VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Fungování tržní ekonomiky
Kód modulu
63-m-4/AL50
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
37 - Doprava a spoje
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
Fungování tržní ekonomiky
Obory vzdělání - poznámky
63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák si osvojí základní ekonomické pojmy a základy fungování tržní ekonomiky s důrazem na tržní zákony.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP:
- posoudí vliv ceny na nabídku a poptávku
Žák:
- správně používá a aplikuje základní ekonomické pojmy
- vysvětlí fungování trhu a jeho zákony
- pomocí grafického znázornění popíše fungování tržního mechanismu
- charakterizuje a pomocí vlastních příkladů vysvětlí výrobní faktory
- charakterizuje hospodářský proces
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Potřeby, statky, služby, spotřeba, vzácnost
- Trh, tržní subjekty, nabídka, poptávka, cena, racionální chování spotřebitele
- Výroba, výrobní faktory, hospodářský proces
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
1. Posoudí vliv ceny na nabídku a poptávku
- ve skupině žáků, pomocí vlastních příkladů a grafického znázornění popíše vliv cen a dalších faktorů na vývoj nabídky a poptávky na trhu
- ve spolupráci s učitelem definuje převis nabídky nad poptávkou a převis poptávky nad nabídkou
- vysvětlí a na příkladu ilustruje elasticitu poptávky
- na příkladech aplikuje teoretické znalosti o konkurenci
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje a vysvětlí selhání trhu
2. Správně používá a aplikuje a základní ekonomické pojmy
- samostatně definuje ekonomii, její základní rozdělení a vztah k ostatním vědám
- ve skupině žáků na příkladech ilustruje základní ekonomické otázky a vysvětlí jejich vliv na ekonomické systémy
- na příkladech ilustruje základní ekonomické zákony - zákon vzácnosti a zákon ekonomie času
- samostatně definuje statky, služby, potřeby a pomocí vlastních příkladů vysvětlit jejich členění a uspokojování
3. Pomocí grafického znázornění popíše fungování tržního mechanismu
- samostatně definuje trh, vysvětlí jeho členění a subjekty na trhu
- samostatně definuje nabídku s poptávkou, jejich druhy a faktory, jež je ovlivňují
- rozliší zákony trhu, to znamená zákon nabídky a poptávky, na který ve skupině žáků aplikuje vlastní příklad
- pomocí grafu, ve spolupráci s učitelem, vysvětlí interakci nabídky a poptávky a vytvoření rovnovážné ceny na základě této interakce
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje a vysvětlí selhání trhu
- samostatně vyjádří a určí rovnovážnou cenu
- posoudí vliv ceny na nabídku a poptávku
4. Charakterizuje a pomocí vlastních příkladů vysvětlí výrobní faktory
- ve skupině žáků definuje výrobní faktory a jejich vliv na rovnovážnou cenu, které vysvětlí na příkladech a graficky znázorní
- ve spolupráci s učitelem popíše a graficky znázorní hranici produkčních možností
5. Charakterizuje hospodářský proces
- samostatně definuje hospodářský proces
- vysvětlí fáze hospodářského procesu
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné zkoušení: se skládá z pěti otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě ilustrace pomocí grafického zobrazení.
- Okruhy otázek jsou následující:
- základní ekonomické pojmy
- trh a jeho zákony
- fungování tržního mechanismu
- hospodářský proces
- Ústní zkoušení: se skládá ze dvou otázek. V první otázce žák prezentuje získané znalosti. Druhá otázka sleduje transformaci teoretických poznatků do grafů, případně vlastních příkladů.
Kritéria hodnocení
- Písemné zkoušení: každá otázka je hodnocena 20 body; celkové maximální hodnocení je 100 bodů (100%). Žák uspěl při prokázání 50% znalostí, v tomto případě získání minimálně 50 bodů.
- Ústní zkoušení: žák uspěl, pokud zodpověděl alespoň 1 otázku, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí.
- U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 70%.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2019. ISBN 978-80-87301-24-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Krejzová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.