VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Finanční a pojistné produkty
Kód modulu
99-m-3/AL51
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
Všechny obory vzdělání kategorie H, L0 a M s průřezovou ekonomikou.
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí se zákonnou legislativou, která řeší finanční a pojistné produkty. Seznámí se s rozmanitou škálou finančních a pojistných produktů na všech úrovních (podnikatelské i soukromé). Žáci se naučí orientovat v různých nabídkách spolupráce i poskytovaných produktů. Také se naučí, kdy je důležité použít finanční a pojistné produkty v praktickém životě, ať už v soukromém, či podnikatelském prostředí.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se ve finančních a pojistných produktech
- sestaví osobní finanční rozpočet
- orientuje se v příslušné legislativě
- orientuje se v platebním styku
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Platební styk
- Finanční a pojistné produkty
- Osobní finanční rozpočet
- Příslušné legislativní předpisy
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, elektronické zdroje
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Orientuje se ve finančních a pojistných produktech
- ve skupině s ostatními žáky vyhledá příklady nejčastějších finančních a pojistných produktů
- ve spolupráci s učitelem zhodnotí výhodnost jednotlivých srovnatelných produktů
- Sestaví osobní finanční rozpočet
- ve spolupráci s učitelem připraví jednoduchý rozpočet domácnosti
- ve spolupráci s učitelem určí vhodné produkty pro přebytkový a schodkový rozpočet
- ve skupině s ostatními žáky vyhledá na internetu příklady investování volných finančních prostředků
- Orientuje se v příslušné legislativě
- ve spolupráci s učitelem vyhledá předpisy upravující pojistné a finanční produkty
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí svá práva jakožto spotřebitele
- vysvětlí, proč je důležité číst smlouvy a obchodní podmínky, když chce využít finanční nebo pojistný produkt
- Orientuje se v platebním styku
- ve spolupráci s učitelem popíše náležitosti platebního styku
- ve skupině s ostatními žáky vyplní formuláře pro platební styk
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí směnné kurzy zahraničních měn
Zařazení do učebního plánu, ročník
Pro všechny obory vzdělání:
zařazení do 2. případně 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení sestává z písemné práce a ústního zkoušení
Písemná práce:
- sestává z odpovědí na 5 otevřených otázek zaměřených na orientaci v problematice osobních financí a na výpočet příkladů.
Ústní zkoušení:
- skládá se ze 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemná práce:
- učitel hodnotí používání správných termínů, správnost výpočtů a schopnost aplikovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Žák uspěl, pokud získá alespoň 40 % možných bodů. Váha písemného zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 50 %.
Ústní zkoušení:
- žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí. Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 50 %.
Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 40% možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jana a kolektiv. Ekonomie 2017 : Stručný přehled. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4
KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Osmé, upravené vydání. Praha: Eduko, 2017. ISBN 978-80-88057-40-6.
ZLÁMAL, Jaroslav a Zdeněk MENDL. Ekonomie nejen k maturitě. Vyd. 3. Kralice na Hané: Computer Media, 2012. ISBN 978-80-7402-130-5.
HLAČINA, Tibor, Ladislav OBDRŽÁLEK, Alena LONGAUEROVÁ a Martina ČERNÁ. Bankovnictví a pojišťovnictví. 3. aktualizované vydání. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2017. ISBN 978-80-7314-382-4.
BUČKOVÁ, Veronika, Alena FABIČOVICOVÁ a Monika NOVÁKOVÁ. Ekonomika pro střední školy - úvod. Brno: Didaktis, c2013. ISBN 978-80-7358-203-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.