Detail modulu Kalkulace

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Kalkulace

Kód modulu

99-m-3/AL53

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

Všechny obor vzdělání s průřezovou ekonomikou.

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí s pojmy kalkulace a s kalkulačním vzorcem. Po absolvování modulu definuje související pojmy z kalkulačního vzorce, analyzuje je a potřebný kalkulační vzorec vytvoří. Efektivně uplatňuje aplikaci teoretických znalostí na odbornou problematiku tvorbu kalkulačního vzorce.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. popíše a vysvětlí předmět a členění kalkulací
  2. charakterizuje jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
  3. vypočte prodejní cenu výrobku nebo služby pomocí kalkulačního vzorce

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Pojem, členění, předmět
  • Kalkulační vzorec
  • Výpočet dle konkrétního oboru (střih, oběd, nábytek)
  • DPH a výpočet v procentech

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Popíše a vysvětlí předmět a členění kalkulací
    • žák ve spolupráci s učitelem definuje základní terminologii
    • samostatně pracuje s internetem a příslušnou literaturou
    • vysvětlí předmět a význam kalkulace a rozdělí kalkulaci
    • své rozhodnutí obhájí před třídou a učitelem
    • ve spolupráci s učitelem odstraní svou chybovost
  2. Charakterizuje jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
    • ve spolupráci s učitelem popíše jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
    • na příkladu vysvětlí jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
    • učitel sleduje příklady žáka a případně upraví chybovost
  3. Vypočte prodejní cenu výrobku nebo služby pomocí kalkulačního vzorce
    • ve spolupráci s učitelem sestaví kalkulační vzorec a vypočte prodejní cenu
    • na typovém příkladu sestaví a vysvětlí kalkulační vzorec a své rozhodnutí zdůvodní

Zařazení do učebního plánu, ročník

Do 2. případně 3. ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení se skládá z:

  • 2 testů
  • písemné práce

Každý test se skládá z 15 otázek s třemi variantami odpovědí. Žák označí pouze jednu správnou odpověď.

Písemná práce obsahuje otevřené otázky.

Témata písemné práce:

  • kalkulační vzorec
  • výpočet příkladu – sestavení kalkulačního vzorce
  • využití kalkulačního vzorce

Ústní zkoušení:

Skládá se ze 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

  • 2 testy - žák uspěl, pokud odpověděl správně alespoň 5 otázek u každého testu, což činí 33 %. Váha každého testu je v celkovém hodnocení modulu 15 %
  • písemná práce žák je hodnocen na podkladě používání odborných pojmů, definic  a zvolených příkladů a správného postupu v případě výpočtů. Váha písemného práce je v celkovém hodnocení modulu hodnocena 60 %

Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 10 %.

Pro splnění modulu je třeba získat 33 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.

Doporučená literatura

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.

VLACH, Robert. Na volné noze: podnikejte jako profesionálové. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017. Pod povrchem. ISBN 978-80-7555-015-6.

VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.

 

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné