VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Monitorování provozu počítačových sítí
Kód modulu
18-m-4/AA91
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Monitorování provozu počítačové sítě
Profesní kvalifikace
Správce sítí pro malé a střední organizace
(kód: 26-002-M)
Platnost standardu od
29. 04. 2019
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Modul Uvádění počítačových sítí do provozu a nastavování jejich parametrů
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí souvisejících s profesní kvalifikaci se základními teoretickými a praktickými znalostmi pro profesionální práci v oboru monitorování počítačových sítí, s ovládáním činnosti monitorování datové sítě a s použitím obvyklých síťových monitorovacích nástrojů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Popíše vlastnosti a využití standardních monitorovacích protokolů (např. SNMP, RMON)
- Použije standardní monitorovací nástroje platformy Windows
- Použije standardní monitorovací nástroje Linux
- Aplikuje standardní diagnostické nástroje z prostředí příkazové řádku platforem Windows
- Použije standardní diagnostické nástroje z prostředí příkazového řádku platforem Linux
- Popíše možnosti terminálového připojení k vzdáleným síťovým prvkům, porovnat jednotlivé technologie (např. Telnet vs. SSH)
- Popíše často se vyskytující chyby na fyzické vrstvě u sítí založených na technologii Ethernet
- Použije základní diagnostické nástroje na přepínači a směrovači
Kompetence ve vazbě na NSK
26-002-M Správce sítí pro malé a střední organizace
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Monitorovací protokoly
- Windows monitorovací nástroje
- Linux monitorovací nástroje
- Windows diagnostické nástroje
- Linux diagnostické nástroje
- Vzdálená administrace
- Chyby a jejich diagnostika na fyzické, linkové, síťové a transportní vrstvě
RVP okruhy - 18-20-M/01 Informační technologie
- Diagnostika počítačové sítě
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování s podporou multimediální techniky, prezentací a případových studií
- příprava k samostatnému aktivnímu přístupu
- instruktáž
- praktické osvojení činnosti se síťovými prvky
Učební činnosti:
- vlastní činnost žáků při studiu odborné literatury
- studium protokolů pro monitorování počítačové sítě
- práce na nastavení a monitorování počítačové sítě
- práce na PC s operačním systémem Windows a Linux
- práce s diagnostickými nástroji na platformě Windows a Linux
- práce se vzdálenou administrací
- rozbory chyb na nižších vrstvách OSI modelu
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník – oblast Počítačové sítě
- Diagnostika počítačové sítě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
- Monitorovací protokoly
- Příkazy na Windows a Linux
Praktické zkoušení - nastavení zabezpečení dle požadavků:
- Windows monitorovací nástroje
- Linux monitorovací nástroje
- Windows diagnostické nástroje
- Linux diagnostické nástroje
- Vzdálená administrace
Kritéria hodnocení
Vyhověl:
Více než 60% úspěšnost v teoretickém testu, bezchybné předvedení postupu použití monitorovacích a diagnostických nástrojů na Windows a Linux platformách, vzdálená administrace
Nevyhověl:
Méně než 60% úspěšnost v teoretickém testu,
nerozumí zadání, nedokáže pracovat s monitorovacími a diagnostickými nástroji
Žák uspěl, pokud splnil obě části zkoušky.
Doporučená literatura
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Lang. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.