Projevy umění: Rozum a víra
UK-m-4/AL29
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
12
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti literární výchovy, především těch, které se týkají práce s texty.
Modul je bez nároku na předchozí znalosti v oblasti literární historie.
Nejpozději souběžně s absolvováním tohoto modulu je potřeba absolvovat modul Literární teorie.
Vzdělávací modul spadá do obsahového okruhu Projevy umění. Modul je jedním ze 12 volitelných modulů tvořících celek, který nahrazuje literární učivo v tradičním historizujícím chronologickém pojetí. Žáci musí absolvovat během studia alespoň 4 z těchto modulů. Tematické pojetí modulů umožňuje strukturovat literární učivo tak, aby vzdělávací oblast Umění a kultura mohla naplňovat vlastní smysl, tedy aby se žáci zabývali spíše literaturou než vědou o literatuře. Moduly mají shodnou strukturu výsledků učení, které si žáci průběžně osvojují prostřednictvím různých témat. Takové pojetí modulů umožňuje vyučujícím volit témata, která mají potenciál zaujmout žáky v různých oborech vzdělávání a zajistit přitom osvojení dovedností potřebných k vykonání maturitní zkoušky. Zároveň je naplňována potřeba kontinuálního rozvoje čtenářských dovedností žáků.
Žák
a) porozumí historickým a kulturním kontextům literárních děl reprezentujících témata rozumu a víry;
b) posoudí umělecké texty reprezentující témata rozumu a víry;
c) reflektuje vlastní četbu uměleckého díla reprezentujícího témata rozumu a víry.
Autoři, díla, případně i žánry zde uvedené jsou pouze náměty na možný obsah modulu. Ve výuce lze využít jakékoli dílo podle výběru školy/učitele, které odpovídá tématu rozumu a víry, včetně uměleckých děl neliterárních. Šíři záběru obsahu vzdělávání modulu si stanovuje škola/učitel podle vlastních potřeb a podmínek.
a) náboženské texty
b) legendistika
c) renesanční a barokní chápání rozumu a víry
d) osvícenství
e) katolická moderna
f) protestantská literatura
g) národní obrození
h) apokryfy, žalmy
náměty na autory: J. Hus, P. Chelčický, B. Bridel, J. A. Komenský, K. J. Erben, Voltaire, J. Čep, J. Deml, J. Florian, O. Březina, L. Klíma, J. Váchal, J. Arbes, F. Nietzsche, L. Feuchtwanger
náměty na díla neuvedených autorů: Starý zákon, Nový zákon, díla pracující s biblickou tematikou (J. W. Goethe, K. Čapek, M. Bulgakov, Č. Ajtmatov, N. Kazantzakis, E. E. Schmitt)
Očekávaných výsledků vzdělávání se dosahuje směřováním k osvojení následujících dovedností:
Žák:
a) porozumí historickým a kulturním kontextům literárních děl reprezentujících témata rozumu a víry
b) posoudí umělecké texty reprezentující témata rozumu a víry
c) reflektuje vlastní četbu uměleckého díla reprezentujícího témata rozumu a víry
a) porozumí historickým a kulturním kontextům literárních děl reprezentujících témata rozumu a víry
b) posoudí umělecké texty reprezentující témata rozumu a víry
c) reflektuje vlastní četbu uměleckého díla reprezentujícího téma rozumu a víry
Výsledky učení a) a b) jsou ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 50% zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 25 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a)–b) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení, zvláště při vyjádření žákova vlastního prožitku.
Výsledek učení c) je hodnocen na škále uspěl – neuspěl, přičemž základním předmětem hodnocení je obhajoba žákových tvrzení a jeho argumentace, nikoli souhlas/nesouhlas vyučujícího s žákovými názory a tvrzeními.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a)–b) souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku:
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
K dosažení známky výborný – dostatečný v celkovém hodnocení modulu musí žák zároveň uspět ve výsledku učení c).
Vala, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky literární výchovy. Olomouc 2014; dostupné z: http://kcjl2.upol.cz/studijni_materialy_akreditace/NAVAZUJICI_MAGISTERSKE_STUDIUM/2)_Didaktika_literatury_1_(VALA_J.)/Vala-Vybrane_kapitoly_z_didaktiky_literatury.pdf
Hník, O.: Didaktika literatury - výzvy oboru. Praha, Karolinum 2014.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se pracovat s texty obsahově blízkými zájmům žáků.
Ideální rozvržení výuky: 3 hodiny týdně po dobu čtyř navazujících týdnů; lze rozvrhnout podle potřeb školy i jinak.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.