Detail modulu Management – základní pojmy

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Management – základní pojmy

Kód modulu

99-m-4/AL54

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Management – základní pojmy

Obory vzdělání - poznámky

Všechny obory L0 a M se společnou ekonomikou.

Délka modulu (počet hodin)

20

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí se základy managementu a s pojmy management, manažer, role manažera, manažerské funkce, řízení, plánování, organizace a organizování, řízení kolektivu. Po absolvování modulu žák vysvětlí význam  managementu a pracovní náplň manažera jako profese, která je nedílnou součástí současné doby. Žák dokáže vysvětlit manažerské funkce, které plánují, organizují a řídí kolektiv.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. vysvětlí roli managementu a manažera
  2. popíše manažerské styly
  3. charakterizuje proces plánování
  4. charakterizuje proces organizování
  5. vysvětlí řízení lidských zdrojů
  6. vysvětlí funkci a způsob kontroly
  7. na příkladu z praxe vysvětlí vliv manažera a manažerských funkcí na rozvoj dané organizace

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Management, historie managementu, role manažera
  • Manažerské funkce; role manažera
  • Funkce plánování, SWOT analýza, časté problémy při plánování
  • Organizování, koordinace a delegování, typy organizačních struktur
  • Vedení a komunikace, motivace, manažerské styly
  • Management lidských zdrojů – získávání a výběr pracovníků, hodnocení práce, pracovního místa, odměňování
  • Kontrola - kontrolní proces a příprava kontroly, realizace a vyhodnocení kontroly, audit, kontrola kvality
  • Informace v práci manažera, manažerské rozhodování

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, elektronické zdroje

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
  • účastní se brainstormingu a řízené diskuze

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Vysvětlí roli managementu a manažera
    • žák pracuje se svými poznámkami nebo prezentací učitele a definuje základní manažerskou terminologii
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí role managementu a manažera
  2. Popíše manažerské styly
    • za použití řízené diskuse definuje jednotlivé manažerské styly
    • ve skupině žáků uvede praktické příklady jednotlivých manažerských stylů
  3. Charakterizuje proces plánování
    • ve spolupráci s učitelem připraví ve skupině žáků jednoduchou SWOT analýzu
    • za použití brainstormingu popíše nejčastější problémy při plánování
  4. Charakterizuje proces organizování
    • ve skupině žáků a za spolupráce s vyučujícím popíše typy organizačních struktur
    • samostatně definuje základní terminologii, týkající se procesu organizování
    • učitel kontroluje žáka a případně odstraní chybovost v tvrzení
  5. Vysvětlí řízení lidských zdrojů
    • samostatně nebo ve skupině žáků definuje základní terminologii, týkající se lidských zdrojů
    • v řízené diskuzi popíše hlavní specifika řízení lidských zdrojů
  6. Vysvětlí funkci a způsob kontroly
    • samostatně nebo ve skupině žáků definuje základní terminologii týkající se procesu kontroly
    • ve skupině žáků a za spolupráce s učitelem popíše důležitost kontrol, kontroly jakosti a ISO norem
  7. Na příkladu z praxe vysvětlí vliv manažera a manažerských funkcí na rozvoj dané organizace
    • vyhledá na internetu příklady úspěšných manažerů
    • ve skupině žáků a za spolupráce s vyučujícím vysvětlí vliv osoby manažera na organizaci

Zařazení do učebního plánu, ročník

Pro všechny obory vzdělání:

zařazení do 4. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení se skládá z ústního zkoušení a písemného testu.

Ústní zkoušení: ústním zkoušením se ověřuje znalost učiva celého modulu a aplikace znalostí na reálnou situaci. Učitel položí žákovi 3 otázky.

Písemný test: písemný test je sestaven z učiva celého modulu. Test se skládá z 25 otázek, každá otázka obsahuje 4 varianty odpovědí, kdy jedna odpověď je správná.

Kritéria hodnocení

Hodnocení se skládá z ústního zkoušení a písemného testu.

Při ústním zkoušení se hodnotí:

  • ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků
  • kvalita a rozsah získaných dovedností a vědomostí
  • schopnost aplikovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů
  • kvalita myšlení, především logika, samostatnost a tvořivost
  • přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního projevu

Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 40 % otázek. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 50 %.

Písemný test:

Žák uspěl, pokud správně zodpověděl alespoň 10 otázek.

Pro splnění modulu je třeba získat 40 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.

Doporučená literatura

ČASTORÁL, Zdeněk. Základy moderního managementu. Druhé, aktualizované vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2016. ISBN 978-80-7452-129-4.

ZLÁMAL, Jaroslav, Petr BAČÍK a Jana BELLOVÁ. Management: základy managementu. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-083-4.

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech: učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.

HORVÁTHOVÁ, Petra, Jiří BLÁHA, Martin ČERNEK, et al. Základy managementu. 2. vydání. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2017. ISBN 978-80-248-4102-1.

BELLOVÁ, Jana, Petr BAČÍK a Jaroslav ZLÁMAL. Management: základy managementu: cvičebnice. Prostějov: Computer Media, 2016. ISBN 978-80-7402-172-5.

Základy moderního managementu: 10 nejlepších příspěvků z Harvard Business Review. Přeložil Tomáš PIŇOS. Praha: Management Press, 2016. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-449-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné