Víme, co říkáme
ČJ-m-4/AL16
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
12
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti komunikace a slohu.
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Komunikace a sloh a je úzce propojen s moduly Mluvíme správně česky a Víme, co píšeme.
Žáci se učí využívat různé komunikační strategie v proměnlivých komunikačních situacích, naučí se volit formu mluveného projevu adekvátní účelu textu, a to při respektování slohotvorných činitelů. Využívají přitom znalosti základních charakteristických rysů vybraných funkčních stylů a slohových postupů a útvarů. Za současného respektování zásad jazykové kultury vytvářejí myšlenkově strukturované texty určené k ústní komunikaci.
Žák:
a) používá v mluveném projevu výrazové prostředky adekvátní komunikační situaci;
b) pronese krátký připravený i nepřipravený mluvený projev v různých komunikačních situacích vyžadujících formální i neformální interakci.
Předmětem modulu je vytváření připravených i nepřipravených mluvených projevů pro různé komunikační situace. Žáci si upevňují a dále rozvíjejí dovednosti zejména v oblasti kladení otázek, formulování odpovědí, monologická vystoupení, vyjádření vlastních stanovisek, vedení a řízení diskuse na různá témata a na různé úrovni formálnosti, komunikace v problematických situacích.
Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, předmětem hodnocení je zde především dosahovaný pokrok v dovednostech potřebných k uplatnění v běžných mluvených komunikačních situacích, a to s přihlédnutím k individuálním možnostem žáků.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení se u obou výsledků učení používá formativní hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování úrovně daných individuálních dovedností žáka.
Na konci modulu je žák hodnocen na škále uspěl – neuspěl, a to na základě průběžného hodnocení.
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení a)–b).
Štícha, F: O nepřesnosti našeho vyjadřování. Jazyk jako produkt intuitivního myšlení. Praha, Academia 2016.
Just, V.: Velký slovník floskulí. Praha, Leda 2009.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se modul zařadit až po absolvování modulu Mluvíme správně česky.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.