Víme, co slyšíme
ČJ-m-4/AL17
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
12
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti čtenářské gramotnosti.
Vzdělávací modul spadá do obsahového okruhu Neumělecký text a informace, je zaměřen na upevnění a další rozvoj dovedností v oblasti práce se slyšenými informacemi. Žáci se učí rozlišovat mezi různými typy slyšeného textu a osvojují si dovednost rozlišení zdůvodnit. Předmětem modulu je rovněž zpracování informací ze slyšeného textu, jejich vyhodnocení a interpretace.
Žák
a) vybere požadované informace ze slyšeného textu;
b) vysvětlí/odhadne význam konkrétní pasáže slyšeného textu;
c) rozliší podstatné a nepodstatné informace ve slyšeném textu a posoudí jejich věrohodnost;
d) rozezná ve slyšeném textu manipulativní prvky, konstatování skutečnosti, vyjádření názoru a domněnky.
Obsahem modulu je rozvoj funkční gramotnosti žáků. Žáci se učí kritické práci se slyšenými informacemi od jejich příjmu přes posouzení až k jejich samostatnému zpracování. Pracuje se s audio/videoukázkami.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
a) vybere požadované informace ze slyšeného textu;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh odvozených od slyšeného textu
b) vysvětlí/odhadne význam konkrétní pasáže slyšeného textu;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh odvozených od slyšeného textu
c) rozliší podstatné a nepodstatné informace ve slyšeném textu a posoudí jejich věrohodnost;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh odvozených od slyšeného textu
d) rozezná ve slyšeném textu manipulativní prvky, konstatování skutečnosti, vyjádření názoru a domněnky;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh odvozených od slyšeného textu
Výsledky učení a)–d) ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 25% zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 10 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
Vzhledem k obtížnosti konstrukce evaluačních nástrojů odvozených od slyšených testů se doporučuje variantní hodnocení očekávaných výsledků učení a uplatnění hodnocení na škále uspěl – neuspěl.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a)–d) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení. Při vhodně užitých souborech úloh / pracovních listech lze sledovat dosažený pokrok každého žáka.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání M, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou i vyšší úrovní obtížnosti v závislosti na specifikaci testu. Neproporcionální zastoupení úloh by vyvolávalo potřebu snižovat/zvyšovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (zpravidla test) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Při doporučeném variantním hodnocení na škále uspěl – neuspěl musí žák uspět ve všech výsledcích učení a)–d).
Štícha, F.: O nepřesnosti našeho vyjadřování. Jazyk jako produkt intuitivního myšlení. Praha, Academia 2016.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se pracovat s materiály obsahově blízkými danému oboru vzdělání, případně zájmům žáků.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.