Kde se umění daří
UK-m-4/AL18
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
16
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV ve vzdělávací oblasti:
Vzdělávací modul spadá do vzdělávací oblasti Umění a kultura a do obsahových okruhů Projevy umění a Kultura. Žáci si v průběhu modulu osvojují znalosti a související dovednosti v oblasti základních kulturních center historie i současnosti s důrazem na Českou republiku a region, ve kterém žijí. Dokáží se orientovat v uměleckých směrech a obdobích, na základě obrazových materiálů je jsou schopni rozeznat. Při vyhledávání informací pracují s ICT.
Žák:
a) rozlišuje a srovnává jednotlivá umělecká období a směry;
b) ovládá práci s mapou a orientuje se v centrech umění jednotlivých uměleckých směrů a období;
c) rozliší trendy v současném umění, dovede pojmenovat významné instituce zabývající se současným uměním;
d) rozezná nejvýznamnější památky České republiky a přiřadí je k uměleckému směru;
e) dovede při práci používat ICT.
Žák pracuje s výsledky tvůrčí činnosti umělců (text, obraz, fotografie, hudební skladba, stavba, divadelní představení, užité umění aj.) a vztahuje je k historickým, literárně historickým, obecně kulturním, nábožensko-filozofickým i politickým kontextům.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
a) rozlišuje a srovnává jednotlivá umělecká období a směry;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů
b) ovládá práci s mapou a orientuje se v centrech umění jednotlivých uměleckých směrů a období;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů
c) ovládá práci s mapou, rozliší trendy v současném umění, dovede pojmenovat významné instituce zabývající se současným uměním;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů
d) rozezná nejvýznamnější památky České republiky a přiřadí je k uměleckému směru;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů
e) dovede při práci používat ICT;
v průběhu celého modulu hodnoceno prostředky formativního hodnocení
Výsledky učení a)–d) ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 20% zastoupení každého výsledku učení a)–d). Výsledek učení e) je hodnocen formativně. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 10 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení je využíváno pracovních listů (souborů úloh), které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení souhrnným pracovním listem / testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu / pracovního listu musí odpovídat dovednostem žáků, jejichž studium je zakončeno maturitní zkouškou, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a vyšší úrovní obtížnosti. Zařazení nepřiměřeně snadných úloh by vyvolávalo potřebu posunovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Bradbury M.: Atlas literatury. Praha, Ottovo nakladatelství 2003.
Kovářík, V.: Literární toulky po Čechách. Praha, Albatros 1984.
Kovářík, V.: Literární toulky Moravou. Praha, Albatros 1978.
Kovářík, V.: Literární toulky Prahou. Praha, Albatros 1980.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se pracovat s texty obsahově blízkými zájmům žáků.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Richard Rejthar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.