Jehličnany a stálezelené dřeviny
41-m-3/AB02
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Poznávání jehličnatých dřevin
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
24
30. 04. 2020
Žáci se učí poznávat jednotlivé taxony jehličnanů a stálezelených dřevin a volit do daných podmínek stanoviště vhodný druh dřeviny dle jejich nároků. Cílem modulu je připravit žáka pro práci při výsadbě a ošetřování výsadeb v zahradních a krajinářských úpravách s důrazem na znalost základních taxonů jehličnanů a stálezelených dřevin. Důraz je kladen na poznávání druhů.
V RVP pro obor vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce je uveden výsledek vztažený k modulu:
Žák určuje a charakterizuje nejvýznamnější taxony okrasných rostlin
V modulu žák:
1. Obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Pěstování okrasných dřevin a venkovních rostlin na trvalém stanovišti – jehličnaté a listnaté dřeviny, sortimenty okrasných rostlin
2. Obsahový okruh Základy zahradnické výroby
učivo Biologické základy zahradnické výroby – třídění organismů a přehled hlavních taxonů rostlinné říše
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody praktické:
Teoretická výuka směřuje k získání znalostí o významu a použití jehličnanů a stálezelených dřevin v zahradní a krajinářské tvorbě, popisu jednotlivých rodů, druhů a kultivarů jehličnanů a stálezelených dřevin a k charakteristice jejích nároků na stanoviště. Při teoretickém vyučování je použit frontální způsob výuky s doplněním fotografickým materiálem, řízený rozhovor, diskuse, skupinová i individuální práce s informacemi. Výuka bude probíhat v učebně, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.
Pro efektivně vedenou výuku je potřeba mít připraveno dostatečné množství obrazového materiálu a vzorky dřevin – letorosty, pupeny, listy, květy, plody, semena. Vhodné je použití herbářů.
Žáci si při výuce pořizují zápisy z výkladu, určují taxony dle fotografického materiálu i vzorků dřevin, učí se volit použití jehličnatých a stálezelených dřevin v sadovnické tvorbě, pracují s informacemi z internetu a odborné literatury týkající se zástupců jednotlivých rodů jehličnatých a stálezelených dřevin a jejich nároků na stanoviště.
Teoretická výuka je doplněna cvičeními a poznáváním druhů při odborném výcviku. Určování taxonů bude probíhat v terénu (zahrada, park, krajina, arboretum).
Pro ověření výsledků vzdělávání bude k dispozici standardní učebna, vhodné je vybavení PC a dataprojektorem.
Ověřování výsledků vzdělávání lze uskutečnit formou písemných testů, ústním ověřováním znalostí, řešením projektů a poznáváním taxonů.
Při hodnocení bude kladen důraz:
kritérium:
- uvede možnosti použití jehličnatých a stálezelených dřevin v sadovnické tvorbě
Žák samostatně vyjmenuje všechny možnosti použití jehličnatých a stálezelených dřevin, žák učivu porozuměl.
Žák zvládá učivo, vyjmenuje možnosti použití jehličnatých a stálezelených dřevin s drobnějšími chybami v interpretaci.
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele vyjmenuje většinu možností použití jehličnanů a stálezelených dřevin.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje některé možnosti použití jehličnanů a stálezelených dřevin.
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.
- vyjmenuje a charakterizuje zástupce jednotlivých rodů jehličnatých a stálezelených dřevin
Žák samostatně vyjmenuje všechny druhy jednotlivých rodů jehličnatých a stálezelených dřevin, ovládá latinské názvosloví.
Žák zvládá učivo, vyjmenuje všechny druhy jednotlivých rodů jehličnatých a stálezelených dřevin s drobnějšími chybami v latinském názvosloví.
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele vyjmenuje většinu druhů jednotlivých rodů jehličnanů a stálezelených dřevin, s obtížemi zvládá latinské pojmenování druhů.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího vyjmenuje některé druhy jednotlivých rodů jehličnanů a stálezelených dřevin, nezvládá latinské pojmenování druhů.
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe, nevyjmenuje druhy jehličnanů a stálezelených dřevin.
- popíše nároky jednotlivých dřevin na stanoviště
Žák samostatně popíše správně nároky jednotlivých druhů jehličnatých a stálezelených dřevin na stanoviště (nároky na světlo, vodu, půdu).
Žák zvládá učivo, popíše nároky jednotlivých druhů jehličnatých a stálezelených dřevin na stanoviště (nároky na světlo, vodu, půdu) s drobnějšími chybami v interpretaci.
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše nároky jednotlivých druhů jehličnatých a stálezelených dřevin na stanoviště (nároky na světlo, vodu, půdu).
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše některé nároky jednotlivých druhů jehličnatých a stálezelených dřevin na stanoviště (nároky na světlo, vodu, půdu).
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe, nepopíše nároky jednotlivých druhů dřevin na stanoviště.
- poznává zástupce jehličnatých a stálezelených dřevin
Žák samostatně poznává a správně určuje všechny druhy jehličnatých a stálezelených dřevin, správně používá latinské pojmenování.
Žák zvládá učivo, poznává a určuje všechny druhy jehličnatých a stálezelených dřevin s drobnějšími chybami v latinském pojmenování.
Žák se orientuje v problematice, za pomoci učitele určuje většinu druhů jehličnanů a stálezelených dřevin, s obtížemi zvládá latinské pojmenování druhů.
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího určuje některé druhy jehličnanů a stálezelených dřevin, nezvládá latinské pojmenování druhů.
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe, nedokáže určovat druhy jehličnanů a stálezelených dřevin.
Výsledná známka modulu je určena aritmetickým průměrem dílčích výsledků vzdělávání.
VLASÁK, Martin. Okrasné dřeviny. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s nakl. Rebo, 2012. ISBN 978-80-904782-9-9.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.