Pěstování květin a zeleně k řezu
41-m-3/AK26
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-H/01 Zahradník
20
30. 04. 2020
Znalost základní terminologie z biologie, učiva základní školy. Není zde návaznost na žádný předchozí modul.
Cílem modulu je získání odborných teoretických znalostí a následně praktických dovedností při pěstování květin a zeleně k řezu v krytých prostorách.
Žáci získají teoretické znalosti v oblasti podmínek k pěstování růží a chryzantém k řezu v krytých prostorách. Posuzuje vhodnost těchto podmínek, seznámí se s pěstováním a ošetřováním květin k řezu tak, aby je dokázal připravit pro expedici. V praktické výuce ošetřuje a provádí pěstební zásahy u rostlin v krytých prostorách.
Důraz při výuce modulu je kladen na odbornou přesnost a správnou aplikaci do praxe.
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
posoudí vhodnost prostředí pro pěstování skleníkových květin
Žák:
zná základní podmínky pro pěstování skleníkových květin a dokáže posoudit vhodnost prostředí pro jejich pěstování
Žák:
ošetřuje rostliny a provádí pěstební zásahy v krytých prostorách
Žák:
Obsahový okruh Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin
učivo Technologie pěstování květin
V rámci teoretické výuky je použita slovní metoda výuky založená na výkladu učitele. Výuka probíhá v běžné učebně, vybavené počítačem a dataprojektorem, učitel v rámci výkladu využívá demonstrační metody – prezentace spojené s pěstováním květin a zeleně k řezu v krytých prostorách v zemních záhonech. Během výkladu si žáci zapisují poznámky a odkazy na další možné studijní podklady na internetu, popř. v odborné literatuře. V průběhu výuky probíhá rovněž dialog mezi žákem a učitelem, zejména při uvádění známých chorob nebo škůdců, a tedy s využitím vlastních zkušeností žáků z odborného výcviku apod.
V průběhu výuky je žákům poskytována zpětná vazba učitelem, a to slovním hodnocením práce ve skupinách i jednotlivě.
Ve výuce se dále doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Učební činnosti žáků:
Žáci v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Odborná teoretická výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Květinářství v 1. a 2. ročníku. Praktická výuka v předmětu Odborný výcvik ve stejném období.
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Květinářství. Důraz je kladen na používání odborné terminologie, správnost odpovědí, porozumění problematice.
Kritérium:
Žák správně porozumí vlivu jednotlivých vegetačních faktorů na růst a vývoj rostlin. Jeho projev je samostatný, věcně správný.
Hodnocení: výborně
Žák rozumí vlivu jednotlivých vegetačních faktorů na růst a vývoj rostlin. Jeho projev je věcně správný.
Hodnocení: chvalitebně
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňující otázky a s pomocí vyučujícího posuzuje vhodnost prostředí pro pěstování rostlin.
Hodnocení: dobře
Žák má ve svém projevu řadu chyb a nepřesností, v problematice se orientuje jen díky značné pomoci učitele, jeho výkon je nejistý.
Hodnocení: dostatečně
Žák je ve svém projevu samostatný, problematiku ovládá a dokáže ji objasnit. Učivu porozuměl, vyjadřuje se věcně i odborně správně.
Hodnocení: výborně
Žák problematiku ovládá a dokáže ji objasnit. Učivu porozuměl, vyjadřuje se odborně správně.
Hodnocení: chvalitebně
Žák se orientuje v problematice, dopouští se nepřesností. Jeho výkon vyžaduje doplňující otázky učitele.
Hodnocení: dobře
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, téměř po celou dobu je veden doplňujícími otázkami učitele, jeho výkon je nejistý.
Hodnocení: dostatečně
Žák samostatně a správně ošetřuje rostliny, samostatně zvládá jednotlivé pěstební zásahy na rostlinách. Samostatně si nachystá potřebné nářadí. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe.
Hodnocení: výborně
Žák správně ošetřuje rostliny, zvládá jednotlivé pěstební zásahy na rostlinách. Nachystá si potřebné nářadí. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe.
Hodnocení: chvalitebně
Žák ošetřuje rostliny s občasnou pomocí učitele, jeho práce vykazuje dílčí nedostatky, zejména v kvalitě. S částečnou pomocí učitele si nachystal potřebné nářadí.
Hodnocení: dobře
Žák má obtíže s jednotlivými pracemi při ošetřování rostlin, jeho činnost musí být učitelem často korigována s důrazem na zachování kvality prací. Nářadí si nachystá za pomoci vyučujícího.
Hodnocení: dostatečně
PIPPALOVÁ, Eva. Květinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-167-9.
MALÝ, Miroslav. Květinářství I. Mělník: Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s nakl. Rebo, 2012. ISBN 978-80-904782-7-5.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.