Půjčujeme si
SV-m-4/AL07
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
SV - Člověk a svět práce
16
30. 04. 2020
Bez nároků na vstupní předpoklady.
Modul je zaměřen na rozvoj znalostí a dovedností v oblasti finanční gramotnosti.
Cílem modulu je osvojení žákovských kompetencí v oblasti zápůjčky peněz, orientace žáka v množství úvěrů a půjček, které jsou na bankovním i nebankovním trhu k dispozici.
Po absolvování modulu je žák schopen posoudit, zda je vhodné si do budoucna vytvořit závazek, zhodnotí oprávněnost částky, kterou požaduje za zápůjčku poskytovatel, a vytvoří si reálnou představu o tom, zda bude dlužník schopen půjčenou částku splácet.
Žák:
a) rozliší jednotlivé druhy zápůjček;
b) ví, jak postupovat při poskytnutí zápůjčky;
c) spočítá si pomocí splátkové kalkulačky výši měsíční splátky, výši úroku, potřebnou dobu splácení;
d) porovná nabídky zápůjček;
e) rozpozná nekalé praktiky poskytovatele zápůjčky.
Modul zahrnuje témata:
Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Výsledky učení a) a b) jsou ověřovány ústní a písemnou zkouškou. Ústní zkouška je zaměřena na ověření znalostí teoretických podkladů daných výsledků učení.
Výsledek učení c), d) a e) je ověřován prostřednictvím pracovních listů se zadáním problémových situací směřujících k porovnání nabídek zápůjček. Práce žáků probíhá ve skupinách.
Výsledek ústní zkoušky je vyjádřen známkou.
Výsledek písemné zkoušky / písemných zkoušek je vyjádřen procentuální úspěšností:
Mezní hranice úspěšnosti je stanovena na 40 %. V písemné zkoušce / písemných zkouškách uspěl každý žák, který dosáhl úspěšnosti 40 % a více. Neuspěli žáci, kteří dosáhli nižší než 40% úspěšnosti.
Pracovní listy se zadáním problémových situací jsou hodnoceny následovně:
70% váhu v hodnocení má vlastní řešení úlohy, 10% váha připadá na přesnost zpracování, 20% váhu má schopnost zapojení do skupinové práce a komunikace ve skupině. Na této části hodnocení se mohou podílet žáci. Mezní hranice úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Celkové hodnocení:
Žák v modulu uspěl v případě, že splnil každý ze způsobů ověřování výsledků učení a)–e). Tzn. žák uspěl alespoň na stupeň dostatečný u ústní zkoušky, dosáhl minimálně 40% úspěšnosti v písemné práci / písemných pracích a minimálně 40% úspěšnosti při řešení pracovního listu / pracovních listů se zadáním problémových situací.
Internetové stránky např.: https://www.finance.cz/uvery-a-pujcky/kalkulacky-a-aplikace/splatkovy-kalkulator/
KLÍNSKÝ, P., MÜNCH, O., FRYDRYŠKOVÁ, Y., ČECHOVÁ, J.: Ekonomika pro ekonomicky zaměřené obory středních škol (Eduko, 2018 akt.)
Uvedené zdroje jsou pouze ilustrativním příkladem. Výběr studijní literatury je v kompetenci vyučujícího v závislosti na konkrétních podmínkách školy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Hánová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.