Proměny jazyka v místě a čase
ČJ-m-4/AL12
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
ČJ - Český jazyk
16
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti spisovné výslovnosti, tvarosloví, slovotvorby a skladby.
Vzdělávací modul spadá do obsahových okruhů Jazyk a O jazyce. V průběhu modulu si žáci zopakují, doplní a upevní dovednosti o jazyce jako funkčním systému. Modul je orientován na rozvoj dovedností v oblasti práce s textem. Žáci se naučí rozlišovat jednotlivé vrstvy jazyka, porozumí zákonitostem historického vývoje češtiny, orientují se v soustavě evropských a slovanských jazyků a dovedou do této soustavy zařadit mateřský jazyk. Absolvováním modulu žáci směřují ke kultivovanému používání jazyka v odpovídajících situacích.
Žák
a) rozliší spisovnou, hovorovou a nespisovnou češtinu;
b) vysvětlí s využitím textu charakteristické rysy historického vývoje češtiny;
c) rozezná evropské jazykové skupiny / jazyky;
d) orientuje se v soustavě evropských a slovanských jazyků a zařadí do ní mateřský jazyk.
Obsahem vzdělávání modulu je zopakování, doplnění a upevnění dovedností o jazyce jako funkčním systému. Pozornost je věnována zejména orientaci v historickém vývoji češtiny, orientaci v evropské soustavě jazyků a soustavě jazyků slovanských. Modul je zaměřen i na osvojení dovedností rozeznat spisovnou a hovorovou podobu českého jazyka, slangových a nářečních jazykových jevů. Žáci se učí kritické práci s informacemi. Pracují zejména s tištěnými souvislými i nesouvislými texty včetně jejich kombinací, audio a videoukázkami.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení.
a) rozliší spisovnou, hovorovou a nespisovnou češtinu;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
b) vysvětlí s využitím textu charakteristické rysy historického vývoje češtiny;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
c) rozezná evropské jazykové skupiny / jazyky;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
d) orientuje se v soustavě evropských/slovanských jazyků a zařadí do ní mateřský jazyk;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
Výsledky učení a)–d) ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 25% zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 10 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a)–d) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení. Při vhodně užitých souborech úloh / pracovních listech lze sledovat dosažený pokrok každého žáka.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků, jejichž studium je zakončeno maturitní zkouškou, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a vyšší úrovní obtížnosti. Zařazení nepřiměřeně snadných úloh by vyvolávalo potřebu posunovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Komárek, M.: Dějiny českého jazyka. Brno, Host 2012.
Lamprecht, A; Šlosar, D.; Bauer, J.: Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN 1986.
Internetová jazyková příručka. Dostupné z: http://prirucka.ujc.cas.cz/
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího
Doporučuje se absolvování modulu před modulem Vědění o jazyce.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Mareš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.