VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kalkulace
Kód modulu
99-m-3/AL53
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
Všechny obor vzdělání s průřezovou ekonomikou.
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí s pojmy kalkulace a s kalkulačním vzorcem. Po absolvování modulu definuje související pojmy z kalkulačního vzorce, analyzuje je a potřebný kalkulační vzorec vytvoří. Efektivně uplatňuje aplikaci teoretických znalostí na odbornou problematiku tvorbu kalkulačního vzorce.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše a vysvětlí předmět a členění kalkulací
- charakterizuje jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
- vypočte prodejní cenu výrobku nebo služby pomocí kalkulačního vzorce
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Pojem, členění, předmět
- Kalkulační vzorec
- Výpočet dle konkrétního oboru (střih, oběd, nábytek)
- DPH a výpočet v procentech
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Popíše a vysvětlí předmět a členění kalkulací
- žák ve spolupráci s učitelem definuje základní terminologii
- samostatně pracuje s internetem a příslušnou literaturou
- vysvětlí předmět a význam kalkulace a rozdělí kalkulaci
- své rozhodnutí obhájí před třídou a učitelem
- ve spolupráci s učitelem odstraní svou chybovost
- Charakterizuje jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
- ve spolupráci s učitelem popíše jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
- na příkladu vysvětlí jednotlivé položky v kalkulačním vzorci
- učitel sleduje příklady žáka a případně upraví chybovost
- Vypočte prodejní cenu výrobku nebo služby pomocí kalkulačního vzorce
- ve spolupráci s učitelem sestaví kalkulační vzorec a vypočte prodejní cenu
- na typovém příkladu sestaví a vysvětlí kalkulační vzorec a své rozhodnutí zdůvodní
Zařazení do učebního plánu, ročník
Do 2. případně 3. ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení se skládá z:
Každý test se skládá z 15 otázek s třemi variantami odpovědí. Žák označí pouze jednu správnou odpověď.
Písemná práce obsahuje otevřené otázky.
Témata písemné práce:
- kalkulační vzorec
- výpočet příkladu – sestavení kalkulačního vzorce
- využití kalkulačního vzorce
Ústní zkoušení:
Skládá se ze 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
- 2 testy - žák uspěl, pokud odpověděl správně alespoň 5 otázek u každého testu, což činí 33 %. Váha každého testu je v celkovém hodnocení modulu 15 %
- písemná práce žák je hodnocen na podkladě používání odborných pojmů, definic a zvolených příkladů a správného postupu v případě výpočtů. Váha písemného práce je v celkovém hodnocení modulu hodnocena 60 %
Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 10 %.
Pro splnění modulu je třeba získat 33 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.
VLACH, Robert. Na volné noze: podnikejte jako profesionálové. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017. Pod povrchem. ISBN 978-80-7555-015-6.
VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.