Ochrana klimatu, ovzduší a přírodních zdrojů energií a surovin (M)
PR-m-4/AK84
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
PR - Člověk a příroda
16
30. 04. 2020
Vzdělávací modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem je znalost učiva vzdělávacích oborů vzdělávací oblasti Člověk a příroda na úrovni základního vzdělávání – fyziky, chemie, přírodopisu a zeměpisu (geografie).
Vzdělávací modul je zaměřen na formování kladného vztahu k ochraně klimatu a ovzduší a vytváření návrhů řešení problémů spojených s ochranou přírody. Žák umí rozpoznávat negativní vlivy člověka na životní prostředí, vliv emisí a ozónových plynů, zná negativní vlivy při využívání fosilních paliv. Orientuje ve využívání přírodních zdrojů energií a surovin, s ohledem na udržitelný rozvoj a ochranu přírodních zdrojů. Výuka je vedena motivačně s důrazem na lokální i globální environmentální problémy.
Obsahová charakteristika:
Vzdělávací modul má za cíl seznámit žáky s problematikou znečišťování ovzduší – zdroji znečištění a jejich eliminací, a na toto navazující problematikou klimatu a klimatických změn. Žáci jsou schopni zásadní problémy samostatně identifikovat, definovat jejich negativní vliv na životní prostředí a umí navrhnout opatření vedoucí k eliminaci těchto problémů.
Žáci jsou vedeni k tomu, aby se orientovali v problematice získávání a využívání fosilních paliv, aby byli schopni definovat vliv těžby a spalování fosilních paliv na životní prostředí, aby dokázali navrhnout způsob eliminace fosilních paliv a dokázali navrhnout alternativní možnosti získávání energie a využívání surovin. Žáci jsou schopni celou problematiku zasadit do rámce energetických potřeb ČR a Evropy v dlouhodobém horizontu.
Žáci jsou schopni navrhnout možnosti snižování emisí znečišťujících látek, jakož i energetické úspory a efektivní hospodaření s energií, ať už jde o moderní účinné technologie výroby, účinně zateplené budovy, výstavbu nízkoenergetických budov nebo úsporné spotřebiče. Jsou schopni navrhnout efektivní způsoby využití tepla a čistých technologií pro využití v dopravě. Zvyšování energetické účinnosti výroby a efektivní využití energie na straně spotřebitelů snižuje spotřebu energetických zdrojů, emise znečišťujících látek a skleníkových plynů a zároveň je ekonomicky efektivní.
Při realizaci modulu je kladen důraz na pochopení zásadního významu přírody a životního prostředí pro člověka. Žák je seznámen se základními ekologickými zákonitostmi a s negativními dopady působení člověka na přírodu a životní prostředí. Vzdělávací modul usnadňuje žákům pochopení provázanosti vztahů v přírodě, pomáhá vytvářet pozitivní vztah k přírodě a aktivní vztah k ochraně životního prostředí a učí žáky aplikovat získané vědomosti a dovednosti při řešení profesních úkolů.
Cílová charakteristika:
Vzdělávací modul je určen žákům kategorie vzdělávání M (střední odborné vzdělávání s maturitou) napříč všemi obory vzdělávání.
Návaznosti modulu:
Vzdělávací modul má vztah k dalším modulům, které se zabývají ekologií a environmentální výchovou.
Žák
Výuka směřuje k tomu, aby žáci měli vhodnou míru sebevědomí a byli schopni sebehodnocení, jednali odpovědně a přijímali odpovědnost za svá rozhodnutí a jednání, tvořili si vlastní úsudek, byli ochotni klást si otázky a hledat na ně řešení, vážili si života, zdraví, materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace.
Výuka podporuje kompetenci k učení správným nasměrováním učebních činností. V rámci jednotlivých aktivit by měl být umožněn takový postup pedagoga, který vede k respektování individuality žáka a k podpoře všech žáků učitelem.
Výuka je tvořena výkladovou částí. Výklad slouží zejména k systematizaci a vysvětlování učiva. Prohlubování učiva je pak prováděno pomocí diskuse, samostatnou prací nebo skupinovou prací. Součástí výuky mohou být také žákovské projekty a exkurze.
Při řešení úloh žák využívá digitální technologie a informační zdroje.
Při ověřování dosažených výsledků učení lze zejména v průběhu modulu využít slovní hodnocení. Hodnocení bere v úvahu individuální přístup žáka k učení a vzdělávacímu procesu. Slovním hodnocením lze podpořit jak žáky s kognitivním hendikepem, tak žáky mimořádně nadané. V průběhu modulu lze provádět kvantitativní hodnocení na základě hodnocení konkrétních praktických činností – samostatné práce, domácí přípravy nebo skupinové práce. Při hodnocení žáků musí být kladen důraz na hloubku porozumění učivu, schopnost aplikovat poznatky v praxi a schopnost pracovat samostatně.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
Žák
charakterizuje ekologické zátěže ovlivňující kvalitu ovzduší
objasní vznik a působení ekologických zátěží ve vztahu k ovzduší a vývoji klimatu
uvede druhy významných znečišťujících látek a jejich účinky na životní prostředí
vysvětlí problematiku zeslabování ozónové vrstvy a vliv těchto procesů a jevů na organismy a prostředí
definuje energetické potřeby ČR z dlouhodobého horizontu
jmenuje způsoby získávání a využívání fosilních paliv
uvede alternativní možnosti získávání energie
navrhne možnosti zmenšení produkce emisí - úprava zdrojů znečisťování, nová čistící zařízení, nové technologické postupy atd.
Modul žák splní, pokud výsledek i postup (zdůvodnění) jeho práce splňuje výše uvedená kritéria.
Hodnocení lze provést slovně, bodovým hodnocením, známkou, nebo procenty.
Návrh hodnocení prostřednictvím procent:
Každá ze čtyř oblastí je hodnocena zvlášť, hodnocení oblasti tvoří čtvrtinu (25 %) celkového hodnocení:
Hodnocena bude nejen práce skupin, ale i práce jednotlivců ve skupině a schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností v praxi.
Hodnocení:
100–86 … výborný
85–70 … chvalitebný
69–50 … dobrý
49–34 … dostatečný
33–0 … nedostatečný
Žák nesplnil modul, pokud se vůbec nezapojil ve skupinové práci, při praktických úlohách, nevypracoval pracovní listy, neúčastnil se řízené diskuze, nevytvořil prezentaci či referát nebo v celkovém hodnocení získal méně než 34 procent.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Bobková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.