VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Management – základní pojmy
Kód modulu
99-m-4/AL54
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
Management – základní pojmy
Obory vzdělání - poznámky
Všechny obory L0 a M se společnou ekonomikou.
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí se základy managementu a s pojmy management, manažer, role manažera, manažerské funkce, řízení, plánování, organizace a organizování, řízení kolektivu. Po absolvování modulu žák vysvětlí význam managementu a pracovní náplň manažera jako profese, která je nedílnou součástí současné doby. Žák dokáže vysvětlit manažerské funkce, které plánují, organizují a řídí kolektiv.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí roli managementu a manažera
- popíše manažerské styly
- charakterizuje proces plánování
- charakterizuje proces organizování
- vysvětlí řízení lidských zdrojů
- vysvětlí funkci a způsob kontroly
- na příkladu z praxe vysvětlí vliv manažera a manažerských funkcí na rozvoj dané organizace
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Management, historie managementu, role manažera
- Manažerské funkce; role manažera
- Funkce plánování, SWOT analýza, časté problémy při plánování
- Organizování, koordinace a delegování, typy organizačních struktur
- Vedení a komunikace, motivace, manažerské styly
- Management lidských zdrojů – získávání a výběr pracovníků, hodnocení práce, pracovního místa, odměňování
- Kontrola - kontrolní proces a příprava kontroly, realizace a vyhodnocení kontroly, audit, kontrola kvality
- Informace v práci manažera, manažerské rozhodování
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, elektronické zdroje
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
- účastní se brainstormingu a řízené diskuze
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí roli managementu a manažera
- žák pracuje se svými poznámkami nebo prezentací učitele a definuje základní manažerskou terminologii
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí role managementu a manažera
- Popíše manažerské styly
- za použití řízené diskuse definuje jednotlivé manažerské styly
- ve skupině žáků uvede praktické příklady jednotlivých manažerských stylů
- Charakterizuje proces plánování
- ve spolupráci s učitelem připraví ve skupině žáků jednoduchou SWOT analýzu
- za použití brainstormingu popíše nejčastější problémy při plánování
- Charakterizuje proces organizování
- ve skupině žáků a za spolupráce s vyučujícím popíše typy organizačních struktur
- samostatně definuje základní terminologii, týkající se procesu organizování
- učitel kontroluje žáka a případně odstraní chybovost v tvrzení
- Vysvětlí řízení lidských zdrojů
- samostatně nebo ve skupině žáků definuje základní terminologii, týkající se lidských zdrojů
- v řízené diskuzi popíše hlavní specifika řízení lidských zdrojů
- Vysvětlí funkci a způsob kontroly
- samostatně nebo ve skupině žáků definuje základní terminologii týkající se procesu kontroly
- ve skupině žáků a za spolupráce s učitelem popíše důležitost kontrol, kontroly jakosti a ISO norem
- Na příkladu z praxe vysvětlí vliv manažera a manažerských funkcí na rozvoj dané organizace
- vyhledá na internetu příklady úspěšných manažerů
- ve skupině žáků a za spolupráce s vyučujícím vysvětlí vliv osoby manažera na organizaci
Zařazení do učebního plánu, ročník
Pro všechny obory vzdělání:
zařazení do 4. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení se skládá z ústního zkoušení a písemného testu.
Ústní zkoušení: ústním zkoušením se ověřuje znalost učiva celého modulu a aplikace znalostí na reálnou situaci. Učitel položí žákovi 3 otázky.
Písemný test: písemný test je sestaven z učiva celého modulu. Test se skládá z 25 otázek, každá otázka obsahuje 4 varianty odpovědí, kdy jedna odpověď je správná.
Kritéria hodnocení
Hodnocení se skládá z ústního zkoušení a písemného testu.
Při ústním zkoušení se hodnotí:
- ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků
- kvalita a rozsah získaných dovedností a vědomostí
- schopnost aplikovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů
- kvalita myšlení, především logika, samostatnost a tvořivost
- přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního projevu
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 40 % otázek. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 50 %.
Písemný test:
Žák uspěl, pokud správně zodpověděl alespoň 10 otázek.
Pro splnění modulu je třeba získat 40 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.
Doporučená literatura
ČASTORÁL, Zdeněk. Základy moderního managementu. Druhé, aktualizované vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2016. ISBN 978-80-7452-129-4.
ZLÁMAL, Jaroslav, Petr BAČÍK a Jana BELLOVÁ. Management: základy managementu. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-083-4.
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech: učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.
HORVÁTHOVÁ, Petra, Jiří BLÁHA, Martin ČERNEK, et al. Základy managementu. 2. vydání. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2017. ISBN 978-80-248-4102-1.
BELLOVÁ, Jana, Petr BAČÍK a Jaroslav ZLÁMAL. Management: základy managementu: cvičebnice. Prostějov: Computer Media, 2016. ISBN 978-80-7402-172-5.
Základy moderního managementu: 10 nejlepších příspěvků z Harvard Business Review. Přeložil Tomáš PIŇOS. Praha: Management Press, 2016. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-449-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.