Víme, co píšeme
ČJ-m-4/AL15
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
32
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti komunikace a slohu.
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Komunikace a sloh a je úzce propojen s moduly Píšeme správně česky.
Žáci se učí využívat různé komunikační strategie v nejrůznějších komunikačních situacích, naučí se volit formu písemného projevu adekvátní účelu textu, a to při respektování slohotvorných činitelů. Využívají přitom znalosti základních charakteristických rysů funkčních stylů a slohových postupů a útvarů. Za současného respektování zásad jazykové kultury vytvářejí myšlenkově strukturované, a přitom ucelené a koherentní texty.
Žák
a) charakterizuje jednotlivé funkční styly, slohové postupy a útvary;
b) napíše souvislý, ucelený a strukturovaný text odpovídající komunikační situaci;
c) napíše odborný text v oblasti daného oboru vzdělání;
d) dovede prakticky použít útvary administrativního stylu.
Předmětem modulu je vytváření textů pro různé komunikační situace v psané podobě.
Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení. Závěrečné hodnocení u výsledků učení b), c) a d) má podobu žákem vytvořeného písemného projevu podle zadaných kritérií. U výsledku učení a) je žák hodnocen na škále uspěl – neuspěl, a to na základě průběžného hodnocení. Předmětem hodnocení je zde především dosažený pokrok v dovednostech potřebných k uplatnění v běžných komunikačních situacích, ale i znalosti potřebné k úspěšnému zvládnutí maturitní zkoušky.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení se u všech výsledků učení používá formativní hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování úrovně daných dovedností i s ohledem na výstup u maturitní zkoušky.
Závěrečné hodnocení žákova písemného projevu – výsledky učení b), c) a d) – se provádí podle kritérií hodnocení, která zahrnují:
Každé kritérium má v celkovém hodnocení písemného projevu váhu 20 %. Všechna kritéria jsou hodnocena na škále uspěl – neuspěl. Případné bodové hodnocení v rámci jednotlivých kritérií je v kompetenci vyučujícího v závislosti na podmínkách konkrétní školy. Žák v této části uspěl, pokud uspěl ve všech kritériích.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a) lze případně využít objektivizovaného evaluačního nástroje, tedy souhrnným testem nebo pracovním listem / pracovními listy. V takovém případě jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %, doporučuje se postupovat podle následujících kritérií:
Nedostatečný: úspěšnost žáka pod 40 %
Dostatečný: úspěšnost žáka od 40 do 55 %
Dobrý: úspěšnost žáka od 56 do 70 %
Chvalitebný: úspěšnost žáka od 71 do 85 %
Výborný: úspěšnost žáka od 86 do 100 %
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků, jejichž studium je zakončeno maturitní zkouškou, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a vyšší úrovní obtížnosti. Zařazení nepřiměřeně snadných úloh by vyvolávalo potřebu posunovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha, Academia 2019.
Akademická příručka českého jazyka. Praha, Academia, 2014.
Kocourková, A. - Hochová, I.: Písemná a elektronická komunikace. Praha, Eduko 2016.
Kuldová, O.- Fleischmannová, E.: Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnostii. Praha, Fortuna 2007.
Kraus, J. - Hoffmannová, J.: Písemnosti v našem životě. Praha, Fortuna 2005.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se modul zařadit až po absolvování modulů Píšeme správně česky.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Bolechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.