Vědění o jazyce
ČJ-m-4/AL13
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
16
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti spisovné výslovnosti, tvarosloví, slovotvorby a skladby.
Vzdělávací modul spadá do obsahových okruhů Jazyk a O jazyce. V průběhu modulu jsou žáci vedeni k pochopení jazykovědy jako disciplíny provázané dílčími jazykovědnými disciplínami (fonetika, fonologie, tvarosloví, slovotvorba, frazeologie, etymologie…), které spolu úzce souvisejí. Naučí se rozlišovat jazykovou normu a kodifikaci, seznámí se s pojmem jazyková kultura, naučí se pracovat s různými jazykovými příručkami (tištěnými, webovými).
Absolvováním modulu si žáci osvojí správné a kodifikované užití jazyka v různých životních situacích. Dokáží rozlišit vhodnost užití jazykových prostředků v různých komunikačních situacích.
Žák
a) porozumí obsahu a rozsahu zkoumání jazykovědy a jejích jednotlivých disciplín;
b) porozumí obsahu a rozsahu jazykové normy (norma tvarosloví a větné skladby, slovní zásoby, norma pravopisná a výslovnostní) a kodifikace (mluvnice, slovní zásoba, pravopis, výslovnost);
c) pracuje s informacemi z různých kodifikačních příruček (různé typy slovníků, Příruční mluvnice jazyka českého, Pravidla českého pravopisu, internetovou příručkou Ústavu pro jazyk český…);
d) orientuje se ve vytváření různých typů promluv / písemných projevů dle dané jazykové normy a kodifikace s ohledem na danou komunikační situaci.
Obsahem modulu je jazykověda a její jednotlivé disciplíny (fonetika, fonologie, tvarosloví, slovotvorba, skladba, frazeologie, etymologie). Pozornost je též věnována jazykové normě a kodifikaci. S tím souvisí práce s různými typy jazykových příruček (tištěných, elektronických), které slouží k ověření jazykové normy a kodifikace. Obsahem modulu je práce s různými typy textů, audio a video ukázek, vyhledávání kodifikovaných a nekodifikovaných tvarů v nich použitých, popřípadě ověřování správnosti jejich použití za pomocí kodifikovaných příruček a následně odstraňování nedostatků.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení.
a) porozumí obsahu a rozsahu zkoumání jazykovědy a jejích jednotlivých disciplín;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
b) porozumí obsahu a rozsahu jazykové normy (norma tvarosloví a větné skladby, slovní zásoby, norma pravopisná a výslovnostní) a kodifikace (mluvnice, slovní zásoba, pravopis, výslovnost);
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
c) pracuje s informacemi z různých kodifikačních příruček (různé typy slovníků, Příruční mluvnice jazyka českého, Pravidla českého pravopisu, internetovou příručkou Ústavu pro jazyk český…)
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
d) orientuje se ve vytváření různých typů promluv / písemných projevů dle dané jazykové normy a kodifikace s ohledem na danou komunikační situaci;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
Výsledky učení a) až d) ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 25% zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 10 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a)–d) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení. Při vhodně užitých souborech úloh / pracovních listech lze sledovat dosažený pokrok každého žáka.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků, jejichž studium je zakončeno maturitní zkouškou, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a vyšší úrovní obtížnosti. Zařazení nepřiměřeně snadných úloh by vyvolávalo potřebu posunovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Mluvnice češtiny 1–3. Praha, Academia, 1986, 1987.
Příruční mluvnice češtiny. Praha, NLN 1995.
Encyklopedický slovník češtiny. Praha, NLN, Praha 2002.
Čechová M.: a kol., Čeština – řeč a jazyk. Praha, ISV nakladatelství 2002.
M. Grepl, P. Karlík, Skladba češtiny, Votobia, Olomouc 1998.
Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha, Academia 2019.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha, Academia 1994.
Slovník spisovného jazyka českého. Praha, Nakladatelství ČSAV, 1960–1971, 4 sv.; reedice Praha, Academia 1989, 8 sv.
Příruční slovník jazyka českého. Praha, Státní nakladatelství / SPN, 1935–1957.
Nový akademický slovník cizích slov. Praha, Academia 2005.
Nová slova v češtině. Praha, Academia 1998.
Nová slova v češtině 2. Praha, Academia 2004.
Hugo, J. a kol.: Slovník nespisovné češtiny, Praha, Maxdorf 2009.
Rejzek, J.: Český etymologický slovník, Voznice, LEDA 2001.
Internetová jazyková příručka. Dostupné z: http://prirucka.ujc.cas.cz/
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se absolvování modulu před moduly Víme, co říkáme a Víme, co píšeme.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Andrea Peprná. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.