Základy floristiky
41-m-3/AB04
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Zpracování rostlinného materiálu
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
20
30. 04. 2020
Vstupní požadavky nejsou stanoveny.
Cílem modulu je získání teoretických znalostí a následně praktických dovedností při vytváření základních typů vazeb a při zpracování rostlinného materiálu.
Součástí modulu je praktický nácvik technik vazby a aranžování rostlin a způsobů zpracování rostlinného materiálu formou praktických cvičení ve vazačské dílně. Důraz při praktických cvičeních je kladen na uplatňování estetických principů a zákonů při vazbě a aranžování květin a hospodárnému využívání zpracovávaného materiálu.
Po ukončení modulu by měl žák vhodně a správně uplatňovat estetické principy a zákony při vazbě a aranžování květin. Pro danou vazbu používat nejvhodnější přípravné a hlavní techniky. Žák by měl umět zpracovávat rostlinný materiál technikami vhodnými pro uchování a zlepšení vlastností rostlin.
Žák:
1. Obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Vazačské a aranžérské činnosti
Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky s doplněním fotografickým materiálem a hotovými aranžérskými výrobky, řízený rozhovor, diskuse, skupinová i individuální práce s informacemi.
Pro získání praktických dovedností je třeba doplnit výuku o skutečné aranžérské výrobky, rostlinný materiál, nářadí a pomocný materiál nutný pro vazbu a aranžování rostlin.
K nácviku praktických dovedností – postupy přípravných a hlavních vazačských a aranžérských technik, postupy zpracování rostlinného materiálu – je nezbytné zařazení praktických cvičení do učebního plánu teoretického vyučování, která by měla probíhat v aranžérské dílně.
Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno dostatečné množství obrazového materiálu, nářadí, pomocný technický i dekorační materiál, rostlinný materiál.
Žáci si při výuce pořizují zápisy z výkladu, pracují s informacemi z internetu a odborné literatury, pracují s rostlinným materiálem.
Modul je vhodné zařadit do 1.ročníku studia.
Pro teoretické ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standartní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.
Ověřování výsledků vzdělávání lze uskutečnit formou písemných testů, ústním ověřováním znalostí, řešením projektů a praktickými činnostmi.
Pro praktické ověření výsledků vzdělávání je nutno mít k dispozici vazačskou dílnu s kompletním vybavením nářadím i pomocným materiálem, a dále dostatečné množství rostlinného materiálu pro praktický nácvik přípravných a hlavních technik ve floristice a pro nácvik technik zpracování rostlinného materiálu.
Při hodnocení bude kladen důraz:
kritérium:
- charakterizuje jednotlivé estetické prvky a zákonitosti
hodnocení: výborně
Žák samostatně vyjmenuje všechny estetické prvky a zákonitosti a správně je charakterizuje, žák učivu porozuměl.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, vyjmenuje všechny estetické prvky a zákonitosti a všechny je charakterizuje s drobnějšími chybami v interpretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele vyjmenuje většinu estetických prvků a zákonitostí, některé dokáže charakterizovat.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje některé estetické prvky a zákonitosti.
hodnocení: nedostatečný
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
- popíše přípravné a hlavní techniky ve floristice a určí možnosti jejich použití
hodnocení: výborně
Žák samostatně popíše všechny přípravné a hlavní techniky ve floristice, samostatně určí možnosti použití těchto technik.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, popíše všechny přípravné a hlavní techniky ve floristice s drobnějšími chybami v intepretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše většinu přípravných a hlavních technik ve floristice.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše některé přípravné a hlavní techniky ve floristice.
hodnocení: nedostatečný
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
- popíše postup jednotlivých technik zpracování rostlinného materiálu
hodnocení: výborně
Žák samostatně popíše postup u jednotlivých technik zpracování rostlinného materiálu.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, popíše postup u jednotlivých technik zpracování rostlinného materiálu s drobnějšími chybami v interpretaci.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše postup u většiny jednotlivých technik zpracování rostlinného materiálu.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše postup u některých technik zpracování rostlinného materiálu.
hodnocení: nedostatečný
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
- zpracovává rostliny sušením, barvením, bělením
hodnocení: výborně
Žák samostatně umí zpracovávat rostlinný materiál sušením, barvením a bělením. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, umí s drobnou pomocí vyučujícího zpracovávat rostlinný materiál sušením, barvením a bělením. Sám si připraví potřebný materiál, nářadí a pomůcky.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele zpracuje rostlinný materiál sušením, barvením a bělením. Potřebný materiál, nářadí a pomůcky si nachystá za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, pod stálým dozorem a vedením vyučujícího zpracovává rostlinný materiál sušením, barvením a bělením.
hodnocení: nedostatečný
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, nedokáže ani pod vedením vyučujícího zpracovávat rostlinný materiál základními technikami.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
kolektiv autorů: Floristika. Praha, Profi Press s.r.o., 2011, s.406. ISBN 978-80-86726-43-4
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.