulu bude tedy jeho absolvent schopen vysazovat okrasné dřevin a zajistit jim odpovídající ošetření po výsadbě
Předmětný modul má vazbu na níže uvedené profesní kvalifikace a jejich kompetence v systému NSK
Kompetence:
Výsadba okrasných rostlin včetně ošetření po výsadbě
(c13.A. 7010)
Kritéria
Kompetence:
Výsadba listnatého opadavého stromu (c13.A. 1045)
Kritéria
Žák:
41-007-H Sadovník
41-038-H Krajinář
1. Příprava stanoviště pro výsadbu dřevin – odstranění nevhodných porostů, základní zpracování půdy, úprava záhonu, doplnění pěstebního substrátu
2. Příprava rostlinného materiálu určeného k výsadbě – zásady správné manipulace
3. Výsadba okrasných dřevin
4. Ošetření dřevin po výsadbě
Výsledek učení - popíše přípravu stanoviště pro výsadbu dřevin
Výsledek učení – popíše správnou manipulaci s rostlinným materiálem a určit možnosti eliminace jeho poškození před výsadbou i po výsadbě
Výsledek učení - popíše a odůvodní technologický postup výsadby okrasných dřevin
Výsledek učení - provede výsadbu okrasných rostlin (keře, stromy) a jejich ošetření po výsadbě
Učební činnosti žáků
Žáci se tedy v rámci teoretické výuky:
Teoretická výuka je vedena frontálně s aktivním využitím metod řízeného rozhovoru, diskuse, práce s odbornými texty či učebnicí, využitím internetu. Vzhledem k navrhovanému zařazení modulu do vyšších ročníků lze očekávat i odpovídající úroveň odborné diskuse s využitím dosavadních poznatků žáků. Vhodné je i v rámci teoretické výuky předložení konkrétních sazenic včetně předvedení jejich úpravy před výsadbou. Pro výuku je vhodná běžná učebna s možností prezentace pomocí digitálních technologií (práce s tablety, promítání ukázek). Pro objasnění problematiky řezu je nezbytná i tabule s křídou vzhledem k jednoduchosti použití a názornosti vzhledem k zařazení modulu i pro žáky EQF 2.
Žáci v rámci praktické výuky:
Praktická výuka je prováděna v rámci odborného výcviku v menších pracovních skupinách – nejvýše 8 žáků. Pro samotný proces výsadby je vhodné provádět nácvik ve dvojicích. Nezbytným předpokladem je kvalitní nářadí, včetně zahradnických nožů, nůžek, pracovního oblečení – zejména pevné kotníkové obuvi. Pro samotný nácvik činností spojených s výsadbou dřevin a následným ošetřením je nutno mít k dispozici dostatečný počet dřevin pro výsadbu – dřeviny prostokořenné, s balem, v kontejnerech a to stromy i keře. Výsadbu jednotlivých typů je samozřejmě možné a vhodné oddělit do jednotlivých 3 hodinových celků v rámci celkové hodinové dotace.
Doporučuje se do 1. nebo 2. ročníku tříletých oborů H a E.
U oboru vzdělávání 41-52-E/01 Zahradnické práce do obsahového okruhu Základy sadovnictví a květinářství
V průběhu teoretické výuky budou využity zejména ústní metody průběžného hodnocení, jejichž smyslem je poskytovat žákovi zpětnou vazbu. Jedná se zejména o řízené rozhovory, diskusi se sledováním zapojení jednotlivých žáků, sledováním činnosti žáka např. při práci s učebními texty. Pro písemné ověření úrovně získaných odborných kompetencí bude využit pracovní list.
Tato ověřování mají pouze informační charakter zpětné vazby samotnému žákovi, nebudou použita při závěrečném hodnocení prospěchu žáka.
Závěrečné hodnocení modulu bude probíhat ústní formou u těchto kritérií:
Kritérium
Bude ověřováno při praktickém provádění výsadby dřeviny.
Kritéria hodnocení vycházejí z Hodnotících standardů
Kritérium
Není součástí NSK, pro dodržení technologické návaznosti a komplexnosti prací je však nezbytné jeho úspěšné zvládnutí
Kritérium:
Žák samostatně a věcně správně popíše všechny metody a pracovní postupy nezbytné k přípravě stanoviště – odstranění nevhodných porostů, mechanické zpracování půdy včetně případného chemického ošetření, možnosti vylepšení půdy, hnojení. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák popíše všechny metody a pracovní postupy nezbytné k přípravě stanoviště – odstranění nevhodných porostů, mechanické zpracování půdy včetně případného chemického ošetření, možnosti vylepšení půdy, hnojení. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebně
Žák s drobnými chybami a pomocí učitele popíše většinu pracovních postupů vedoucích k úspěšné přípravě stanoviště pro výsadbu dřevin
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v dané problematice se značnými obtížemi, jeho projev vyžaduje neustálé vedení a doplňování učitelem, žák se dopouští chyb i v odborné terminologii
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně, věcně správně vysvětlí všechny pracovní úkony nezbytné pro úspěšnou výsadbu všech typů sazenic – šetrnou manipulaci s dřevinami, možnosti ochrany pře mechanickým poškozením, krátkodobé uskladnění dřevin před výsadbou apod. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák vysvětlí všechny pracovní úkony nezbytné pro úspěšnou výsadbu všech typů sazenic – šetrnou manipulaci s dřevinami, možnosti ochrany pře mechanickým poškozením, krátkodobé uskladnění dřevin před výsadbou apod. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysvětluje jednotlivé pracovní úkony úpravy dřevin s drobnými chybami a nepřesnostmi, jeho výkon vyžaduje vedení učitele
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice úpravy dřevin před výsadbou s velkými potížemi, některé činnosti vynechává
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně, věcně správně a bez vedení učitele popíše technologický postup výsadby okrasných dřevin s uvedením návazností jednotlivých činností, přesných parametrů – velikost a hloubka jámy, výměna půdy, osázení kůlů, hloubka výsadby, výměna půdy, úprava nadzemní případně kořenové části řezem v závislosti na ročním období apod. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák popíše technologický postup výsadby okrasných dřevin s uvedením návazností jednotlivých činností, přesných parametrů – velikost a hloubka jámy, výměna půdy, osázení kůlů, hloubka výsadby, výměna půdy, úprava nadzemní případně kořenové části řezem v závislosti na ročním období apod. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebně
Žák popisuje správně ovšem s dílčí pomocí učitele, dopouští se drobných nepřesností u číselných údajů či následností jednotlivých činností
Hodnocení: dobře
Žák popisuje jen za neustálého vedení učitele, v problematice technologického postupu má značné mezery, jeho popis je neúplný
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák pracuje samostatně v průběhu celé pracovní operace výsadby dřeviny, vysazuje zcela dle technologické návaznosti včetně ošetření dřeviny po výsadbě.
Hodnocení: výborně
Žák pracuje v průběhu celé pracovní operace výsadby dřeviny, vysazuje dle technologické návaznosti včetně ošetření dřeviny po výsadbě.
Hodnocení: chvalitebně
Žák vysazuje dřevinu za dílčí pomoci učitele, jeho výkon je nejistý nicméně většinu dílčích kroků zvládá
Hodnocení: dobře
Žák pracuje málo samostatně, některé pracovní činnosti neprovádí příliš pečlivě a musí být při práci neustále veden učitelem
Hodnocení: dostatečně
Pro plnění tohoto kritéria bude připraven dostatečný počet dřevin k výsadbě ve všech typech, tzn. dřeviny s balem (zemní bal a kontejnerované dřeviny), dřeviny bez balu. Dřevina pro konkrétního žáka bude určena losem, resp. lístkem s číslem dřeviny, který si žák vylosuje. Časový limit není pro plnění tohoto kritéria stanoven, důraz je kladen na pečlivost všech prováděných úkonů a kvalitu výsledného díla. Při výsadbě stromu je u manipulace s ním, zatloukání kůlů a uvázání dřeviny přípustná pomoc další osoby (učitele nebo některého z žáků.
Žák splnil v případě minimální 50% úspěšnosti.
HURYCH, Václav. Tvorba zeleně: sadovnictví - krajinářství. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-904782-0-6.
Pro potřeby modulu jsou určeny jen vybrané kapitoly výše uvedené učebnice týkající se výsadby dřevin
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.