Pracujeme (M)
SV-m-4/AL06
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
SV - Člověk a svět práce
24
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je absolvování modulu Chceme pracovat.
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Práce.
Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, k zodpovědnému rozhodování a plánování své vlastní vzdělávací a profesní dráhy.
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností v oblasti pracovněprávních vztahů, orientace žáka v právní úpravě těchto vztahů, porovnání výhod a nevýhod zaměstnání a podnikání.
Po absolvování modulu je žák schopen vyhledávat příslušné právní předpisy a pracovat s nimi, zná práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců, provádí základní mzdové výpočty. Žák je schopen vytvořit si reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a možnostech profesní kariéry, posoudí přínosy a rizika podnikání. Získané znalosti žák aplikuje při porovnání zaměstnání a podnikání.
Žák:
a) prokáže porozumění pracovněprávní legislativě;
b) porovná zaměstnání a soukromé podnikání v oblasti sociální, ekonomické a v oblasti daňových povinností a odvodů;
c) rozezná postup výpočtu hrubé a čisté mzdy;
d) provede jednoduché výpočty mzdy, pojištění a daní;
e) prokáže orientaci na trhu práce.
Modul zahrnuje témata:
Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Výsledky učení a) a c) jsou ověřovány v závěru modulu ústní a písemnou zkouškou. Ústní zkouška je zaměřena na ověření znalostí teoretických podkladů daných výsledků učení. Úlohy ověřující výsledek učení e) se doporučuje orientovat na lokální trh práce.
Výsledek učení b) je ověřován prostřednictvím pracovních listů se zadáním problémových situací směřujících k porovnání zaměstnání a podnikání. Práce žáků probíhá ve skupinách.
Výsledek učení d) je ověřován prostřednictvím písemné zkoušky orientované na práci s výpočty v oblasti mezd, sociálního a zdravotního pojištění a daní.
Výsledek ústní zkoušky je vyjádřen známkou.
Výsledek písemné zkoušky / písemných zkoušek je vyjádřen procentuální úspěšností:
Mezní hranice úspěšnosti je stanovena na 40 %. V písemné zkoušce / písemných zkouškách uspěl každý žák, který dosáhl úspěšnosti 40 % a více. Neuspěli žáci, kteří dosáhli nižší než 40% úspěšnosti.
Pracovní listy se zadáním problémových situací jsou hodnoceny následovně:
70% váhu v hodnocení má vlastní řešení úlohy, 10% váha připadá na přesnost zpracování, 20% váhu má schopnost zapojení do skupinové práce a komunikace ve skupině. Na této části hodnocení se mohou podílet žáci. Mezní hranice úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Celkové hodnocení:
Žák v modulu uspěl v případě, že splnil každý ze způsobů ověřování výsledků učení a)–e). Tzn. žák uspěl alespoň na stupeň dostatečný u ústní zkoušky, dosáhl minimálně 40% úspěšnosti v písemné práci / písemných pracích a minimálně 40% úspěšnosti při řešení pracovního listu / pracovních listů se zadáním problémových situací.
Internetové stránky např.: www.infoabsolvent.cz
Výběr studijní literatury je v kompetenci vyučujícího v závislosti na konkrétních podmínkách školy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Hánová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.