Měření a regulace 1
39-m-4/AK91
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
39 - Speciální a interdisciplinární obory
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Souhrnné měření teploty, tlaku a průtoku
39-41-L/02 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení
36-45-M/01 Technická zařízení budov
28
30. 04. 2020
Žák má základní znalosti z fyziky, rozumí jim a umí je použít:
Žák si v modulu osvojí potřebné znalosti v oboru používaných měřících přístrojů. Získá přehled o způsobech měření jednotlivých veličin
Žák:
Měření teploty
Měření tlaku v soustavách rozvodů vytápění a vodovodu
Měření průtoku vzduchu
Měření průtoku vody
Měření průtoku plynu
Teorie měření
Měření teploty
Měření tlaku v soustavách rozvodů vytápění a vodovodu
Měření průtoku vzduchu
Měření průtoku vody
Realizuje učitel:
Stěžejní metodou je metoda problémového výkladu, spočívající v problému vytyčeném učitelem (formulovaném), kdy žáci společně s učitelem, popř. samostatně, problém analyzují, formulují postup řešení s následným výběrem a verifikací (ověřením) optimálního řešení. Tato metoda je učitelem v jednotlivých případech vhodně doplňována metodou informačně receptivní formou výkladu, vysvětlováním, popisem, ústní nebo obrazovou reprodukcí, a to s maximálním využitím odborných učebních textů, popř. projekčních didaktických pomůcek (video), především však prezentace textů a obrazů prostřednictvím přenosných počítačů (notebooků) s napojením na dataprojektory a projekcí názorného učiva na plátno.
Na tuto činnost pak navazuje metoda reproduktivní, spočívající v učitelem vypracovaným a organizovaným systémem úloh, především napodobováním, řešením typových úloh, opakovací rozhovory a diskuse o problému.
Realizují žáci společně s učitelem:
Diskuze nad principiálním obsahem výuky a možnostmi využití probíraného učiva.
Realizují žáci samostatně:
Práce ve skupinách, popř. samostatně, jednotlivé týmy analyzují problém, vyhodnotí nejvhodnější postup, technologii nebo zařízení pro zadaný účel, verifikují (ověří) optimální řešení, poté prezentují před třídou výsledky své práce,
Práce s textem (žáci na základě dodaných materiálů písemně vypracují zadané úkoly).
3.ročník, předmět Odborná cvičení
Žáci budou průběžně hodnoceni na základě písemných testů a protokolů měření přináležejícím k jednotlivým kapitolám. Testy budou samostatné, měření se bude provádět ve skupinách. Na konci modulu bude ověření provedeno komplexní úlohou prováděnou samostatně prověřující souhrnně schopnosti měřit přímo i nepřímo veličiny, ověření a nastavení měřidel výstupem bude protokol.
Testy
100 -90% výborný
89 -75% chvalitebný
74 -50% dobrý
49 -25% dostatečný
24 -0% nedostatečný
Protokoly
Správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno, správně vypočítáno, správně provedený graf závislostí, správně zhodnocené měření – výborný
Správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno, správně vypočítáno, správně provedený graf závislostí – chvalitebný
Správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno, správně vypočítáno – dobrý
Správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno – dostatečný
Špatně změřeno, nebo špatně seznam použitých měřidel – nedostatečný
Výsledná známka bude tvořena průměrem ze tří částí – průměrné známky z testů, průměrné známky z protokolů, známky z komplexní úlohy hodnocené dle stejného klíče jako protokoly.
MAURER, Karel. Laboratorní cvičení z technických zařízení budov pro 3. a 4. ročník středních průmyslových škol stavebních: učební text pro 3.-4. ročník studijního oboru 36-52-6 Technická zařízení budov na SPŠ stavebních. Praha: SNTL, 1983.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumil Kašpárek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.