Detail modulu Závlaha a obdělávání půdy v ovocných sadech

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Závlaha a obdělávání půdy v ovocných sadech

Kód modulu

41-m-3/AK21

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

41-52-E/01 Zahradnické práce

41-52-H/01 Zahradník

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování vyučovacího předmětu Základy zahradnické výroby.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul spojuje teoretické znalosti (obdělávání půdy, hospodaření s vláhou v ovocných sadech) s praktickými dovednostmi, které žák získá při práci na pozemku.

V průběhu modulu bude žák obdělávat půdu v ovocných sadech. Bude k tomu používat vhodnou mechanizaci. Seznámí se s rozdíly v používání černého úhoru, herbicidního úhoru a sežínaného zatravnění. Rovněž bude žák provádět v sadech závlahu.

Po skončení modulu by měl žák zvládat provádět závlahu a obdělávání půdy v ovocných sadech za pomoci mechanizačních prostředků a různých systémů závlah.

Očekávané výsledky učení

Na konci tohoto modulu bude žák schopen provést:

  • Obdělávání půdy v ovocném sadu, kde je použit černý úhor
  • Obdělávání půdy v ovocném sadu, kde je použit herbicidní úhor
  • Obdělávání půdy v ovocném sadu, kde je použito sežínané zatravnění (zatravněné meziřadí)
  • Ničit plevele v ovocné školce
  • Zapravovat rostliny pro zelené hnojení
  • Ošetření herbicidními přípravky
  • Nastýlání, mulčování půdy v ovocných sadech
  • Závlahu pomocí kapkového systému
  • Závlahu pomocí postřikovačů
  • Řízení a obsluhu traktorů a jiné mechanizace

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Způsoby obdělávání a ošetřování půdy v ovocných sadech – rozdělení, vysvětlení rozdílů mezi jednotlivými způsoby
  2. Ošetřování ručním nářadím a s použitím mechanizace
  3. Závlahy v ovocných sadech

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem.

Metody názorně-demonstrační:

  • vzorky herbicidů (z důvodu BOZP alespoň obalů),
  • vzorky plevelů,
  • předvádění (zahradnická mechanizace – rotavátor, kypřič aj.),
  • demonstrace obrazů statických,
  • projekce statická a dynamická.

Metody praktické:

  • nácvik pracovních dovedností,
  • pracovní činnosti (kultivační práce aj.).

Učební činnosti žáků:

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • Seznamují se s pracovními postupy při obdělávání půdy v ovocných sadech, charakterizují jednotlivé způsoby, rovněž uvádějí rozdíly, výhody a nevýhody jednotlivých způsobů
  • Uvádějí význam jednotlivých činností
  • Popíší používání herbicidů, pracují se vzorky nebo obaly těchto prostředků
  • Objasní význam a způsoby závlahy v ovocných sadech
  • Uvádějí význam hospodaření s vláhou

Teoretické vyučování musí být pokud možno co nejvíce návodné. Vyučující např. přinese do vyučování např. vzorky herbicidů, využívá dostatečné množství obrazové dokumentace, případně využije exkurzi do ovocnářského podniku.

Žáci v rámci praktické výuky:

  • Provádějí obdělávání půdy v ovocném sadu, kde je použit černý úhor
  • Provádějí obdělávání půdy v ovocném sadu, kde je použit herbicidní úhor
  • Provádějí obdělávání půdy v ovocném sadu, kde je použito sežínané zatravnění (zatravněné meziřadí)
  • Ničí plevele v ovocné školce
  • Zapravují rostliny pro zelené hnojení
  • Ošetřují pozemek herbicidními přípravky (z důvodu BOZP pracují s imitacemi)
  • Provádějí nastýlání, mulčování půdy v ovocných sadech
  • Zavlažují pomocí kapkového systému
  • Zavlažují pomocí postřikovačů
  • Používají ruční nářadí při obdělávání půdy
  • Řídí a obsluhují traktory a jinou mechanizaci vhodnou k obdělávání půdy v ovocných sadech

Pro efektivně vedenou výuku je zapotřebí mít připraveno přiměřené množství materiálu, a hlavně zahradnické nářadí v dostatečném počtu.

Nejvhodnějším způsobem realizace modulu je forma cvičení, ve které je propojena teorie s praxí.

Materiálně technické zabezpečení

Pro teoretickou výuku bude k dispozici standardní učebna. Nezbytné pomůcky:

  • názorné obrazové tabule, resp. trojrozměrné pomůcky, audiovizuální technika
  • vzorky právě rostoucích plevelů, případně herbář
  • vzorky herbicidů (obalů)

Pro praktickou výuku je vhodné zajistit dostatek nářadí.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech ovocnictví a odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat ve druhém a ve třetím ročníku v závislosti na vhodném ročním období pro jednotlivé operace.

Doporučuje se zařadit žákům druhého ročníku letní praxi, která je vhodná pro práce, které se musí provádět v letním období.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.

Hodnocení zahrnuje:

  • průběžné formativní hodnocení, ve kterém je žákovi sdělováno, v čem jsou jeho slabiny, jak by je měl odstranit;
  • klasifikaci;
  • písemné a ústní zkoušení;
  • samostatné práce žáků: pracovní listy, referáty;
  • praktické zkoušení zvládnutí činností;
  • zhodnocení kvality práce žáka s mechanizací.

Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu ovocnictví. Hodnoceno je využívání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí. V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na kvalitu a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci teoretické výuky:

  • Popsat pracovní postupy při obdělávání půdy v ovocných sadech
  • Charakterizovat jednotlivé způsoby
  • Uvést rozdíly, výhody a nevýhody jednotlivých způsobů
  • Popsat význam jednotlivých činností
  • Popsat způsob použití herbicidů, vyjmenovat přípravky dostupné na trhu
  • Objasnit význam a způsoby závlahy v ovocných sadech
  • Uvést význam hospodaření s vláhou

Kritéria hodnocení pro ověřování v rámci praktické výuky:

  • Obdělávat půdu v ovocném sadu, kde je použit černý úhor
  • Obdělávat půdu v ovocném sadu, kde je použit herbicidní úhor
  • Obdělávat půdu v ovocném sadu, kde je použito sežínané zatravnění (zatravněné meziřadí)
  • Ničit plevele v ovocné školce
  • Zapravovat rostliny pro zelené hnojení
  • Ošetřovat pozemek herbicidními přípravky (z důvodu BOZP práce s imitacemi)
  • Provádět nastýlání, mulčování půdy v ovocných sadech
  • Zavlažovat pomocí kapkového systému
  • Zavlažovat pomocí postřikovačů
  • Používat ruční nářadí při obdělávání půdy
  • Používat mechanizaci vhodnou k obdělávání půdy v ovocných sadech

Hodnocení: výborně

Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny způsoby obdělávání půdy v ovocných sadech. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.

Hodnocení: chvalitebně

Žák vysvětlí všechny způsoby obdělávání půdy v ovocných sadech. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.

Hodnocení: dobře

Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše jednotlivé způsoby obdělávání půdy v ovocných sadech. S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.

Hodnocení: dostatečně

Žák uvede alespoň některé způsoby obdělávání půdy v ovocných sadech, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.

Hodnocení: výborně

Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny způsoby závlah v ovocných sadech. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.

Hodnocení: chvalitebně

Žák vysvětlí všechny způsoby závlah v ovocných sadech. Bez chyb samostatně provede jednotlivé úkony.

Hodnocení: dobře

Žák s dílčí pomocí učitele uvede a věcně správně popíše jednotlivé způsoby závlah v ovocných sadech. S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.

Hodnocení: dostatečně

Žák uvede alespoň některé způsoby závlah v ovocných sadech, které za značné pomoci učitele vysvětlí a zdůvodní.

 

Hodnotí se kvalita a odbornost vykonávané práce, úroveň a schopnost kooperace, samostatnost, zručnost, pracovní tempo, schopnost nápravy chyb, dodržování BOZP, dodržování technologických postupů.

Doporučená literatura

KRBEC, P.: Ovocnictví pro odborná učiliště. Praha, Septima s.r.o., 2001. 108 s. ISBN 80-7216-168-7.

BLAŽEK, J. a kol.: Ovocnictví. Český zahrádkářský svaz, KVĚT, 1998. 384 s. ISBN: 80-85362-33-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiřina Šafářová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné