VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Marketing – základní pojmy
Kód modulu
99-m-4/AL55
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
Marketing – základní pojmy
Obory vzdělání - poznámky
Všechny obory vzdělání s průřezovou ekonomikou.
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí se základy marketingu a s pojmy marketing, marketingové činnosti, marketingový výzkum, segmentace trhu, plánování v marketingu, marketingový mix, prodej. Dále se žák seznámí s kontaktem firmy a trhu, s pozicí nákupce a prodejce, s vlivy na trh a základními postupy, návody a instrumenty na trhu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí podstatu marketingu, marketingový mix a jeho prvky
- popíše segmentaci trhu, vysvětlí postupy marketingového řízení firmy a marketingového výzkumu
- popíše tvorbu ceny, základní pojmy výrobku a orientuje se na trhu
- na příkladech vysvětlí základní marketingové postupy
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Podstata marketingu – základní pojmy, marketingový mix – 4P a 8P marketingu
- Segmentace trhu, marketingové prostředí firmy, dodavatelé, konkurence, zákazník, atd.
- Marketingové řízení firmy – plánování, strategie, SWOT analýza
- Marketingový výzkum – fáze, techniky, výzkum
- Charakteristika a členění výrobku, charakteristika cen, metody stanovení cen a cenová strategie
- Charakteristika distribuce, obchodnické triky, propagace, marketingová komunikace, publicita, reklama, atd.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, elektronické zdroje
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- pracuje s odborným textem
- vyhledává a ověřuje informace z elektronických zdrojů
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- prezentuje výsledky své práce před třídou a učitelem
- zpracuje praktické příklady
- diskutuje se žáky nebo učitelem o současné situaci na trhu v České republice/světě
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí podstatu marketingu, marketingový mix a jeho prvky
- žák ve spolupráci s učitelem vysvětlí základní terminologii, týkající se podstaty marketingu, marketingového mixu a metod produktové strategie
- samostatně zpracuje referát na téma nejvýznamnější osobnosti v marketingu
- Popíše segmentaci trhu, vysvětlí postupy marketingového řízení firmy a marketingového výzkumu
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí segmentaci trhu dle různých kritérií
- ve spolupráci s ostatními žáky a učitelem popíše marketingový výzkum a uvede jeho využití v praxi
- Popíše tvorbu ceny, základní pojmy výrobku a orientuje se na trhu
- ve spolupráci s učitelem definuje výrobek, cenu a tvorbu ceny
- ve skupině žáků popíše výrobek a vytvoří kalkulace ceny s ohledem na daný trh
- Na příkladech vysvětlí základní marketingové postupy
- na příkladech dokáže popsat základní marketingové postupy
- ve spolupráci s učitelem a ve skupině žáků vysvětlí marketingové postupy, vliv marketingu na vývoj trhu
- vyhledá na internetu základní marketingové postupy velkých společností a vysvětlí vliv na rozvoj daných společností
Zařazení do učebního plánu, ročník
Pro všechny obory vzdělání:
zařazení do 4. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení se skládá z ústního zkoušení a písemného testu.
Ústní zkoušení:
- ústním zkoušením se ověřuje znalost učiva celého modulu a aplikace znalostí na reálnou situaci. Učitel položí žákovi 3 otázky.
Písemný test:
- písemný test je sestaven z učiva celého modulu. Test se skládá z 25 otázek, každá otázka obsahuje 4 varianty odpovědí, kdy jedna odpověď je správná.
Kritéria hodnocení
Hodnocení se skládá z ústního zkoušení a písemného testu.
Při ústním zkoušení se hodnotí:
- ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků
- kvalita a rozsah získaných dovedností a vědomostí
- schopnost aplikovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů
- kvalita myšlení, především logika, samostatnost a tvořivost
- přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního projevu
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl otázky vyučujícího alespoň ze 40 %. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 50 %.
Písemný test:
Žák uspěl, pokud správně zodpověděl alespoň 10 otázek. Váha písemného zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 50 %.
Pro splnění modulu je třeba získat 40 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.
MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.
KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-5869-5.
MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Aktualizované 4. vydání. Prostějov: Computer Media, 2018. ISBN 978-80-7402-359-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.